شناسهٔ خبر: 6559868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

جنگنده‌های ترکیه به مواضع داعش در سوریه حمله کردند

صاحب‌خبر -

بنابر گزارش‌ها جنگنده‌های ترکیه امروز چندین موضع داعش را در شمال سوریه هدف قرار دادند.

ارتش ترکیه که نزدیک به دو هفته است تحرکات بی‌سابقه‌ای را در مرز با سوریه آغاز کرده، از شب گذشته با نقض حریم هوایی سوریه، مواضع داعش در خاک این کشور را بمباران کرد. 

این حملات هوایی با ورود محدود تانک‌ها و زره‌پوش‌های این کشور به داخل مرزهای سوریه همراه بود.

دولت ترکیه امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سه جنگنده‎ی اف16 ارتش این کشور پایگاه هوایی دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه را به مقصد سوریه ترک کرده‌اند. 

این بیانیه می‌افزاید که ارتش پس از کشته شدن یکی از سربازانش در اثر تیراندازی از مرز سوریه، از بمب‌های هوشمند برای هدف‌گیری سه موضع در آنسوی مرزهای ترکیه استفاده کرده است.

تصمیم به آغاز حملات هوایی به خاک سوریه شامگاه پنج‌شنبه در جلسۀ مقامات امنیتی ترکیه در آنکارا به ریاست احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اتخاذ شد. 

در بیانیۀ دولت ترکیه آمده است: «سه جنگندۀ اف16 ما ... سه مقر داعش را هدف قرار دادند»، این بیانیه می‌افزاید: «دولت جمهوری ترکیه مصمم به انجام اقدامات لازم برای حفاظت از امنیت ملی است.»

مقامات رسمی می‌گویند در جریان حمله هوایی صبح جمعه، جنگنده‌های ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض نکردند. آنها اضافه کردند که عملیات در آن سوی شهر مرزی کلیس در ترکیه صورت گرفته است.

در جریان تبادل آتش میان یک گروه از تروریست‌های داعش در شمال سوریه به سمت نیروهای یکی از یگان‌های ارتش ترکیه مستقر در شهر مرزی کلیس یک سرباز ترک و شماری از عناصر داعش کشته شدند. 

همکاری نظامی ترکیه با امریکا علیه داعش
در همین حال مقام‌های نظامی امریکا اعلام کردند آنکارا به ایالات متحده اجازه داده است تا برای انجام حملات هوایی علیه گروه داعش از پایگاه هوای «اینجرلیک» در ترکیه استفاده کند.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، پنجشنبه این خبر را به نقل از مقام‌های وزارت دفاع امریکا گزارش داد و رسانه‌های محلی در ترکیه می‌گویند توافق روز چهارشنبه صورت گرفته است.

کاخ سفید پنج‌شنبه اعلام کرد که باراک اوباما و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری امریکا و ترکیه در مورد اقدام‌های مشترک علیه تروریست‌های داعش، گفت‌وگو کرده‌اند.

ترکیه از اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا موسوم به  ضد داعش است ولی تاکنون از مشارکت در عملیات نظامی این ائتلاف خودداری کرده است.

 

نظر شما