شناسهٔ خبر: 65501096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

«استقرار نیروهای ناتو در اوکراین» در رسانه‌های غرب و روسیه داغ شد

صاحب‌خبر -


حضور نیروهای ناتو در کشور اوکراین بار دیگر در رسانه‌های غربی و روسیه داغ شده است؛ روسیه رسماً اعلام کرده است افسران آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی در جنگ اوکراین حضور دارند. لوموند نیز نوشته است که فرانسه به دنبال اعزام نظامیان خود به اوکراین است.
این روزها حضور ناتو در جنگ اوکراین دوباره به بحث داغ سیاسی و رسانه‌ای در غرب و روسیه تبدیل شده است. کلید این بحث‌ها دوشنبه هفته گذشته در پاریس زده شد. در حاشیه نشست 20 رهبر ناتو در پاریس ماکرون تلویحاً اعلام کرد که موضوع ارسال نیرو به اوکراین در این نشست مطرح شده است اما سران حاضر به نتیجه نرسیده‌اند اما ماکرون هشدار داد که این سناریو از روی میز حذف نشده است. این اظهارات با واکنش بسیاری در اروپا و آمریکا و خود روسیه رو به رو شد و اکثر کشورهای عضو ناتو اعزام نیرو به اوکراین را رد کردند. همزمان مسکو نیز هشدار داد که در صورت مداخله ناتو در جنگ اوکراین آن هم بدین شکل جنگ بین روسیه و ناتو حتمی خواهد بود. اما رئیس‌جمهور فرانسه در نخستین واکنش پس از جبهه گرفتن مقامات غربی علیه او درباره اظهاراتش مبنی بر اعزام نیرو به اوکراین، گفت که پیش از گفتن حرف‌هایش، کاملا درباره آن فکر کرده بود. روز پنج‌شنبه نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نطق سالانه خود دوباره با هشدار به ناتو اعلام کرد که اعزام نیرو از غرب به اوکراین، تبعات غم‌انگیزی برای آنها به همراه خواهد داشت.
فرانسه در فکر اعزام نیرو به اوکراین
اما موضوع ارسال نیرو به اوکراین همچنان در رسانه‌های غربی و خود روسیه به شدت داغ است. روزنامه «لوموند» در این زمینه گزارش داد که دولت فرانسه در حال بررسی اعزام مستقیم یک گروه نظامی کوچک به اوکراین است تا به‌عنوان مربی برای نیروهای مسلح کیف و به‌عنوان «بازدارنده» مقابل مسکو عمل کنند. به گزارش ایسنا، این نشریه تعداد «مربیان» نظامی فرانسوی را که به‌طور بالقوه مجاز به ورود به خاک اوکراین هستند، فاش نکرد، اما گزارش داد که در صفوف آنها ممکن است برخی «یگان‌های متعارف» وجود داشته باشد. بر اساس گزارش لوموند، نیروهای ویژه فرانسه همچنین پیشتر در آموزش سربازان اوکراینی در لهستان و اسکورت محموله‌های تسلیحاتی این کشور به کیف شرکت داشتند. این رسانه فرانسوی افزود، با این حال «آنها همیشه در مرز اوکراین متوقف شده‌اند.»
در گزارش روز جمعه لوموند آمده است، آموزش‌هایی که فرانسه می‌خواهد به اوکراینی‌ها «در میدان» ارائه کند، شامل آموزش کار با سیستم‌های دفاع هوائی است. این رسانه توضیح داد که تأسیسات تسلیحاتی زمین به هوای کیف اغلب توسط نیروهای روسی هدف قرار می‌گیرد و افزود که «حضور سربازان فرانسوی یا کسانی از سایر کشورها به‌طور بالقوه از مناطق خاصی از خاک اوکراین محافظت می‌کند.» این روزنامه گزارش داد، دولت فرانسه ظاهرا استقرار این نیروها را راهی برای ایجاد «معضل استراتژیک» در راه مسکو می‌داند و می‌تواند توانایی هدف‌گیری و حمله روسیه را «محدود» کند. این روزنامه فرانسوی افزود، این کار به‌ویژه ممکن است قبل از ورود جت‌های جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا که قرار است اواخر امسال انجام شود، «ضروری» باشد.
حضور افسران غربی در اوکراین
همزمان وزیر خارجه روسیه نیز گفت که افسران نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به غیر از مزدوران این کشورها در اوکراین حضور دارند. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک «سرگئی لاوروف» طی سخنرانی در یک گردهمایی دیپلماسی در آنتالیای ترکیه ضمن اعلام این مطلب افزود: قبل از کودتا در اوکراین، صدها نفر از شهروندان آمریکایی در وزارتخانه‌های این کشور کرسی‌هایی را اشغال کرده بودند، همان طوری که گفته می‌شود، غربی‌ها مزدوران خود را نیز در این کشور دارند. اما در واقع افسران نظامی نیز از کشورهای فرانسه و انگلیس در این کشور حضور دارند و ما از این موضوع مطلع هستیم. لاورف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد اظهارات امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه درباره اعزام نیرو به اوکراین مسئله‌ای جدی است. سخنگوی کرملین نیز گفت، دخالت مستقیم نظامی انگلیس در اوکراین هرگز مخفی نبود، اما یکی از رسانه‌های انگلیسی اکنون آشکارا به آن اعتراف کرده است. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به گزارشی از تایمز اشاره کرد که مدعی شده است «تونی راداکین»، رئیس نیروهای مسلح انگلیس به کیف درباره برنامه‌های نبرد کمک کرده است.
جنجال مکالمه لو رفته
از سوی دیگر مکالمه لو رفته میان ژنرال‌های آلمانی نیز نشان می‌دهد که غربی‌ها مستقیماً در جنگ اوکراین حضور دارند. به گزارش ایسنا، «مارگاریتا سیمونیان» سردبیر راشاتودی نخستین بار متن این گفت‌وگو را که بین افسران ارشد نیروی هوائی آلمان درباره کمک به اوکراین صحبت کرده بودند، منتشر کرد. این مکالمه ۳۸ دقیقه است. نخستین واکنش برلین به افشای مکالمه میان ژنرال‌های آلمانی که درباره کمک به اوکراین برای حمله به روسیه صحبت کرده‌اند، این است که درباره چگونگی لو رفتن این مکالمه تحقیقاتی به راه انداخته است. بر اساس این گزارش یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آلمان به روزنامه بیلد گفت:‌ ما در حال بررسی این مسئله هستیم که آیا مکالمات در نیروی هوائی کشور رهگیری می‌شوند یا خیر. ما نمی‌توانیم درباره محتوای گفت‌وگوهایی که به نظر می‌رسد رهگیری شده باشند اظهارنظر کنیم. در این میان، ارتش آلمان نیز به سانسور متوسل شده است. چند حساب کاربری در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) تا جمعه عصر که متن این مکالمات را منتشر کرد، مسدود شده‌اند. این مکالمه ۳۸ دقیقه‌ای برای ۱۹ فوریه(30 بهمن) است و در آن، چهار افسر نیروی هوائی آلمان از جمله ژنرال «اینگو گرهارتز»، رئیس نیروی هوائی و معاون عملیاتی او «فرانک گرافه» با دیگر افسران ارشد صحبت می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما