شناسهٔ خبر: 65540053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

پل پوگبا؛ قوی‌ترها، محکم‌تر زمین می‌خورند!

امیرحسین صدر

زمانی که همه چیز را در یک تصویر دوره می‌کنیم و زیر ذره‌بین می‌بریم، روزبه‌روز نظاره‌گر سقوط ستاره جوانی هستیم و آن چشم‌انداز روزهای آغازین محو و محوتر می‌شود. نوری در پایان دالان و تونل‌های تاریک به چشم نمی‌خورد...

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری

همه می‌دانستیم

سقوط یک ورزشکار همیشه با دردی همراه است، کسانی که روزی با قدرت و هنرنمایی‌های خود دل‌های ما را می‌بردند. اما در این دوران با درآمدهای هنگفت و موفقیت‌های بی‌شمار، دیریازود، برای بسیاری از آن‌ها سقوط در برهه‌ای اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

همه می‌دانستیم. او خیلی پیش‌ازاین از چشم فوتبال‌دوستان افتاده بود. دوستداران و طرفداران خوش‌باورش از او دست شسته بودن و انگار راه گریزی از این مخمصه وجود نداشت. اخباری که از او می‌شنیدیم ربطی به فوتبال نداشت. همه چیز در باب حواشی زندگیِ غیرقابل‌کنترل و مشکلات خانوادگی بود. دل‌نازک با روحی ناآرام و وحشی و دراین‌بین اخبار فوتبالی به صدمه‌دیدگی‌ها ممتد و دائمی خلاصه می‌شد.

کسی که در هاله‌ای به‌دام‌افتاده بود و فاصله عمیق میان واقعیات و تخیلات را درک نمی‌کرد. قریحه‌ای که همه ما به آن واقف بودیم با اشتباهات و ضعف‌های او در برابر چشمانمان رنگ می‌باخت.

پسرک بالابلند لق‌لقو که ظاهر و اندامش بیشتر به بسکتبالیست‌ها می‌خورد، ثابت کرد اگر بخواهد می‌تواند با گام‌های بلند خود تمامی پهنه میادین سبز را درنوردد غافل از اینکه در گستره زندگی گاهی قدم‌های کوتاه و شمرده، بیشتر، سریع‌تر و بهتر تو را به مقصد خواهد رساند.

پل پوگبا، ستاره سابق یوونتوس، منچستریونایتد و فرانسه، به دلیل استفاده از مواد غیرمجاز به مدت چهار سال از تمامی مسابقات ورزش محروم شده است.

این خبر هیچ یک از ما را متحیر نکرد. بیشتر متأثر شدیم. محرومیت ٤ ساله در حقیقت به این معنی است که دوران حرفه‌ای یکی از بااستعدادترین بازیکنان ١٠ سال اخیر پایان خجالت‌آوری داشت.

همیشه در مورد خلق‌وخوی پوگبا تردید وجود داشت، اگرچه استعداد او هرگز قابل‌بحث نبود. استعدادی که از زمان حضور او در آکادمی جوانان لوآور آشکار شد. به همین دلیل بود که منچستریونایتد در شرایطی سخت با او قرارداد امضا کرد، زمانی که او تنها ١٦ سال داشت. اما بعدها وقتی اولدترافورد را زیر ابرهای سیاهی ترک کرد، عصبانیت فرگوسن سرمربی یونایتد قابل‌درک بود.

پوگبا به‌سرعت خود را به‌عنوان یکی از بهترین هافبک‌های جهان در دوران حضورش در تورین با یوونتوس به جهان فوتبال معرفی کرد و وقتی در سال ٢٠١٦ موافقت کرد به منچستر بازگردد هیاهوی زیادی در فوتبال اروپا ایجاد شد.

همه چیز حی‌وحاضر بود. صحنه برای پوگبا آماده شده بود تا خود را به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران تمام اروپا نشان دهد. متأسفانه، درحالی‌که در دومین دوره حضورش در اولدترافورد موفق شد جام جهانی را با تیم ملی فرانسه در سال ٢٠١٨ در روسیه فتح کند، انتقال دوباره یک فاجعه تمام‌عیار بود. آغازی برای پایان. پایان همه چیز. به‌راستی همه چیز؟

با وجود آن تابستان به‌یادماندنی در روسیه، پل پوگبا هرگز در سطح باشگاهی همان بازیکن سابق همیشگی نشد که نشد.

پل پوگبا خیلی‌خیلی زود در نیمه‌راه باز ماند و سقوطی که انتظارش را می‌کشیدیم زودتر از تصور همه روی داد. سقوط قابل‌پیش‌بینی او و بسیاری از حرفه‌ای‌هایی که خیلی زود در سنین پایین به پول و جایگاهی می‌رسند. با دنیایی وقت اضافه در زندگی شخصی و صدها ضربه پنالتی که فقط خود مسئول شلیک آن هستند. ضرباتی که هیچ‌کدام در چهارچوب جای نمی‌گیرد.

سقوط پسر لنگ‌دراز، دردناک و غم‌انگیز است، و ضربه‌ای است سنگین به ما و ورزش محبوب ما.

امیرحسین صدر

4 مارس ٢٠٢٤

با نگاهی سرسری همه چیز به‌خوبی نمایان می‌شود. فقط با نگاه به روزهای کلیدی پوگبا به‌سادگی می‌بینیم خیلی چیزها سر جای خود قرار ندارد. سیاهه‌ای پر از جرقه و آتش‌فشانی‌های حیرت‌آور که همه چیز را در مسیر خود به آتش می‌کشد و در همان راستا، فرم و آمادگی، خطاها، تصمیمات و رفتار و منشی که ناباورانه خود او و همه چیز در اطرافش را ذره‌ذره خشکاند.

بهترین دوران پوگبا و معروفیتی که به هم زد به دوران حضور اولیه او به یوونتوس بازمی‌گردد. باید گفت؛ معرکه بود، ستاره‌ای که روزبه‌روز بهتر و بهتر می‌شد. طلوعی بود، اما آفتاب تابان با بازگشت به یونایتد به‌سوی غروب و تاریکی پیش رفت.

٨ آگوست ٢٠١٦؛ "Pogback" «پوگ» باز می گردد!

چهار سال پس از جدایی از یونایتد در شرایطی سخت و با انتقال آزاد به یوونتوس، پوگبا این بار با مبلغ ٨٩ میلیون پوند که در آن زمان رکوردی محسوب می‌شد به جمع شیاطین سرخ بازگشت.

بازگشت دوباره او نشانه‌های بد زیادی داشت. پیش از پیوستن به یونایتد، هافبک آن دوران یوونتوس، در اینستاگرام پیامی رمزآلود تصویری منتشر کرد که نشان می‌داد او و ایجنتش، مینو رایولا، در یک روز آفتابی کنار یک استخر می‌خندند. خنده‌ها به‌حساب مسخره‌کردن یونایتد گذاشته شد. پوگبا به همراه ایجنت دندان‌گردش در پی پر کردن حساب‌های بانکی بودند و بس!

به هر شکل او باردیگر به اولدترافورد امده بود.

باشگاه مناسبی برای من، مطمئنم می توانم به هر چیزی که امیدوارم دست پیدا کنم."

١٩ آگوست ٢٠١٦؛ تردیدهای اولیه با اولین پیروزی

اولین پیروزی، شکست دادن ٢-٠ مقابل ساوتهمپتون بود، اما به دلیل عدم رعایت وظایف دفاعی در اولین بازی خود برای یونایتد مورد انتقاد قرار گرفت.

٢٤ سپتامبر ٢٠١٦؛ ساکت کردن منتقدان

پوگبا اولین گل خود را برای یونایتد در پیروزی ١-٤ مقابل لسترسیتی به ثمر رساند و سپس در مقابل فنرباحچه در لیگ اروپا یک گل دیگر زد. بازی خوب او با تمجید و حمله ژوزه مورینیو، سرمربی تیم، به رسانه ها همراه شد؛ «انیشتین های رسانه ای همیشه انتقاد می کنند». 

 می دانیم پل بازیکن بسیار خوبی است، و این را هم می دانیم او به زمان نیاز دارد تا پتانسیل و قوت خود را نشان دهد.

٢٦ ژانویه ٢٠١٧؛ لذت تصاحب لیگ کاپ

گل نیمه دوم پوگبا در ورزشگاه MKM تعیین کننده است. یونایتد با وجود باخت ١-٢، در مجموع ٣-٢ هال سیتی را شکست می دهد و به فینال لیگ کاپ راه پیدا می کند. شاگردان مورینیو در اواخر فوریه جام قهرمانی را با پیروزی ٣-٢ مقابل ساوتهمپتون بالای سر می‌برند. پوگبا ٩٠ دقیقه در زمین حضور دارد. خیلی زود می‌فهمیم رویای ٩٠ دقیقه بازی پوگبا، کمیاب و خاص‌تر از این حرف ها است.

١٦ مارس ٢٠١٧؛ مصدومیت آغاز شد!

پوگبا در جدال یونایتد مقابل روستوف در لیگ اروپا به دلیل مصدومیت عضلات ران/همسترینگ، چیزی حدود سه هفته از رقابت‌ها دور می‌ماند پنج بازی غیبت در رقابت‌های باشگاهی و ملی. مورینیو برنامه شلوغ‌بازی‌های انگلیس را مقصر می‌داند.

پوگبا در دومین بازی خود پس از مرگ پدرش فاسو آنتوان باز می‌گردد و در فینال لیگ اروپا با توپی که با برخورد به بازیکن حریف منحرف شد گل می‌زند. در نهایت یونایتد ٢-٠ آژاکس را شکست می‌دهد و اولین قهرمانی قاره‌ای خود را در ٩ سال کسب می‌کند. پوگبا مشتاقانه و با شوق بچه گانه خود بعد از بازی می‌گوید:

ما بسیار افتخار می‌کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند در حال حاضر صحبت کند. منتقدان می‌گویند ما فصل بدی داشتیم درحالی‌که توانستیم سه جام به دست آوردیم.

 

سه جام اشاره شده شامل دیدار کامیونیتی شیلدز اول فصل هم بود!

١٢ سپتامبر ٢٠١٧؛ صدمه دیدگی دوباره

فصل پوگبا در اوج آغاز می‌شود، با دو گل در دو بازی اول در لیگ برتر، اما او تنها بعد از ١٩ دقیقه در بازی گروهی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بازل لنگ می‌زند. اسکن‌های بعدی یک مشکل دیگر همسترینگ را نشان می‌دهد، این بار جدی‌تر است. پوگبا در مجموع فقط در ١٦ بازی در دو ماه آینده شرکت می‌کند. در همین دوران فیلم‌ها و پیام‌های او در رسانه‌های اجتماعی نشان از سبک زندگی او دارد. همه چیز در آنها دیده می‌شود به جز استراحت و تمرکز برای درمان صدمه‌دیدگی!

شاید آغازی برای رسیدن به پایان بود.

مارس ٢٠١٨؛ نشانه های نارضایتی

پوگبا بازگشتی چشمگیر به میادین دارد و در پیروزی ١-٤ مقابل نیوکاسل در نوامبر هم گل می‌زند و هم پاس گل می‌دهد.

بااین‌حال، هر چقدر فصل جلوتر می‌رود، بار دیگر به دلیل عدم کنترل، جاگیری‌های ضعیف و سهل‌انگاری دفاعی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. مورینیو نیز خیلی زود متوجه اینها می‌شود. واضح است سرمربی پرتغالی اعتمادش را به ستاره خود ازدست‌داده. پوگبا در پیروزی ٢-١ مقابل لیورپول در ١٠ مارس اصلاً به میدان نمی‌رود و تمام بازی را از روی نیمکت نظاره می‌کند. سه روز بعد یونایتد توسط سویا از لیگ قهرمانان اروپا حذف می‌شود. سقوط یونایتد و پوگبا همخوانی کاملی دارد.

سپتامبر 2018؛ از کاپیتانی تا بهت و حیرت

در غیاب آنتونیو والنسیا، پوگبا به‌عنوان کاپیتان موقت یونایتد برای شروع فصل لیگ برتر انتخاب می‌شود! بااین‌حال، در ماه سپتامبر، مورینیو بر اساس گزارش‌هایی مبنی بر نگرش این بازیکن، هرگز بازوبند را به او نمی‌دهد. اشتباه بزرگ پوگبا، در افتادن با مربی چون مورینیو بود. چیزی که ناآرامی‌های زیادی در رختکن به وجود می‌آورد. اگرچه مورینیو در مصاحبه با اسکای اسپورت اصرار داشت بگوید؛

 هیچ مشکلی وجود ندارد، این تصمیمی است که نیازی به توضیح آن نمی‌بینم 

 

پوگبا با بد کسی درافتاده بود، درک درستی از اوضاع نداشت. او کوچک‌تر از مورینیو و بالاخص تیمی چون منچستریونایتد بود.

دسامبر ٢٠١٨:  «ویروس» روی نیمکت

مورینیو پس از تساوی ٢-٢ مقابل ساوتهمپتون در اول دسامبر، در رختکن پوگبا را "ویروس" خطاب کرد. سپس برابر آرسنال فقط ١٥ دقیقه به او بازی می‌دهد و در مقابل فولام و لیورپول هافبک فرانسوی تیمش را روی نیمکت‌نشین می‌نشاند. دو روز بعد از شکست ٣-١ مقابل لیورپول مورینیو از سمت خود اخراج می‌شود.

 احتمالاً پوگبا با شنیدن آن خبر لبخند موذیانه‌ای بر لب داشت. مورینیو ناباورانه دوئل دونفره میان بازیکن و سرمربی را می‌بازد. یونایتد از اسارت مورینیو رهایی پیدا می‌کند، اما «ویروس» همچنان در آن اطراف باقی می‌ماند. سریال پل پوگبا همچنان ادامه دارد و به شکلی غیر منتظره وارد دوران بهتری می‌شود.

با من در نیفت

دسامبر ٢٠١٨ تا  فوریه ٢٠١٩: بازگشت به ترکیب اصلی با سولسشر

اوله گونار سولسشر به‌صورت موقت به‌عنوان سرمربی جدید یونایتد منصوب می‌شود و بلافاصله پوگبا را به ترکیب اصلی باز می‌گرداند. با رفتن مورینیو، پوگبا بدون شک بهترین دوران خود در یونایتد را ترسیم کرد و در ٩ بازی بعدی لیگ برتر ٨ گل به ثمر رساند.

١٢ می ٢٠١٩؛ خشم طرفداران

دوران خوش دوام زیادی نداشت. فرم پوگبا در دوره حیاتی فصل مانند سنگی از صخره سقوط کرد، و علی‌رغم لذت از بهترین فصل دوران حرفه‌ای خود از منظر آمار و ارقام، با ١٦ گل و ١١ پاس گل و حضور در تیم منتخب سال، پس از ناکامی متوالی یونایتد برای کسب جام‌های موجود، شدیداً مورد انتقاد هواداران قرار می‌گیرد. فصلی که با باخت ٢-٠ در اولدترافورد مقابل کاردیف همراه شد!

١٧ ژوئن ٢٠١٩؛ به جدایی از یونایتد فکر می کنم!

در یک رویداد تجاری/تبلیغاتی در توکیو، پوگبا علناً اعتراف می‌کند در اندیشه‌ی جدایی از یونایتد است: 

سه سال است که در منچستر هستم و عملکرد خوبی داشتم؛ لحظات خوب و برخی لحظات بد، مثل همه، مانند هر چیز دیگر. این فصل و هر اتفاقی که در این فصل افتاد بهترین فصل من را در اینجا رقم زد. فکر می‌کنم زمان خوبی برای تجربه یک چالش جدید در جایی دیگر باشد.

یکی از آن جملات پیش‌بینی‌نشده، و بی‌فکر پوگبا بود. بدون توصیه و مشورت حرفه‌ای. زندگی در فضا و دنیایی دیگر آغاز شده بود. کسی که با غرور بیجا تصور می‌کرد آنقدر خوب است و قدرت آن را دارد تا دنیا را زیر پای خود بگیرد.

٧ ژوئیه ٢٠١٩: رایولا، تمایل پوگبا را تایید کرد

مینو رایولا به تایمز می‌گوید؛

همه می‌دانند، پل تمایل دارد یونایتد را ترک کند و ما در حال انجام این کار هستیم.

با این حال، طبق گزارش اسکای اسپورتس، یونایتد پیشنهاد ٢٧.٦ میلیون پوندی به اضافه هامس رودریگز را از سوی رئال مادرید رد کرده است. پوگبا بی‌آنکه بداند، مهره بازی‌های رایولا شده بود.

١١ اوت ٢٠١٩؛ علامت سوال بی جواب!

با کمال تعجب، و با دلخوری تماشاگران یونایتد از بازیکنی که مایل است از تیم آنها جدا شود، پوگبا در آغاز فصل هنوز بازیکن منچستریونایتد است و در پیروزی ٤-٠ مقابل چلسی بازی خوبی ارائه می‌دهد. اگرچه پس از بازی اعتراف می‌کند؛

علامت سوال در آستانه بسته شدن پنجره نقل و انتقالات باقی مانده است

با وجود ادامه علاقه مادرید و صحبت همیشگی بازگشت به تورین، هیچ انتقالی صورت نمی گیرد.

٣١ اوت ٢٠١٩؛ شروع دردسر مچ پا!

 پوگبا دو بازی را با صدمه‌دیدگی مچ پا در تساوی ١-١ مقابل ساوتهمپتون از دست داد. در ٢٥ سپتامبر در بازی جام اتحادیه با روچدیل باز می‌گردد و پنج روز بعد تمام ٩٠ دقیقه بازی با آرسنال را در لیگ برتر انجام می‌دهد. پس از آن تأیید شد که او دوباره دچار مصدومیت شده است و تا دسامبر از میادین دور خواهد بود.

پوگبا در طول دوره شلوغ کریسمس دو بار از روی نیمکت به زمین هجوم می‌آورد و سپس بار دیگر عقب‌نشینی می‌کند.

سولسشر در ابتدا ادعا می‌کند؛ پوگبا فقط برای «سه یا چهار هفته» از میادین دور خواهد بود، اما هافبک یونایتد به دلیل مشکل طولانی‌مدت مچ پا مجبور به عمل جراحی می‌شود و در نهایت تا ژوئن ٢٠٢٠ دوره نقاهت طولانی‌تری را به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا/کووید طی می‌کند و ازاین‌رو از هرگونه فعالیتی دور می‌ماند.

١٨ مارس ٢٠٢١؛ فصل آسیب دیدگی دیگری با اتفاقی نادر 

یونایتد با تک گل پوگبا میلان را شکست می‌دهد و در مجموع ٢-١ به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا و متعاقب آن به فینال راه پیدا می‌کنند، جایی که در ضربات پنالتی از ویارئال شکست می‌خورند و در لیگ برتر شاگردان سولسشر به مقام دوم می‌رسند، از بهترین فصل‌های یونایتد پس از دوران فرگوسن.

اما برای پوگبا هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود. در طول فصل در مجموع سه بار به مدت طولانی از میادین دور می‌ماند. ابتدا پس از ابتلا به ویروس کرونا که از عدم رعایت او ناشی می‌شد و سپس مشکلات دائمی و همیشگی مچ پا و همسترینگ!

١٤ آگوست ٢٠٢١؛ جرقه زودگذر

پوگبا به اولین بازیکن یونایتد تبدیل می‌شود که تنها در یک بازی ٤ پاس گل ارسال کرده؛ در مقابل لیدز در اولدترافورد. با ثبت این رکورد، او از تمامی فصل قبلی خود بهتر عمل می‌کند!

٢٤ اکتبر ٢٠٢١: آغازی برای پایان

تنها ١٥ دقیقه پس از واردشدن به بازی در باخت تحقیرآمیز ٠-٥ مقابل لیورپول، پوگبا به دلیل یک تکل خشن روی نبی کیتا، کارت قرمز مستقیم دریافت کرد.

پوگبا نه‌تنها دو بازی محروم می‌شود؛ بلکه به دلیل مصدومیت همسترینگ تا فوریه در لیگ برتر و دیگر مسابقات غایب است.

١٦ آوریل ٢٠٢٢؛ «لعنت به تو، پوگبا!»

در میان گزارش‌های مداوم مبنی بر اینکه یونایتد همچنان در تلاش است تا قرارداد پوگبا را تمدید کند، هواداران احساسات خود را نسبت به پردرآمدترین بازیکن باشگاه در جریان بازی خانگی مقابل نوریچ کاملاً آشکار می‌کنند. هیاهو و شعارهای "لعنت به تو، پوگبا F*ck off، Pogba! " در تمامی ورزشگاه می‌پیچد!

صدای لعنتی‌تان را نمی‌شنوم!

با تعویض پوگبا در ١٦ دقیقه باقی‌مانده، صدای اعتراضات تماشاگران در اولدترافورد شدت بیشتری می‌گیرد. هواداران بی‌تعارف احساسات خود را مستقیماً به او منتقل می‌کنند. کمتر پیش می‌آید تا بازیکنی در زمین خودی با چنین عکس‌العملی مواجه شود. دوران سختی برای کسی که نمی‌دانست کجا ایستاده است آغاز شده بود!

١ ژوئن ٢٠٢٢؛ پوگبا رفت که رفت!

بازی نوریچ آخرین حضور پوگبا در اولدترافورد است و فصل او مثل همیشه خیلی زودتر از سایر بازیکنان با مصدومیت به پایان می‌رسد. در نهایت، در یکم ژوئن، باشگاه یونایتد اعلام می‌کند؛ پوگبا پس از پایان قراردادش از یونایتد جدا خواهد شد.

یونایتد در بیانیه خود سعی در قدردانی از او دارد؛

این پایانی درخور دوران حرفه‌ای و لحظات فردی بسیاری را که پل برای ما به ارمغان آورد نبود. گل‌ها، پاس‌های گل و مهارت و هنر دیدنی. پسری که در ١٦ سالگی به آکادمی ملحق شد تا بیش از ٢٠٠ بازی در یونایتد انجام دهد و جام جوانان را همراه با دو جام مهم دیگر بالای سر برد. این چیزی است که باید مورد تشویق و تجلیل قرار گیرد.

پوگبا در مقابل در شبکه‌های اجتماعی پستی ارسال می‌کند: 

احساس افتخار می‌کنم که برای این باشگاه بازی کردم. لحظات و خاطرات بسیار زیبایی داشتم، مهم‌تر از همه حمایت بی‌قید و شرط هواداران بود. ممنون، منچستریونایتد.

اما خیلی زود در مستندی روایات دیگری را شاهد خواهیم بود.

۱۶ ژوئن ۲۰۲۲؛ ثابت میکنم یونایتد اشتباه کرد

در مستند ساخت آمازون، پوگبا اعلام می کند:

می‌خواهم به منچستر (یونایتد) نشان دهم، آنها در  تمدید نکردن قرارداد من اشتباه کردند.

مستند پوگبا از آمازون،
کودکی، سبک زندگی حقایق و ....

مطمئنم اکنون که جملات را بار دیگر می خوانیم، شما نیز مانند من، با نگاه به دورانی که او در یونایتد پشت سرگذارد، آدمی را می‌بینید که برای یافتن حلقه گمشده خود دست و پا می زند! 

۱۱ ژوئیه ۲۰۲۲؛ بازگشت به تورین

یوونتوس با هیجان، بازگشت مورد انتظار اما طولانی پوگبا را در انتقالی آزاد و با قراردادی چهار ساله به ارزش ۸ میلیون یورو در سال اعلام می‌کند. بانوی پیر در تعریف و تمجید از پوگبا کم نگذاشت.

در بیانیه باشگاه آمده بود: 

پل به تورین بازگشته است. او در قامت پسری جوان ما را ترک کرد و به عنوان یک مرد و یک قهرمان بازگشته است. اما یک چیز وجود دارد که تغییر نکرده است؛ یکبار دیگر میل به نوشتن صفحات فراموش‌نشدنی از تاریخ باشگاه با یکدیگر. پوگبا بازگشته است و ما نمی‌توانیم شادتر از این باشیم.

۲۶ جولای ۲۰۲۲؛ آژیر قرمز زود به صدا درآمد!

کمتر از دو هفته پس از امضای قرارداد، پوگبا در تمرینات پیش از بازی دوستانه پیش فصل با بارسلونا در ایالات متحده با صدمه دیدگی مواجه می‌شود.

یوونتوس در این باره توضیح داد: 

پس از شکایت از درد در زانوی راست، پل پوگبا تحت معاینات رادیولوژی قرار گرفت که نشان دهنده مشکل مینیسک است. او در ساعات آینده تحت مشاوره تخصصی ارتوپدی قرار می گیرد و به همین دلیل برای ادامه درمان در سفر به دالاس حضور نخواهد داشت.

مرد بلند بالا با مصدومیت پشت مصدومیت، و ضایعه پشت ضایعه روبرو می شود چیزی بازیکنی در حد و اندازه‌های او در چنین سطحی فاجعه محسوب می شود.

۲ اوت ۲۰۲۲؛ تصمیم جنجالی

پوگبا دیگر نقشی در تور یووه در ایالات متحده ندارد و در ۲۳ جولای برای ارزیابی بیشتر به ایتالیا بازمی گردد. سپس در اول اوت به لیون پرواز می کند تا با متخصص زانو مشورت کند. روز بعد، او تصمیم بسیار بحث برانگیزی می گیرد؛ خودداری از عمل جراحی. پوگبا فقط شیوه درمانی محافظه‌کارانه‌تری بدون تن دادن به عمل جراحی را می‌پذیرد. واضح است که پوگبا یک چشم به جام جهانی دارد و در مقابل، ماسیمیلیانو الگری که مشخصا با روش درمان او متقاعد نشده از تصمیم پوگبا ناراضی است. الگری می‌گوید:

 من چه فکر می‌کنم؟ من فکری نمی‌کنم، من فقط به آنچه گفته شده و تصمیمی که گرفته شده اتکا کرده‌ام. من پزشک نیستم. درمان محافظه‌کارانه اتخاذ شده است. در عرض ۵ تا ۶ هفته، او می‌تواند در تمرینات حضور داشته باشد. شما باید اعتماد کنید. این تصمیمی است که گرفته شده، خواهیم دید آیا درست بوده یا غلط.

 

۲۸ اوت ۲۰۲۲؛ اخاذی فامیلی

ماتیاس، برادر پوگبا ویدئویی را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کند و در آن از بمب افشاگری‌ها در مورد برادر خود و رافائلا پیمنتا که پس از مرگ رایولا به‌عنوان ایجنت پوگبا انتخاب شده را می‌دهد

 تیم حقوقی پوگبا فوراً تأیید می‌کند که آنها قبلاً از این ادعاهای دروغین آگاه بوده‌اند.

 این افشاگری شامل ادعایی مبنی بر استخدام یک جادوگر توسط پوگباست. طلسمی برای کیلیان امباپه هم تیمی پوگبا در تیم ملی فرانسه که ظاهراً به او حسادت می‌کند! وکلای او همچنین مدعی می‌شوند، توطئه اخاذی توسط یک باند جنایت‌کار سازمان‌یافته که برادر پل با آن‌ها در ارتباط است، با ادعای استخدام جادوگر مرتبط هستند.

به من حسودی ات می‌شود کیلیان؟

پوگبا پیش‌ازاین به پلیس فرانسه اطلاع داده بود که در ۱۹ مارس ۲۰۲۱ در پاریس توسط دو مرد نقابدار مسلح تهدید قرار گرفته و سارقان تلفن همراهش را از او ربوده‌اند.

 مصدومیت به همراه مشکلات خارج از زمین فوتبال بیش‌ازپیش شده بود و ظاهراً پوگبا راهی برای رهایی پیدا نمی‌کرد. او برای تهدید و ارعاب‌های مشابه در تورین نزد مقامات ایتالیایی هم شکایت کرده بود.

۳ سپتامبر ۲۰۲۲؛ «مشکل روحی ندارم»

پرهیز از عمل جراحی و روی‌آوردن به "درمان محافظه‌کارانه" نتیجه دلخواه را نمی‌دهد و زانوی پوگبا در ۳ سپتامبر سرانجام با تأخیر تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. او سه روز بعد در یک پست در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید:

عمل بسیار خوب پیش رفت، من بهبود می‌یابم و خیلی‌خیلی سریع برمی‌گردم. می‌خواستم از همه شما به‌خاطر پیام‌ها و حمایت‌هایتان تشکر کنم. بدانید که از نظر روحی، با وجود همه نگرانی‌ها، مصدومیت و مشکلات دیگر خوب هستم.

متعاقب این پیام در ۱۴ سپتامبر برادر پوگبا، ماتیاس پوگبا و سه نفر دیگر به جرم توطئه و ادعای اخاذی توسط پلیس فرانسه بازداشت می‌شوند.

۱۸ اکتبر ۲۰۲۲؛ تردید جدی برای جام جهانی

در ابتدا تصور می‌شد، پوگبا تقریباً هشت هفته پس از عمل به میادین بازگردد، اما مدت کوتاهی به دنبال ازسرگیری فعالیت‌های ورزشی، او از ناحیه ران، درست بالای زانوی راست ضعیف خود آسیب دید و تردید جدی در مورد حضور خود در جام جهانی ایجاد کرد.

۳۱ اکتبر ۲۰۲۲؛ جام جهانی قطر

ایجنت پوگبا، پیمنتا، تنها سه هفته قبل از شروع جام جهانی تایید کرد؛ پل پوگبا هیچ نقشی در این تورنمنت جهانی نخواهد داشت.

بسیار دردناک است که اعلام کنم، پس از بررسی‌های پزشکی دیروز و امروز، در تورینو و پیتسبورگ، پل همچنان به زمان برای بهبودی پس از عمل جراحی خود نیاز دارد. به همین دلیل، پل نه تنها قادر نیست پیش از تعطیلات لیگ به تیم یوونتوس بپیوندد بلکه نمی تواند تیم ملی فرانسه را در قطر همراهی کند

پیمنتا سعی می کند در بقیه اظهارات خود، جدیت و تمرکزی که پوگبا فاقد ان است را بزرگ جلوه دهد؛

 اگر آرزو و خوش‌خیالی قادر به تغییر همه چیز بود، پل فردا بازی می‌کرد. اما آنچه همه چیز را تغییر می‌دهد سخت‌کوشی، انعطاف‌پذیری و انضباط است، همه اینها تنها چیزهایی هستند که در این دوران سخت و دشوار در ذهن پل وجود دارد. پل به کوشش و تمرکز خود ادامه خواهد داد و بیشترین سعی خود را خواهد کرد تا هر چه زودتر برای هواداران و تیمش به زمین بازگردد.

۲۴ دسامبر ۲۰۲۲؛ برادر شیاد آزاد شد

ماتیاس پوگبا از زندان آزاد شد. برادر ۳۲ساله از زمان دستگیری و متهم شدن به توطئه برای باج‌گیری از برادرش در بازداشت موقت به سر می‌برد و چهار نفر دیگر به اتهام اخاذی و ارتباط با شبکه‌های غیرقانونی تحت بازجویی رسمی قرار می‌گیرند.

طبق شرایط آزادی، ماتیاس پوگبا از تماس با پل و مادرش منع و اجازه استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ممنوع شده بود. همچنین او اجازه خروج از فرانسه را نداشت!

۲۵ دسامبر ۲۰۲۲؛ اسکی در تعطیلات زمستانی

پوگبا در اینستاگرام عکسی از خود در پیست اسکی منتشر می‌کند و باتوجه‌به اینکه از زمان پیوستن مجدد به یوونتوس هنوز حتی یک‌بار برای این باشگاه بازی نکرده بود، بسیاری از هواداران با اظهارنظرهای خشن و بی‌پروا، به دلیل فقدان رفتاری حرفه‌ای شدیداً به پست او عکس‌العمل نشان می‌دهند و او را به باد انتقاد می‌گیرند.

طرفداران یووه باورشان نمی‌شد، بازیکنی که دوران نقاهت را می‌گذراند به تعطیلات زمستانی رفته و در پیست اسکی مشغول درمان است!

درمان زانوی مصدوم خوب پیش می‌رود پسر؟

ژانویه ۲۰۲۳؛ بازگشت ناقص و نارس دیگر

پوگبا در ۱۰ ژانویه به تمرینات یوونتوس بازمی‌گردد و پس از آن در یک بازی دوستانه داخلی مقابل تیم ذخیره‌های یووه دو گل به ثمر رساند.

در ۲۸ ژانویه، آلگری در یک کنفرانس مطبوعاتی می‌گوید، پوگبا بالاخره برای قرارگرفتن دوباره در ترکیب در دسترس است. قهرمان جام جهانی برابر مونزا در سری آ و در تورین بار دیگر در لیست بازیکنان بیانکونری قرار می‌گیرد.

بااین‌حال، پوگبا تمام بازی را بار دیگر روی نیمکت سپری می‌کند، درحالی‌که گزارش‌ها حاکی از آن است که مشکل عضلانی تازه‌ای را تجربه می‌کند.

گرم‌کردن کاناپه خانه، نیمکت ذخیره‌ها و تخت پزشکان و فیزیوتراپ‌ها به برنامه روزانه او تبدیل شده بود!

۲۸ فوریه ۲۰۲۳؛ دیر بود، خیلی دیر

پوگبا در نهایت اولین بازی خود را پس از پیوستن مجدد به یووه انجام داد و در بازی سری آ با تورینو به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت. تاخیری که پایانی نداشت، دیر بود، خیلی دیر!

۹ مارس ۲۰۲۳؛ تنبیه الگری

پوگبا به دلیل دیر حاضر شدن در یک جلسه تمرینی از لیست تیم برای رویارویی با فرایبورگ در لیگ اروپا کنار گذاشته می‌شود. الگری قبل از بازی به طعنه گفت: 

فکر می‌کنم پل امشب به موقع از راه رسید، بنابراین از فردا در دسترس خواهد بود.

چهار روز بعد، پوگبا به دلیل مصدومیت عضلانی دیگری که در حین تمرین ضربات آزاد متحمل شد، از میادین دور ماند.

۱۴ مه ۲۰۲۳: دلشکستگی بیشتر

پوگبا برای اولین‌بار پس از ۳۹۰ روز در یک مسابقه در ترکیب اصلی قرار گرفت، پس از اینکه آلگری به او اجازه داد تا با کرمونزه روبرو شود. بااین‌حال، تنها ۲۳ دقیقه پس از شروع بازی مجبور شد به‌واسطه مشکل ران با گریه ناراحت‌کننده‌ای زمین را ترک کند.

الگری به مطبوعات گفت: 

غم‌انگیز است، پل فداکاری‌های زیادی برای بهبودی انجام داد و اکنون باید دوباره پس از احساس درد در ناحیه عضله چهار سرران تمرینات و بازی کردن را متوقف کند. پل یک مرد بالغ است، شانه های پهنی دارد و می‌تواند بر این مشکل نیز غلبه کند. همه ما متاسف هستیم اما منتظر او خواهیم بود.

این آخرین تلاش‌های پوگبا برای بازگشتی بود که فقط با دلشکستگی بیشتر روبرو می‌شد!

دنیای سیاه و سفید پوگبا

۳ سپتامبر ۲۰۲۳؛ پایانی برای آسیب‌دیدگی نیست 

با شروع فصل جدید سری آ، حال‌وروز پوگبا همچنان یک بحث اصلی و منبع سردرگمی و متأسفانه سرگرمی بود. او در اولین بازی یووه، مقابل اودینزه، از روی نیمکت جم نمی‌خورد، اما در دیدارهای بعدی مقابل بولونیا و امپولی، طبق معمول نقش کوتاهی به عهده می‌گیرد.

بعد از دیدار امپولی، آلگری تأیید کرد؛ پوگبا «احساس درد» می‌کند و در نهایت مشخص شد از خستگی عضلانی رنج می‌برد؟!!

این به آن معنا بود که پوگبا باز هم زمان بیشتری در اتاق درمان پشت سر خواهد گذاشت. در اینجا بود که می‌شد بهتر و بیشتر فهمید. فشاری را که پوگبا متحمل می‌شد بی‌اندازه بود. راهی برای خروج از پیله و قفس خودساخته و ضعف فیزیکی رهایی پیدا نمی‌کرد. تلاش بی‌سرانجام با روح و روان انسان بازی می‌کند، و برای یک ورزشکار حرفه‌ای کوشش بی‌ثمر و دردهای لاعلاج مصیبتی بی حدوحصر محسوب می‌شود. تلاشی برای صعود که منجر به سقوط و نزول بیشتر تو می‌شود. پایین و پایین‌تر می‌روی!

۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳؛ تست مثبت 

پوگبا پس از جدال یووه با اودینزه در سری آ به دلیل رد شدن در تست ضد دوپینگ، موقتاً محروم شد. 

ما منتظر نتیجه فرآیند کشف و ارائه دلایل متقابل قانونی هستیم و تا آن زمان نمی توانیم چیزی بگوییم. مسئله این است که پل پوگبا هرگز قصد زیرپا گذاشتن قوانین را نداشته است.

تست مثبت تلخی حکایت پوگبا را کامل کرد. دیگر کسی سراغی از او نمی گرفت!

٢٩ فوریه ٢٠٢٤؛ محرومیت ٤ ساله، ختم بازی است؟

پس از اینکه نمونه B، وجود سطح زیاد تستوسترون در بدن پوگبا را تأیید کرد، ستاره فرانسوی مجبور شد پنج ماه صبر و انتظاری سخت و طولانی را تحمل کند، تا سرانجام دادگاه ملی ضد دوپینگ ایتالیا محرومیت چهارساله او را اعلام کند.

پوگبا قصد داشت به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) در لوزان در سوئیس شکایت کند، اما به نظر می‌رسد این تعلیق و تصمیم نشان‌دهنده پایان دوران پل پوگبا در بالاترین سطح فوتبال جهان است. پایان تلخی که دلگیرم کرد.

اینک در دنیای فوتبال همه با تأسف از پوگبا یاد می‌کنند. گریم سونس کاپیتان لیورپول در دهه هشتاد که خود روزگاری برو بیایی داشت و از بهترین مردان میانی اروپا به‌حساب می‌آید از منتقدان همیشگی پوگبا بود، اما در مصاحبه اخیر خود با تأثر اظهار کرد؛

 حقیقتاً ناراحت و عصبانی هستم. پوگبا تجهیزات لازم برای تبدیل‌شدن به بهترین هافبک جهان را داشت. اما همیشه مرد جوانی را می‌دیدم که خیلی وقت‌ها قادر به کنترل خود و احساسات خود نیست و این مرا ناامید می‌کرد.

 قهرمانی او در جام جهانی ٢٠١٨ با فرانسه بدترین اتفاقی بود که برای او رخ داد، عنان خود را از دست داد.

 واقعاً هیچ شکی در مورد توانایی او وجود نداشت.

 چیزی که من در او دیدم بازیکنی با توانایی فنی و فیزیک عالی بود، پتانسیل این را داشت که یکی از بهترین بازیکنان خط میانی باشد که ورزش ما تابه‌حال شناخته است. این عدم صداقت و تلاش ضعیف او بود که همیشه من را آزار می‌داد. صادقانه بگویم، او تنبل بود. فردی بااستعداد او باید به‌گونه‌ای بازی می‌کرد تا وقتی صحنه را ترک کرد، از او به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان جهان در دوران خود یاد شود.

 

 در عوض، او همه چیز را هدر داد. او پس از قهرمانی در جام جهانی با فرانسه در روسیه، رسماً به خود اجازه داد روی صندلی راحتی خود بنشیند و هرگز به طور کامل متعهد نبود و احساس مسئولیت نکرد تا بازیکنی در خدمت تمامی مجموعه و تیم باشد

 پیش‌ازاین تا حد قابل توجهی او را مورد انتقاد قرار داده بودم، از این که بگویم حق با من بود اصلاً احساس رضایت نمی‌کنم.

 بازیگری با پتانسیل عظیم. می‌دیدم، می‌توانست به چه بازیکنی تبدیل شود و متأسفانه چه شد.

قهرمان (مغرور) جهان 

زمانی که همه چیز را در یک تصویر دوره می‌کنیم و زیر ذره‌بین می‌بریم، روزبه‌روز نظاره‌گر سقوط ستاره جوانی هستیم و آن چشم‌انداز روزهای آغازین محو و محوتر می‌شود. نوری در پایان دالان و تونل‌های تاریک به چشم نمی‌خورد.

خوب می‌دانیم اعتراض دوباره پوگبا راه‌گشا نخواهد بود! اعتراضی مذبوحانه است، اعتراضی، فقط و فقط برای خالی نبودن عریضه. ما خوب می‌دانیم، امیدوارم خودش نیز به این موضوع واقف باشد.

شاید پوگبا بازیگر موردعلاقه و محبوب من نبود، ولی هیچگاه از ذلت و سقوط یک ورزشکار در ورزشی که به آن علاقه‌مندم خوشحال نشدم. هرگز! همه می‌دانستیم، پوگبا خیلی پیش از حکم دادگاه به آخر خط رسیده است. به پایان، انتها، خاتمه، و حالا فرجامی بد و تلخ!

پایان زودهنگام دوران یک ورزشکار، بی‌آنکه مرده باشی، مرگ زجرآوری است، مرگی دردناک و غم‌انگیز.

 شاید درست می‌گویند؛ «هر چه قوی‌تر باشی، محکم‌تر زمین می‌خوری و شدیدتر سقوط می‌کنی!»

و او سقوط کرد!

نظر شما