شناسهٔ خبر: 65700680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

ارمنستان پیمان امنیتی با روسیه را یکطرفه لغو میکند ایا ارمنستان به سرنوشت اوکراین دچار خواهد شد

Dd Poi

صاحب‌خبر -

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این اقدام را تایید کرد که به نظر نشانه‌ای از کاهش اتکای ارمنستان به روسیه است.

به نقل از شبکه خبری آلمان، پسکوف بدون ذکر جزئیات گفت: با وجود اعلام نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در لغو توافق امنیتی با گارد مرزی روسیه در فرودگاه اصلی ارمنستان، تماس‌ها بین دو کشور در بقیه سطوح ادامه دارد.

بر اساس توافق دوجانبه، نیروهای روسی از زمان فروپاشی شوروی در ۱۹۹۲ با هدف حفاظت از مسیر تامین تجهیزات و لجستیک برای نیروهای روسیه در ارمنستان در فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در غرب ایروان حضور داشته‌اند.

«آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ارمنستان اخیرا گفته بود، اکنون ظرفیت‌های امنیتی خود را توسعه داده و این کشور می‌تواند از فرودگاهش حفاظت کند. وی افزود: نقل و انتقالات نظامی روسیه نیز در این فرودگاه به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است.

ارمنستان که با ترکیه و جمهوری آذربایجان روابط خصمانه دارد، به دنبال شرکای امنیتی جدید در غرب مانند فرانسه است. همچنین ایروان دیگر عضو فعالی در سازمان پیمان امنیتی جمعی نیست که روسیه در آن در راس است.

فرانسه و ارمنستان روز جمعه ۲۳ فوریه از همکاری‌های نظامی رو به رشد دو کشور در میانه تنش‌ها میان ایروان و مسکو استقبال کردند

اینک با سفر وزیر دفاع فرانسه به ایروان، ارمنستان قراردادی را برای خرید تجهیزات نظامی پیشرفته از شرکت صنایع جنگ‌افزاری فرانسوی «پی‌جی‌ام» منعقد کرد.

در اکتبر ۲۰۲۳، فرانسه با فروش سه سامانه راداری و همچنین عینک دید در شب به ارمنستان موافقت کرده بود که این موضوع خشم جمهوری آذربایجان را برانگیخت.

وزیر دفاع فرانسه گفت که مسئولیت پاریس برای کمک به ایروان برای ایجاد توانایی‌های دفاعی ارمنستان است.

جمهوری آذربایجان سیاست «نظامی‌سازی» فرانسه در قفقاز را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

تحلیلگران بر این نظرند که هم مسکو و هم باکو به دقت همکاری رو به رشد ارمنستان و فرانسه را زیر نظر دارند

نظر شما