شناسهٔ خبر: 65467486 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

️ تصاویری از لحظه پرتاب ماهواره ایرانی پارس۱ طراحی شده توسط محققین دانشگاه علم وصنعت و شریف]

ممدکوشکی . 

صاحب‌خبر -

سالاریه _مدیر سازمان هوا فضاایران:  پارس ۱ یک ماهواره سنجش از دور است، اظهار داشت: این ماهواره ۳ محصول تصویربرداری طیف رنگی با دقت ۱۵ متر، با دقت ۱۵۰متر تصویربرداری حرارتی از سطح زمین و طیف مادون قرمز موج کوتاه ۳۰۰ متر از سطح زمین دارد. 

 

وی افزود: ماهواره‌های سنجشی در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، شناسایی آفات گیاهی، جنگل‌داری و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دقت‌های بسیار بالا از چند سانتی‌متری و تا دقت‌های متری وجود دارد.

 

در ماهواره پارس ۱ علاوه بر محموله‌های تصویربرداری، محموله مخابراتی نیز قرار گرفته شده است؛ زیرا باید برای دریافت تصاویر و ارسال دستورات لازم از زیر سامانه‌های مخابراتی بهره برد.

 

وی با اشاره به اینکه در پارس ۱ از زیرسیستم‌های مخابراتی s و x استفاده می‌شود، گفت: این ماهواره توانایی تعیین موقعیت ماهواره را به صورت GPS با استفاده از سیگنال‌های ارسالی از ۵ ایستگاه زمین را دارد.

 

سالاریه با بیان اینکه ماهواره پارس ۱ ساعت ۹:۱۳ دقیقه به وقت ایران توسط ماهواره‌بر سایوز انجام شد، گفت: پس از قرارگیری پارس ۱ در مدار ساعت ۱۴ به وقت تهران در آسمان ایران رؤیت  شد و حدود یک ساعت و نیم زمان برای دریافت و ارسال اطلاعات وجود خواهد داشت، این چرخه هر ۱۲ ساعت خواهد بود. 

 

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه پایگاه‌های ماهدشت و قشم داده‌های ماهواره پارس ۱ را دریافت خواهند کرد، گفت: برای اطمینان ۲ پایگاه دریافت داده دیگر هم در حالت رزرو قرار دارند. 

 

سالاریه در خصوص توسعه ۱٠ ساله فضایی کشور نیز تصریح کرد: هدف و چشم‌انداز ما در سازمان فضایی این دست که در توسعه فناوری فضایی بومی در منطقه سرآمد باشد و شهروندان ایرانی، کسب و کار‌ها و بخش دولتی از خدمات آن بهره‌مند شوند؛ زیرا خدمات و فناوری‌های فضاپایه به عنوان جز جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های روزمره است. 

 

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه کشور از حوزه علمی به بحث عملی وارد شده است، گفت: برای اینکه بتوانیم تصاویر لحظه‌ای در ساعات مختلف شبانه‌روز داشته باشیم، ماهواره‌های مختلف سنجشی را در برنامه طراحی و ساخت داریم که از این بین آن‌ها می‌توانیم به ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲، پارس ۲ و پارس ۳ اشاره کنیم که بعضی از آن‌ها در حال ساخت بوده و برخی هم به اتمام رسیده است.

 

وی درخصوص دریافت داده و اطلاعات از ماهواره پارس ۱ گفت: در ساعت ۱۴ اولین ارتباط با پارس ۱ برقرار می‌شود؛ البته برای پایدارسازی این ماهواره در مدار به زمان ۲ هفته‌ای نیاز است. 

 

سالاریه درخصوص پارس ۲ هم گفت: فرایند طراحی این ماهواره در حال انجام است که دقت هشت متر رنگی و چهار متر سیاه و سفید می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ آماده پرتاب شوند و همینطور ماهواره پارس ۳ دقت حدود ۲ متر قابلیت تصویربرداری از سطح زمین را دارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیستم‌های به کار رفته در ماهواره پارس ۱ از پیشرفته‌ترین تجهیزات است، پس از دریافت تاییدیه‌های نهایی زمینه‌ای برای اصلاح پارس‌های ۲ و ۳ خواهد بود.

نظر شما