شناسهٔ خبر: 65705824 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

براساس گزارش تولید نفت در بهمن‌ماه

جایگاه سومی ایران در اوپک حفظ شد

صاحب‌خبر -
 
 
 
براساس گزارش ماه مارس (اسفند) اوپک، ایران جایگاه سومین تولیدکننده نفت این سازمان را در ماه فوریه (بهمن) حفظ کرد و قیمت نفت خام سنگین ایران با افزایش 20 سنتی به 80 دلار و 34 سنت رسید.
به گزارش شانا، گزارش ماه مارس اوپک نشان می‌دهد 13 عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه فوریه 26 میلیون و 571 هزار بشکه نفت خام در روز تولید کردند که 203 هزار بشکه بیشتر از 26 میلیون و 368 هزار بشکه ماه ژانویه(دی ماه) است.
براساس گزارش ماه مارس اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه هشت میلیون و 980 هزار بشکه و عراق با تولید روزانه چهار میلیون و 203 هزار بشکه، ایران با تولید روزانه سه میلیون و 148 بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.
بر اساس گزارش دیگر منابع رسمی، ایران در ماه فوریه سه میلیون و 148 بشکه نفت خام تولید کرده که 15 هزار بشکه کمتر از ژانویه ۲۰۲۴ بوده است.
تولید هفت عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بود که بیشترین افزایش تولید 
با 144 هزار بشکه در روز مربوط به لیبی است. ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.
قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی 20 سنت معادل دو دهم درصد افزایش یافته است، قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه فوریه ۲۰۲۴، 80 دلار و 34 سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه ژانویه ۲۰۲۴، 80 دلار و 14 سنت برای هر بشکه بود.
میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴ میلادی 80 دلار و 24 سنت بوده است.
قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه فوریه ۲۰۲۴ به 81 دلار و 23 سنت برای هر بشکه رسید که یک دلار و 19 سنت (معادل یک و نیم درصد) بیشتر از ماه ژانویه ۲۰۲۳ است.
براساس گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (مارس)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ میلادی با دو میلیون و 250 هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود.
 مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۴ میلادی 104 میلیون و 460 هزار بشکه پیش‌بینی شده، در حالی که این رقم در برآورد گزارش ماه فوریه روزانه 104 میلیون و 400 هزار بشکه بوده است.
اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵، یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز افزایش یابد و به مجموع 106 میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد.
 تولید روزانه 3/2 میلیون بشکه نفت در فوریه 
اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم در جدیدترین گزارش خود از تولید روزانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در دومین ماه سال جاری میلادی خبر داده است.
تولید نفت ایران در نوامبر ۲۰۲۳ برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا از برجام به بالای سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسید و در فوریه ۲۰۲۴ برای چهارمین ماه متوالی این رکورد حفظ شده است.
 ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی یعنی ژانویه نیز سه میلیون و 230 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. بر اساس این گزارش، ایران در دولت سیزدهم با افزایش تولید نفت توانسته است جایگاه از دست رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک را پله به پله پس بگیرد. ایران در حالی که در دولت قبل با افت پی‌در‌پی تولید نفت خود به جایگاه پنجم اوپک سقوط کرده بود در فوریه امسال سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است.
عربستان با تولید 9 میلیون بشکه‌ای و عراق با تولید چهار میلیون و 300 هزار بشکه در روز به ترتیب رتبه‌های اول و دوم اوپک را داشته‌اند. امارات در فوریه امسال دو میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید کرده و بعد از ایران در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
کل تولید اوپک در فوریه امسال نسبت به ماه قبل 170 هزار بشکه افزایش یافته و به 26 میلیون و 470 هزار بشکه در روز رسیده است.

 

نظر شما