شناسهٔ خبر: 65581388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یمن، شگفتی‌ساز جنگ غزه (نگاه)

صاحب‌خبر -
 
 
 
سید محمد امین‌آبادی
بیش از 5 ماه از جنگ غزه می‌گذرد؛ جنگی که تاکنون رژیم صهیونیستی طی آن در مقابل چشمان جامعه جهانی اعم از دولت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و رژیم‌های بین‌المللی جنایتی نمانده که مرتکب نشده باشد. در مقابل انفعال شدید دولت‌های عربی و اسلامی، جبهه مقاومت از ایران گرفته تا عراق‌، لبنان و یمن در این جنگ برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین سنگ تمام گذاشته است. در جنگ کنونی غزه نیروهای جبهه مقاومت در لبنان، عراق و یمن برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین وارد میدان شده و عرصه را در زمین، هوا و دریا بر دشمن صهیونیستی و حامیان آن تنگ کردند. 
اما یمن را می‌توان به جرأت شگفتی‌ساز جنگ غزه نامید. نیروهای رزمنده، مبارز و غیور یمنی که طی 8 سال گذشته زیر شدیدترین تهاجم نظامی قرار داشتند با شروع جنگ غزه با تمامی توان به میدان آمده و عرصه را بر رژیم صهیونیستی و حامیانش تنگ کردند. جدای از حملات موشکی و پهپادی به عمق سرزمین‌های اشغالی و بندر ایلات رژیم صهیونیستی انصارالله یمن اعلام کرد که اجازه نخواهد داد کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی یا دولت‌های حامی این رژیم از تنگه باب‌المندب عبور کرده و خود را به بنادر رژیم اسرائیل برسانند. یمن طی چند ماه گذشته با هدف قرار دادن ده‌ها کشتی که عازم فلسطین اشغالی بودند کاملاً به این عهد و پیمان خود با ملت مظلوم فلسطین پایبند بوده است. آمریکا و رژیم صهیونیستی از اهمیت تنگه باب‌المندب و آب‌های دریای سرخ برای اقتصاد اسرائیل کاملاً آگاه هستند. لذا با تشدید حملات یمن به کشتی‌های صهیونیستی در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ‌، آمریکا مجبور به تشکیل یک ائتلاف دریایی بر ضد یمنی‌ها شد. ائتلافی که ادعا شد بیش از 20 کشور عضویت خود را در آن اعلام کرده‌اند اما بعداً فرانسه، اسپانیا و ایتالیا از ترس واکنش انصارالله حضور خود در این ائتلاف را تکذیب کردند.
طی این مدت شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی با جدی گرفتن تهدیدات دولت یمن مجبور به تغییر مسیر خود و استفاده از «دماغه امید نیک» در جنوب آفریقا شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اقدام یمنی‌ها در جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی، بندر ایلات رژیم صهیونیستی را به یک بندر متروک تبدیل کرده است. چندی پیش پایگاه خبری «واللا» در گزارشی نوشته بود وضعیت شهر بندری «ایلات» در جنوب سرزمین‌های اشغالی که حمل‌ونقل دریایی رژیم صهیونیستی از طریق آن انجام می‌شود، در نتیجه جنگ غزه و محاصره دریایی اعمال شده بر این رژیم توسط ارتش یمن، درحال فروپاشی است. به نوشته نیویورک تایمز انصارالله یمن با شلیک موشک به سمت اسرائیل و حمله به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کردند در سراسر غرب آسیا محبوبیت به دست آورد و یک قدرت منطقه‌ای ایجاد کرد که می‌تواند به گسترش قدرت آن‌ها در داخل کشور یمن کمک کند. 
گذار انصارالله یمن از یک بازیگر محلی و تبدیل این کشور به یک بازیگر منطقه‌ای و جهانی که به نوشته رسانه‌های غربی محبوبیت بسیاری در جهان اسلام کسب کرده و قدرت‌های طراز اول جهانی را مجبور به تشکیل ائتلاف برای مقابله با آن کرده است را می‌توان دلیل کاملاً روشنی برای چرایی شروع جنگ نزدیک به 9 سال پیش علیه این گروه دانست. بامداد پنج‌شنبه(6 فروردین 94)  «محمد بن سلمان» وزیر دفاع وقت عربستان و ولیعهد کنونی این کشور فرمان حمله سراسری به یمن را صادر کرد و قول داد که ظرف 2 هفته کار را یکسره کند. نکته بسیار عجیبی که با شروع جنگ یمن ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرد این بود که این جنگ با اجماع معنی‌دار و یک ائتلاف طبیعی بین آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و حتی گروه‌های تروریستی سلفی ـ تکفیری آغاز شد؛ اجماعی که شاید امروز بتوان دلیل آن را با نقش‌آفرینی یمن به عنوان ارباب تنگه «باب المندب» و«دریای سرخ» در جنگ غزه فهمید.
حمله به یمن با چراغ سبز جناح غربی شورای امنیت انجام شد و این تجاوز نظامی 2 روز بعد از پایان سفر «فیلیپ‌هامون» وزیر امور خارجه وقت انگلیس به ریاض آغاز شد. مقامات آمریکایی نیز اعلام کردند که  واشنگتن در جریان این حمله بوده و با عربستان همکاری اطلاعاتی و لجستیکی داشته است. «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در  یک تماس تلفنی با پادشاه عربستان، از تجاوز هوائی این کشور به یمن حمایت کرد.«دیوید کامرون» نخست‌وزیر وقت انگلیس در تماس تلفنی با ملک سلمان  تأکید کرد «انگلیس تمامی آنچه در توان دارد را برای حمایت از عربستان انجام خواهد داد». دیپلمات‌های فرانسوی، آمریکایی و انگلیسی نیز همزمان در کنار دیپلمات‌های عرب در سازمان ملل به شدت مشغول رایزنی‌های دیپلماتیک بودند تا در کنار حمله نظامی به یمن با وضع قطعنامه تحریم اقتصادی و تسلیحاتی، فشارها به ملت مبارز یمن را تشدید کنند. 
در کنار اروپا، آمریکا، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس گروه‌های تروریستی متحد القاعده و داعش نیز از حامیان این جنگ بودند.گروه تروریستی تکفیری موسوم به «جیش الاسلام» در صفحه اختصاصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر همان زمان اعلام کرد «در حمله به یمن در کنار عربستان قرار دارد.» «حسن زید» دبیرکل حزب «الحق» یمن که بعدها در سال 1399 طی یک اقدام تروریستی به شهادت رسید‌، اعلام کرد «نیروی هوائی ارتش رژیم صهیونیستی در این تجاوز نظامی به یمن شرکت دارد.» شهید«حسن زید» در صفحه فیسبوک خود نوشت: «این اولین بار است که یهودی‌های صهیونیست در ائتلافی مشترک با عرب‌ها، عملیاتی مشترک اجرا می‌کنند.»
 از سوی دیگر تهاجم نظامی عربستان به یمن چند هفته پس از آن صورت گرفت که «نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت و کنونی رژیم صهیونیستی در سخنانی در مراسم معرفی «گادی آیزنکوت» به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم از اینکه حوثی‌ها بر باب المندب تسلط پیدا کنند ابراز نگرانی کرده و در واقع یکی از ماموریت‌های وی را مقابله با آن اعلام کرده بود. رسانه‌های عبری زبان همان زمان از قول «امیر ایشیل» فرمانده وقت نیروی هوائی رژیم صهیونیستی فاش کردند که «یک اسکادران از جنگنده‌های اسرائیلی به کشورهای عربی برای سیطره بر یمن کمک کرده و به اهدافی در این کشور عربی حمله می‌کنند.» براساس برخی گزارش‌های درز کرده از منابع اطلاعاتی منطقه نیز پيش از حمله نظامی به یمن، كارشناسان نظامي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي مدلي جامع از چگونگي حمله و حواشي آن را از طريق «سعود الفیصل» به عربستان منتقل كرده بودند. در مدل رژيم صهيونيستي، به ضعف مفرط ارتش عربستان اشاره و مروري بر رويارويي ارتش سعودي با حوثي‌ها در سال 2009 شده بود كه در آن، شكست سنگيني را عربستان متحمل شد بر همين اساس پيشنهاد شده بود که از ارتش‌هاي منطقه كه با عربستان نزديك هستند از جمله مصر، پاكستان و اردن برای این حمله کمک گرفته شود.
آمریکا و اسرائیل سال 2015(فروردین 1394) به خوبی از موقعیت ژئو اکونومیک و ژئو استراتژیک یمن آگاهی داشتند و تمام توان و نیروی خود را بسیج کردند و در اختیار عربستان قرار دادند تا با حذف انصارالله از معادلات سیاسی و نظامی یمن؛ این کشور را مهار کرده و مانع استفاده از این ظرفیت بسیار عظیم برای حمایت از ملت فلسطین شوند آنها به خوبی می‌دانستند که با توجه به موقعیت استراتژیک یمن در کنار تنگه باب المندب و دریای سرخ اگر این ظرفیت در راستای منافع امت اسلامی به کار گرفته شود موازنه به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد. با نقش‌آفرینی یمن در جنگ غزه به نفع ملت مظلوم فلسطین دلیل اجماع آن روز اروپا، آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه‌های سلفی تکفیری برای نابودی انصارالله به خوبی معلوم می‌شود کاری که عربستان آن روز نتوانست انجام دهد امروز آمریکا و انگلیس با حملات هوائی گسترده به یمن در صدد تحقق آن هستند‌، اما به گفته کارشناسان حملات هوائی به ندرت منجر به تحقق اهداف متجاوزین می‌شود جنگ زمینی هم آزموده‌ای است که پیش از این در یمن شکست و بطلان آن به اثبات رسیده است. آمریکا گزینه‌های بسیار محدودی برای مقابله با یمن در جنگ دارد و بهترین راه برای توقف حملات انصارالله فشار به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ غزه است.

 

نظر شما