شناسهٔ خبر: 65507373 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از سیل سیستان و بلوچستان؛ مواد غذایی و آب آشامیدنی در دسترس نیست/ مردم از هیزم برای پخت غذا استفاده می کنند/ بسیاری از خانه ها تخریب شده است/ برق 6 روستا قطع شده است

صاحب‌خبر -

شفقنا-  درپی بارندگی‌های چند روز گذشته در این استان سدهای زیردان، پیشین، شی کلک و خیرآباد سرریز شد و سیلاب خساراتی را به همراه داشت.

گزارش شفقنا از سیلاب سیستان و بلوچستان را بخوانید:

هلال احمر شماره حساب برای دریافت کمک های مردمی اعلام کرد

اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر در خصوص آخرین آمار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان و همچنین راه‌های کمک به هموطنان سیل‌زده به شرح زیر است:

از روز هفتم اسفندماه بارش‌ها در سیستان و بلوچستان آغاز شد و به مرور شدت گرفت.

بارش‌ها منجر به وقوع آبگرفتگی و سیلاب در 14 شهرستان استان، 347 روستا و همچنین آسیب به پل‌ها، راه‌های ارتباطی و آبگرفتگی منازل در جنوب سیستان و بلوچستان شد.

علاوه بر نیرو‌های جمعیت هلال‌احمر استان سیستان و بلوچستان، نیرو‌های هلال‌احمر استان‌های خراسان جنوبی و کرمان، بوشهر، یزد، خراسان شمالی برای کمک به سیل‌زدگان اعزام شده‌اند.

2  فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در حال کمک‌رسانی و توزیع اقلام غذایی و امدادی در مناطقی هستند که بر اثر سیل، دسترسی به آنها ممکن نیست.

در حال حاضر 1407 نیروی عملیاتی در قالب 289 تیم و با استفاده از 229 دستگاه خودرو امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند.

در این مدت 10 هزار بسته غذایی میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

-465 دستگاه چادر امدادی، 1229 تخته موکت، 2544 تخته پتو، 4293 کیلوگرم نایلون و تعدادی کنسروجات و بسته‌های بهداشتی توزیع شده است.

ارائه خدمات امدادی در جنوب سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.

-عموم هموطنان نوع‌دوست می‌توانند کمک هاى نقدى خود به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان را از طریق شماره گیری کد دستورى #١*١١٢*  و یا واریز به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۸۳۶۶۶۲۳۵ و شماره حساب ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۶۶۶۶۶۲ به شبای IR940100004101034741666662  به نام جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامى ایران، واریز کنند.

وزیر کشور: خسارات کشاورزی ناشی از سیل از طریق صندوق بیمه کشاورزی جبران شود

آقای احمد وحیدی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در چابهار اظهار داشت: خسارت‌هایی که در حوزه کشاورزی، مرغداری، مزارع میگو، راه‌ها، آب و برق وجود دارد باید به سرعت رفع شوند تا مردم دغدغه‌ای در این حوزه‌ها نداشته باشند.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا تمام هم و غم مسئولان و متولیان امر کمک‌رسانی و امدادرسانی به سیل‌زدگان بود، گفت: این منطقه بسیار حاصلخیز بوده و بارش‌های تندی را در مقاطع مختلف سال دارد که رحمت الهی بوده، باید برنامه‌ریزی برای مهار و حفظ آب داشته باشیم، البته استاندار سیستان و بلوچستان برنامه‌های خوبی مبنی بر بندسارها و سدها پیش بینی کردند که بسیار خوب بوده باید توسعه یابند، چرا که بندها، بندسارها و سدها مهم بوده و به آبخیزداری کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: همزمان با توسعه سدها و بندها باید برای هدایت آب‌ها کار کرد که کمترین آسیب را وارد کنند، این کار باید با سرعت بیشتر و بهتر دنبال شود.

وی گفت: برخی از امکانات که در حوزه راه‌ها پیش بینی شده مانند آبنماها پاسخگو نیست و باید اصلاح شوند که در این راستا تیم‌هایی را برای کمک اعزام خواهیم کرد، همچنین باید پل‌های سریع النصب هم پیش بینی شود تا با طغیان رودخانه‌ها مردم گرفتار نشوند.

وزیر کشور افزود: در حوزه روستایی نیز آن دسته از روستاهایی که نیاز به بازسازی دارند در قالب طرح نهضت ملی مسکن دیده شوند، همچنین در خصوص تخلیه آب از خانه‌ها باید با سرعت کار کرد در هیچ یک از منازل روستایی آب نباشد و آب‌ها را هر چه سریع تر هدایت کنید و منتظر فروکش کردن آن نباشید.

وی تصریح کرد: در حوزه برق نیز برخی ستون‌ها تخریب شده بودند که با سرعت بالای متولیان مشکل رفع شد؛ اما باز هم اگر نیاز به کمک از سایر استان‌های همجوار است، استاندار سیستان و بلوچستان با سرعت پیگیر شود تا مشکلی رخ ندهد. در حوزه آب نیز اگر مشکل کمبود نیرو وجود دارد از سایر استان‌ها کمک بگیرید تا کار مردم سریعتر حل شود.

وزیر کشور گفت: کمک رسانی‌ها توسط ستاد اجرایی، هلال احمر، مرزبانی، نیروی دریایی، سپاه، شیلات و سایر حوزه‌ها در حال انجام است که جای قدردانی دارد؛ مردم سیستان و بلوچستان قانع و خوب هستند، وظیفه ما ارائه خدمات به آنان است.

وی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی آن دسته از کشاورزان، مرغداران و مزارع میگویی که دچار خسارت شده‌اند علاوه بر کمک‌های مالی، صندوق بیمه کشاورزی هم ورود کند و کمک حال آسیب دیدگان باشند، اگرچه مردم درخواستی ندادند؛ اما وظیفه داریم به آنان خدمت کنیم.

دبیرکل هلال احمر: حدود 2000 روستا تحت تاثیر سیل قرار گرفتند

یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر که برای تسریع در خدمت رسانی به سیستان و بلوچستان رفته است در این باره اعلام کرد:‌ بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی هلال احمر در حال امدادرسانی هستند که ۵۰ تیم عملیاتی از استان‌های خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی و نیز استان کرمان برای امدادرسانی اضافه شدند.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۸۴۰ روستا در ۱۱ شهرستان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند، افزود: با توجه به اینکه راه ارتباط زمینی تعداد محدودی روستا قطع است، ۲ بالگرد و ۱۲ قایق در حال امدادرسانی به افراد متاثر از سیل هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران: محورهای مسدودشده درحال بازگشایی هستند

محمدحسن نامی معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز اظهار داشت: از نهم اسفند، در مجموع ۱۶ استان درگیر سیل و آبگرفتگی ناشی از بارش ها بودند که از همان ابتدا و به دنبال نیاز به ارزیابی مناطق تحت تاثیر و امدادرسانی سریع، اعزام بالگرد اورژانس به مناطق سیل زده انجام گرفت.

به گفته وی، تاکنون ۱۲۲ تیم امدادی به مناطق تحت تاثیر سیلاب اعزام شدند که بیشترین آن در منطقه چابهار با ۶۴ گروه بوده است و ۵۷ دستگاه خودروهای عملیاتی در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرسانی در ۲۲۴ شهر و روستا کرده‌اند.

وی به آخرین وضعیت منطقه اشاره کرد و گفت: بیشتر ۲۵ محور اصلی و فرعی مسدود شده بود که تاکنون حدود ۲۰ محور بازگشایی شده و باقی محورها نیز با حضور گروه‌های راهداری و امداد در حال بازگشایی است.

وی ادامه داد: در جلسه ستاد بحران که با حضور وزیر کشور برگزار شد همه سازمان های عضو ستاد بحران کشور تعهد دادند که اتصال مابقی روستاها از نظر آب و برق را انجام دهند.

آقای نامی وعده داد: تا آخر امشب برق همه روستاهایی که قطع شده بود وصل خواهد شد.

دو نفر در سیلاب سیستان و بلوچستان جان باختند

بنا بر اعلام روزنامه اعتماد تاکنون دو نفر در سیلاب جان باخته‌اند.

مردم درباره سیلاب چه گفتند؟

همه می‌گویند وضعیت دشتیاری و«تلنگ» قصرقند وخیم‌تر است: عبدالحلیم 45 ساله می گوید: «مردم از نظر روحی به‌هم ریخته‌اند، به‌ویژه زنان و بچه‌های کوچک. می‌گویند تا امروز که شش روز از سیل گذشته، چرا هیچ مسئولی نیامده؟ آنها گله دارند که صندوق‌های رأی را برای ما آوردید، رأی ما را در این باران گرفتید، ولی کسی برای امداد نیامد. بخش تلنگ، ۲۴ هزار خانوار و ۶ هزار جمعیت دارد که فعلاً به مناطق خارج از روستاهای خود دسترسی ندارند؛ در همین شرایط هم موادغذایی فروشگاه‌های کوچک تمام شده، هم آب آشامیدنی سالم در دسترس نیست: «درحال‌حاضر مردم به موادغذایی نیاز دارند، چراکه تمام مواد غذایی در مغازه‌ها تمام شده است. حالا مهم‌ترین مسئله، بازگشایی راه‌های روستایی است. بیشترین خسارت به زیرساخت‌ها، جاده‌ها و سیستم برق‌رسانی وارد شده. درحال‌حاضر ۶ روستا برق ندارند و اگر برق وصل شود، موقتی است؛ چون تیرهای برق و سیم‌ها روی زمین افتاده‌اند.ما به مراکز خرید و شهر راهی نداریم. موادغذایی مغازه‌های کوچک روستا، تمام شده و مردم چیزی برای خوردن ندارند. تلنگ، لوله‌کشی گاز ندارد و مردم از کپسول استفاده می‌کنند؛ حالا که راه‌ها بسته است، هیچ کپسول گازی هم وجود ندارد و مردم با هیزم آشپزی می‌کنند. هیزم‌ها به‌دلیل باران، کم است و همان‌ مقدار هیزم هم مرطوب شده و قابل اشتعال نیست. بیشتر مردم منطقه فقیرند و خانه‌های‌شان را با خشت و گل ساخته‌اند؛ سیل شدید همین خانه‌ها را هم تخریب کرده و سرویس بهداشتی و چاه‌های فاضلاب به‌صورت کامل از آب پر و تخریب شده است. » گزارش کامل را بخوانید

اعزام ۸ تیم عملیاتی هلال‌ احمر یزد

آقای محمد عشقی، مدیر عامل جمعیت هلال‌ احمر استان یزد گفت: ۸ تیم عملیاتی هلال‌ احمر استان به همراه تجهیزات کامل به سیستان‌ و بلوچستان اعزام شدند.

وی افزود: در همین راستا ۵۰ نفر از امدادگران و نجاتگران در قالب هشت تیم امدادی  از شهرستان‌های بافق و بهاباد، میبد ،مهریز، ابرکوه و اردکان و تیم واکنش سریع استان به همراه هشت دستگاه خودرو کمک‌دار امدادی و دو دستگاه کامیونت فوسو به همراه تجهیزات سیلاب و موتور برق به این استان اعزام شدند.

وی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با سازمان امداد و نجات نیز ۹۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته شامل کنسروجات، تن ماهی، چای و برنج از یزد برای سیل‌زدگان سیستان ارسال شد.

توضیحات مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان

محمدامین بارانی اظهار داشت: بارندگی‌های هفته گذشته باعث شد سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب،سدزیردان در منطقه دستیاری چابهار باحجم مخزن ۲۰۷میلیون متر مکعب، سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون متر مکعب و سدخیر آباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شود.

وی بیان کرد: همچنین این بارش‌ها باعث آبگیری و سرریز سدهای تغذیه‌ای سارادان ایرانشهر وشمس آباد سراوان و افزایش آب سد ماشکید علیا شده است. در شمال استان سدهای چاه نیمه دارای کاهش حجم آب نسبت به سال آبی گذشته است.

خسارت 300 میلیاردریالی به راه های شمال استان

ایوب کرد در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: براثر بارش های هفته گذشته و جاری شدن سیلاب ۳۰۰ میلیارد ریال به راه‌های حوزه استحفاظی این اداره کل خسارت وارد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان افزود: بر اثر بارندگی ریزش کوه در محور گلشن به سراوان سبب مسدودشدن این محور شده بود که با تلاش شبانه روزی راهداران، علاوه بر بازگشایی این محور ‌به بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب این منطقه امدادرسانی شد و جان ۴ نفر نیز که خودروهایشان در سیلاب گیر افتاده بود، نجات پیدا کرد.

ایجاد امکان اسکان اضطراری 2 هزار و 177 نفر

سیدمحمدمهدی سجادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان امروز یکشنبه (۱۳ اسفند) در بازدید از مناطق سیل زده جنوب استان افزود: بر اثر بارش‌های شدید باران در جنوب سیستان و بلوچستان و بروز آسیب در برخی شهرستان‌ها، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی عملیاتی در قالب ۲۸۹ تیم به مناطق حادثه دیده نیکشهر، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، مهرستان و چابهار اعزام شدند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال احمر ضمن ارزیابی روستای‌های آسیب دیده، خانه‌ها را از آب تخلیه و اقدام به توزیع اقلام امدادی کردند و تاکنون نجاتگران هلال احمر برای ۲ هزار و ۱۷۷ نفر امکان اسکان اضطراری را فراهم کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: برای کمک رسانی بهتر و به موقع تیم تخصصی واکنش سریع امداد و نجات استان و تیم‌های استان‌های همجوار به مناطق سیل زده اعزام شده است.

خسارات سنگین سیل به بخش کشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت های بخش کشاورزی، باغات و مزارع زیر کشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی های سیل آسای چند روز گذشته در جنوب استان را سنگین ارزیابی کرد و افزود: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان بوده است.

سید محمد رضا سیدحسینی، در نشست ستاد بحران استان که شامگاه شنبه ۱۲ اسفند با حضور وزیر کشور، در چابهار برگزار شد، افزود: بیشترین خسارت به ۱۸ هزار ۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی، ۱۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ راس دام سبک و سنگین، ۱۵کلنی زنبورعسل، ۲۷۱حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل آسا وارد شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما