شناسهٔ خبر: 65546300 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی دولت در پاسخ به شفقنا: نرخ رشد نقدینگی را حدود 25 درصد کاهش دهیم/ نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن ماه به ۳۵ درصد کاهش یافت/ «قطعی برق و آب در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان رفع شد»

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش شفقنا درباره اقدامات و برنامه های دولت برای تحقق شعار سال «کاهش تورم و رشد تولید» و پیش بینی اقدامات لازم در این زمینه در سال 1403 گفت: در ابتدای سال 1402 کمیته مشترکی به منظور تحقق شعار سال در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشکیل شد، از سوی مجموعه های اقتصادی دولت با محوریت سه بخش وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، برنامه هایی در حوزه های مختلف هم برای مهار تورم و هم برای تحقق رشد تولید برنامه ریزی شد. 

وی ادامه داد: به منظور مهار تورم و رشد تولید، اقدامات متعددی صورت گرفت که به طور خلاصه به برخی از موارد اشاره می کنم: کاهش ناترازی بودجه و فرا بودجه، کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی، کاهش ناترازی درونی نظام بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اعمال سیاست های حقوقی و سایر سیاست ها در جهت کنترل تورم، برنامه هایی بودند که به منظور مهار تورم در دستور کار قرار گرفته بود. 

بهادری جهرمی بیان کرد: اقدامات و هدفگذاری که از ابتدای سال در جهت مهار نقدینگی یا نرخ رشد نقدینگی صورت گرفت این بود که بتوانیم نرخ رشد نقدینگی را به حدود 25 درصد کاهش دهیم و در ابتدای فعالیت دولت هم که نرخ رشد نقدینگی حدود 42 درصد بود، دولت موفق شد رشد نقدینگی را حدود 30 درصد کاهش دهد. براساس آخرین آمار بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی 250.4 درصد بود که نشان از اثرگذاری این سیاست ها در حوزه کاهش نرخ رشد نقدیندگی بوده و نشان دهنده اثرگذار بودن اقدامات دولت و کاهش ۱۷ درصدی نرخ رشد نقدینگی دارد که اصلی ترین عامل ایجاد تورم در کشور در سال های اخیر ارزیابی شد. 

 بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: طبق آخرین آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن ماه به ۳۵ درصد کاهش یافته که نشان از کاهش حدود ۲۵ درصدی از ابتدای فعالیت دولت دارد که اثر آن در کاهش تورم سالانه هم دیده خواهد شد.

وی تصریح کرد: دولت تلاش کرد شوک های اقتصادی را کنترل و مهار کند و به سمت ثبات قیمت ها حرکت کند تا علی رغم حوادث داخلی یا خارجی مثل جنگ غزه، نظام اقتصادی ایران کمتر متأثر شود. در حد توان و با مدیریت فضای انتظاری تلاش شد که جلوی این شوک ها به ویژه در حوزه تامین و تخصیص ارز گرفته شود که گزارش ها و آمار گمرک حاکی از رکوردشکنی تخصیص ارز و شکسته شدن رکورد تجارت خارجی در حوزه نفتی و غیر نفتی است.

وی اضافه کرد: افزایش حجم تجارت خارجی و درآمدهای ارزی و تخصیص ارز را داشته ایم که تخصیص ارز به سمت مواد اولیه تولید بود. در فصل پاییز بالای ۲۰ درصد نرخ رشد اقتصادی داشتیم که در برخی از فصول مختلف به ۷ درصد هم رسید، نرخ های رشد اقتصادی در اکثر فصول بالای ۳ و نیم تا ۴ درصد بود و پیش بینی ها اینگونه است که در فصل زمستان هم نرخ رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشیم. 

سخنگوی دولت عنوان کرد: امسال در بخش مسکن موفق شدیم وارد رشد مثبت شویم. در حوزه نفت و گاز هم رکودزنی کردیم البته در برخی حوزه ها مانند کشاورزی، خشکسالی و آثار ناشی از آن اجازه نداد به اهداف مدنظر برسیم با این حال افزایش ۱۲۲ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم از ابتدای این دولت را شاهد بودیم. یا در حوزه کالاهای اساسی افزایش تولید 22 درصدی را داشتیم.

بهادری جهرمی گفت: امیدواریم با سرعت بیشتری این مسیر را طی کنیم و اثرگذاری آن بر سفره های مردم و در سبد خانوارها هر چه زودتر قابل لمس تر باشد. 

به گزارش شفقنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری که امروز برگزار شد، از همه مردم و ملت بزرگ ایران و به طور خاص از کسانی که در انتخابات اخیر شرکت کردند، تشکر و قدردانی کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: حضور مردم در انتخابات بار مسئولین را مضاعف می‌کند. و امیدواریم گلایه عزیزانی که به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند هر چه سریعتر برطرف شود.

وی با سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان ابراز همدردی کرد و گفت: وزیر کشور بلافاصله بعد از انتخابات وارد استان شد و پیش از آن هم چون استاندار دارای اختیارات ویژه رئیس‌جمهوری و هیئت وزیران است، تمامی اختیارات لازم را برای تصمیم‌گیری داشتند.

دبیر هیئت دولت ادامه داد: در همان دو روز ابتدایی سیل هم دولت مصوب کرد ۵۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان تنخواه اولیه برای مدیریت هزینه‌های اولیه امدادرسانی و جبران بخشی از خسارات، در اختیار استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: برق همه ۶۴ روستای سیستان و بلوچستان که قطع شده بود، وصل شد. عموم مسائل آبرسانی‌ برطرف شده و بخشی که باقیمانده با حضور مقامات محلی و ملی در حال رفع است. حدود هزار خانوار در چادرهایی که در اختیارشان قرار گرفته اسکان یافتند. راه‌های مواصلاتی باز شد و حدود ۱۰ محور باقی‌مانده که بازگشایی خواهند شد.

سخنگوی دولت گفت: ۳ بالگرد امدادرسانی در همان ابتدا وارد استان شد. اقلام مورد نیاز هم در اختیار سیل زدگان قرار گرفت.

سخنگوی دولت ضمن تبریک روز درختکاری، عنوان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در این دولت آغاز به کار کرد و امیدواریم در طول دوره چهار ساله این برنامه را به نتیجه رساند.

وی گفت: از امروز ستاد سفرهای نوروزی با ۲۴ دستگاه آغاز به کار کرد که با محوریت وزارت گردشگری است، در همین راستا یکی از مصوبات اخیر دولت اعطای مجوز به وزات راه برای استفاده از روش‌های مختلف تامین مالی بانکی و حتی غیرنقدی برای بهسازی و نوسازی جاده‌ها بود که پیش از آغاز سفرهای نوروزی این فرآیند نوسازی شروع شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حقوق کارگران، با بیان این‌که «افزایش آن در شورای عالی کار مشخص می‌شود»، اظهار کرد: این نهاد مبتنی بر سه‌جانبه‌گرایی است و یکی از این سه بخش، یعنی یک‌سوم اعضای این شورا نمایندگان دولت هستند که نگاه آن‌ها جبران هزینه‌ها برای قشر کارگران است و در عین حال کارفرمایان ما هم باید توان اقتصادی تحقق رشد اقتصادی و استمرار ظرفیت تولیدی و اشتغال‌زایی داشته باشند. یعنی هم جبران هزینه تورمی برای کارگران وجود داشته باشد و در عین حال عاملی برای رشد تورم نباشد. امیدواریم برای سال آینده تصمیم مناسبی برای افزایش مناسب حقوق کارگران داشته باشیم.

سخنگوی دولت درباره مشارکت در انتخابات و تشکیل مجلس آتی بیان کرد: با توجه به حجم بسیار گسترده تخریبی که می شد و هزینه‌هایی که برای کاهش مشارکت شد، مردم نه بزرگ به آنها نشان دادند، در چارچوب خط مشی ۴ گانه رهبر انقلاب، سلامت انتخابات رقم خورد و شکایت خاصی مطرح نشد، زیرساخت های الکترونیکی را هم دولت فراهم کرده بود و تلاش کرد مردم را به شرکت ترغیب کند در زمینه رقابت هم ۵۲ نامزد به ازای هر کرسی وجود داشت و از سلایق مختلف بود آنهایی که شرکت نکردند به ایران علاقه دارند ولی تصمیم گرفتند به هر دلیل شرکت نکنند و امیدواریم شاهد مشارکت آنها در انتخابات های بعدی باشیم؛ همه مجالسِ متکی به انتخابات اختیارات کافی را در اختیار دارند نگاه دولت هم همکاری و تعامل برای سرعت بخشی به حل مسائل مردم است؛ در این مجلس هم مردم از گزینه های مختلف انتخاب کردند دولت هم با مجلس همکاری خواهد کرد و امیدواریم مجلس با نگاه به واقعیت ها در خصوص بودجه و قانون برنامه، به اولویت های مردم بپردازد.

بهادری خاطر نشان کرد: دولت در حوزه انرژی دنبال ثبات و توسعه و افزایش همه جانبه همکاری با همه شرکاست.

برنامه دولت برای کنترل قیمت ها

وی درباره کنترل قیمت ها گفت: در بخش نظارت بر بازار، نگاه اصلی دولت تشکیل وزارت بازرگانی است که هنوز در مجلس به تتیجه نرسیده در دولت همه صلاحیت های بازرسی در اختیار قائم‌مقام وزارت صمت قرار گرفت تا امکان کنترل مؤثر بازار داشته باشد، سازمان حمایت و سایر نهادهای تابعه جهاد و همچنین مقامات استانی هم در این فرآیند نظارت دارند، طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال خوبی مواجه شده است بیش از ۸۰ درصد از افراد مشمول از این طرح استقبال کرده اند و رضایت عمومی در پی داشت و تا ۳ ماه ادامه دارد، این طرح در تعطیلات نوروز هم پابرجا خواهد بود.

سیاست دولت در کنترل بازار ارز

بهادری جهرمی درباره سیاست دولت در کنترل بازار ارز افزود: دولت و بانک مرکزی برنامه های مختلفی ایجاد کردند از جمله آن تامین ارز با تخصیص ارز دارو و مواد اولیه تولید بود، در زمینه افزایش منابع ارزی هم با استفاده از دیپلماسی اقتصادی این منابع افزایش قابل قبولی داشته اند. در خصوص بهبود انتظارات جامعه نیز تلاش شده تا انتظارات تورمی مهار شود، جنگی که دشمن در زمینه اقتصاد راه انداخته، دامن زدن به انتظارات تورمی است دشمن می گفت نرخ ارز در پایان ۱۴۰۰ به فلان عدد می رسد که نشد و مرتبا می گویند چند ماه دیگر به فلان عدد می رسد ولی شکست خوردند. مردم هم نرخ های رسمی بانک‌مرکزی را ملاک قرار دهند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی بین‌المللی اظهار کرد: نگاه این دولت از ابتدا استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در چهارچوب استقلال کشورمان بوده است؛ عضویت در شانگهای و بریکس در همین چهارچوب است. البته بهره‌برداری از مجموعه‌های تجارت جهانی محدود به یک گروه نیست و ما در سال گذشته موفق شدیم رکورد تجارت خارجی را شکسته و از آن عبور کنیم و در تعاملات دو و چند جانبه سعی می‌شود این نگاه وجود داشته و بهره‌برداری شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به الجزایر هم به این موضوع توجه شد؛ حضور در اجلاس‌ها علاوه بر ظرفیت‌های مستقیم آن اجلاس، محیطی است برای استفاده و بهره‌برداری از روابط چند جانبه تا از ظرفیت‌های جانبی و حاشیه‌ای آن اجلاس استفاده شود؛ حضور وزیر صمت در این اجلاس هم در توسعه همکاری‌ها قابل ارزیابی است.

بهادری جهرمی با اشاره به موضوع انرژی گفت: دولت در توسعه و تقویت سیاست همسایگی، محدود به یک کشور نیست. در همین راستا و در حوزه انرژی از همه ظرفیت‌ها در حوزه سواپ و صادرات بهره‌برداری می‌شود و به دنبال توسعه خطوط انتقال انرژی هستیم.

وی افزود: دولت در منطقه تلاش می‌کند تا به عنوان هاب یا قطب و محور صادرات و واردات انتقال انرژی تبدیل شود؛ این امر با استفاده از زیرساخت‌هایی که پیش از این در کشورمان ایجاد شده و در حال توسعه آن هستیم، صورت خواهد گرفت.

بهادری جهرمی ادامه داد: در عین حال ما در عالی‌ترین سطح در اجلاس‌های مجمع صادرکنندگان گاز شرکت می‌کنیم و از تفاهم‌های مشترک در حوزه سرمایه‌گذاری‌ بهره می‌بریم.

ادامه دارد…

نظر شما