شناسهٔ خبر: 65610700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

رژیم‌صهیونیستی از طراحی حمله به جنوب لبنان خبر داد؛ پشت‌پرده این ادعا چیست؟

بازی روانی اشغالگران برای امتیازگیری از حزب‌الله

همزمان با ادامه حملات هدفمند، حساب شده و مهلک حزب‌الله به مناطق شمالی فلسطین اشغالی که علاوه بر خسارات گسترده، فرار دست‌کم 100هزار شهرک‌نشین را در پی داشته، کانال13 رژیم صهیونیستی مدعی شد ژنرال هرتزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به چیکو تامیر، تهیه‌کننده طرح‌های عملیات زمینی مأموریت داده برای اقدام زمینی علیه حزب‌الله در لبنان برنامه‌ریزی کند.

صاحب‌خبر -

یک روزنامه لبنانی مرتبط با حزب‌الله لبنان گزارش داد رژیم صهیونیستی مهلت ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) را برای توافق دیپلماتیک برای عقب راندن نیروهای این گروه از جنوب لبنان تعیین کرده و پس از آن آماده است درگیری‌های مرزی جاری را به یک جنگ تبدیل کند.
از سوی دیگر، روز گذشته برخی رسانه‌ها از توقف تحرکات «عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا برای میانجی‌گری میان رژیم صهیونیستی و لبنان به دلیل بن‌بست در مذاکرات خبر دادند. به اعتقاد تحلیلگران، در چنین فضایی خطر جنگ تمام‌عیار میان حزب‌الله و تل‌آویو هر لحظه بیشتر می‌شود. 

تهدیدات بی‌نتیجه خواهد بود
سید احمد سادات، مدیر پیشین شبکه بین‌المللی العالم در گفت‌وگو با قدس اما در تحلیلی، تهدید تل‌آویو به آغاز جنگ علیه حزب‌الله را بازی جدید نتانیاهو اعلام کرد و گفت: در ماه‌های گذشته، رژیم صهیونیستی واسطه‌هایی از مقامات آمریکایی و اروپایی را برای رایزنی و مذاکره با حزب‌الله به لبنان اعزام می‌کرد. هرچند تمامی این موارد با شکست همراه بود اما تل‌آویو سعی دارد با اجرای شوِ تبلیغاتی جدید نه تنها از شدت درگیری و تنش در مرزهای شمالی خود بکاهد بلکه فشارهای مضاعف سیاسی، اقتصادی و معیشتی بر دولت نتانیاهو را تا حدودی کاهش دهد.
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اسرائیل همواره تلاش دارد با استفاده از توان نظامی خود از همسایگان باج‌خواهی و منافع خود را بر آن‌ها تحمیل کند، افزود: تا امروز حربه تهدید نتانیاهو در برخی از کشورهای عربی ازجمله امارات متحده، اردن، مصر و حتی قطر عملی شده، اما در برابر لبنان این رفتار به هیچ عنوان نتیجه‌بخش نخواهد بود، به‌طوری‌که از روز هفتم اکتبر تا امروز حزب‌الله در مقابله با نسل‌کشی و جنایت اسرائیل در نوار غزه، تمام قد در کنار حماس و مردم غزه ایستاده و امروز اسرائیل هیچ حرفی در برابر قدرت نظامی حزب‌الله ندارد.

بازی صهیونیست‌ها روی گسل‌های درونی لبنان
وی تصریح کرد: متأسفانه درون لبنان برخی از جریان‌ها و احزاب سیاسی ازجمله 14مارس، سعد حریری و سمیر جعجع، همواره در مسیر سیاست‌های رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند. مأموریتی که ژنرال هرتزی هالیوی تعریف کرده، در راستای همان گوشه چشم مقامات تل‌آویو به مخالفان حزب‌الله در لبنان برای فشار بر حزب‌الله است. سادات در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از مرزهای لبنان مهاجرت کرده‌اند، افزود: رژیم صهیونیستی قابلیت حمله زمینی به جنوب لبنان را ندارد. امروز این رژیم درون سرزمین‌های اشغالی در حال فلج شدن است؛ از یک طرف موج نافرمانی‌های نظامیان و فرماندهان ارتش افزایش یافته و از سویی دیگر، اعتراضات مردمی که در سال اخیر و تا پیش از جنگ غزه ادامه داشت همانند آتشی زیر خاکستر است و امکان شعله‌ور شدن آن وجود دارد.

تهدیدات تو خالی
مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز با اشاره به کاهش محسوس قدرت نظامی رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته، به‌خصوص پس از عملیات هفتم اکتبر، گفت: اسرائیل پس از شکست‌های مکرری که در پنج ماه گذشته در نبرد طوفان‌الاقصی متحمل شده توان اجرای هیچ تهدیدی علیه حزب‌الله لبنان را ندارد. از همان روز ابتدایی جنگ، انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان به‌عنوان دو قدرت بزرگ محور مقاومت در کنار رزمندگان فلسطینی در برابر اسرائیل ایستادند تا جایی که امروز رژیم صهیونیستی اجازه تردد دریایی در باب‌المندب و دریای سرخ را نداشته و حتی هیچ کشتی تجاری حق تردد در بنادر ایلات و عسقلان را ندارد.
وی تصریح کرد: تمام کارشناسان نظامی و امنیتی معتقد هستند اگر رژیم صهیونیستی ریسک حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کند، عمر سیاسی و اجتماعی این رژیم برای همیشه در منطقه غرب آسیا به پایان خواهد رسید، چراکه به گفته شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، در صورت هرگونه «حماقتی» و تجاوز به خاک لبنان، نسخه پیشرفته جنگ 33 روزه (ژوئن 2006) تکرار خواهد شد و چه بسا منجر به آزادی کامل سرزمین‌های اشغالی از دست صهیونیست‌ها شود. تنها در یک نبرد (هفتم اکتبر) بیش از 100هزار شهرک‌نشین به داخل سرزمین‌های اشغالی پناهنده شدند و اگر تل‌آویو حماقت حمله مستقیم به جنوب لبنان را داشته باشد با موج مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین‌های اشغالی به اروپا، آمریکا و دیگر نقاط جهان مواجه خواهیم شد.

فرافکنی نتانیاهو با رمز حمله به لبنان
او در ادامه بیان کرد: اگر نتانیاهو تنها یک درصد از پیروزی در برابر حزب‌الله لبنان مطمئن بود روز هشت اکتبر به‌طور مستقیم به جنوب لبنان حمله زمینی انجام می‌داد؛ تمامی سخنان و رفتار مقامات تل آویو نوعی فرافکنی و سوق دادن افکار عمومی از مسئله شکست اسرائیل در غزه است. با این تفسیر تهدیدات صهیونیست‌ها را تا حدودی می‌توانیم حربه و نقشه طراحی شده از سوی اشغالگران با هدف فشار بر حزب‌الله برای نشستن پای میز مذاکره و امتیازدهی به تل‌آویو  تلقی کنیم که البته این تلاش با توجه به رویکرد گذشته و توان نظامی مقاومت از هم‌اکنون ناکام است.
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به چهره بدنام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی، گفت: از دید یهودیان و احزاب سیاسی در اسرائیل، نتانیاهو شخصیتی دروغگو، خودخواه و مستبد است که برای بقای حکومت و کرسی نخست‌وزیری خود آماده انجام هر کاری است. نتانیاهو به‌خوبی می‌داند بازنده اصلی نبرد طوفان‌الاقصی رژیم صهیونیستی است، از این رو برای فرار از شکست و دادگاهی شدن پس از جنگ، دست به هر حربه‌ای ازجمله تهدیدات دروغین علیه دیگر کشورها می‌زند و حتی از نسل‌کشی و کشتار کودکان بی‌گناه در غزه هیچ ابایی ندارد.

خبرنگار: سید حسین حسینی

نظر شما