شناسهٔ خبر: 65713540 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

بررسی یک تصمیم بحث برانگیز داوری؛ چرا گل نیکلاس فولکروگ به آیندهوون مردود شد؟

مهدی ابراهیمی

بیلد به کارشناسی صحنه بحث برانگیز داوری بازی دورتموند و آیندهوون پرداخته است

صاحب‌خبر -

طرفداری | بروسیا دورتموند شب گذشته برای این‌که خیالش از بابت صعود به مرحله بعدی راحت شود، مجبور شد زمان زیادی منتظر بماند تا گل دومش به ثمر برسد زیرا با وجود برتری 1-0، اگر آیندهوون یک گل به ثمر می‌رساند، بازی به 120 دقیقه کشیده می‌شد. 

تا اینکه بالأخره مارکو رویس در واپسین دقایق و دقیقه 5+90 موفق به باز کردن دروازه میهمانان‌شان شد تا زنبورها در مجموع با برتری 3-1 به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کنند.

با این حال دورتموند خیلی زودتر و در دقیقه 77 می‌توانست توسط نیکلاس فولکروگ به برتری 2-0 برسد اما VAR به دلیل قرار داشتن این بازیکن در موقعیت آفساید، گلش را مردود اعلام کرد. چند لحظه پس از این تصمیم نیز انیمیشنی از موقعیت آفساید فولکروگ به نمایش گذاشته شد که البته بیش‌تر باعث سردرگمی شد تا این‌که پاسخی به ابهامات باشد.
 

موقعیت آفساید نیکلاس فولکروگ


در واقع زنبورها اعتقاد دارند جلوتر بودن دست فولکروگ نباید به عنوان آفساید در نظر گرفته شود زیرا نمی‌توان با این قسمت از بدن که جلوتر از خط آفساید است، تأثیری روی توپ گذاشت و در غیر این صورت باید خطای هند گرفته شود. فولکروگ پس از پایان نیز درباره این صحنه، گفت:

نمی‌دانم و الان هم برایم مهم نیست زیرا ما پیروز شده‌ایم. با این حال صادقانه می‌گویم که چنین موقعیتی از نظر من به هیچ عنوان آفساید نیست. لطفاً بگویید شانه چیست و تا کجای بدن شما، شانه حساب می‌شود؟ 

حال تورستن کینهوفر داور سابق بوندسلیگا و همچنین کارشناس داوری فعلی نشریه بیلد اعلام کرده تصمیم اعلام آفساید و مردود کردن این گل، مطابق قوانین درست بوده است. بر اساس تعریف قوانین هندبال، فولکروگ با این بخش از بدن خود می‌تواند به توپ ضربه بزند و تأثیرگذار باشد. بنابراین این تصمیم درستی بود. هر چند این تصمیمی سخت‌گیرانه است زیرا تنها قسمت کوچکی از فولکروگ در آفساید قرار داشت.

نظر شما