شناسهٔ خبر: 65451693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

اختتامیه نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص)

توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر فرهنگ رضوی

صاحب‌خبر - آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) روز چهارشنبه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مشهد برگزار و در این آیین، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر فرهنگ رضوی، یکی از اهداف این جشنواره ملی عنوان شد. به گزارش «خراسان رضوی»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با اشاره به این که تعریف صنایع خلاق فرهنگی با مصادیق آن صورت می گیرد، اظهارکرد: مجموعه سازمان حقوق معنوی، دسته بندی و مصادیقی را برای این عنوان بیان و صنایع خلاق فرهنگی را در حوزه فرهنگ و هنر مثل عکاسی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و... ذکر کردند و حوزه هایی مثل طراحی را هم جزو صنایع خلاق فرهنگی دانستند از جمله طراحی گرافیک، صنعتی، لباس، معماری و...حتی رسانه ها هم از جمله انتشارات، رادیو و تلویزیون و...در این عنوان می گنجند. بنابراین این عنوان وسعت زیادی دارد. وی افزود: به نظرم اگر بخواهیم تعریف بنیادی از صنایع خلاق فرهنگی ارائه کنیم، می شود به چهار ویژگی در صنایع خلاق فرهنگی اشاره کرد؛ اول این که پشتوانه دانش بنیان دارند، دوم خلاقیت و نوآوری دارند و سوم داشتن یک سرمایه فکری است و چهارم این که باید تاثیر فرهنگی داشته باشند. وی تصریح کرد: در حوزه معارف اسلامی که این جشنواره به دنبال آن است، صنایع فرهنگی نیاز به الزاماتی دارد، یکی از این الزامات، حِکمی سازی صنایع خلاق فرهنگی (پیوند صنعت با حکمت) است. حجت الاسلام خسروپناه در ادامه تقویت دانش بنیان ها، مالکیت معنوی، تقویت حمایت در تجاری سازی و تقویت محتوا را از جمله الزامات دیگر نام برد. همچنین مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه امام رضا(ع) و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره نیز در این مراسم گفت: در سیاست های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی تاکید ویژه بر جریان سازی، گفتمان سازی و شبکه سازی هنرمندان، موسسات و مجموعه هایی است که در حوزه صنایع خلاق فرهنگی مبتنی بر سیره و سنت امام رضا(ع)فعالیت می کنند. وی با اشاره به دو هدف عمده این جشنواره افزود: هدف اول، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر فرهنگ رضوی و هدف دوم نیز جریان سازی و امتداد اجتماعی زیارت و اصلاح سبد مصرف فرهنگی خانواده هاست.وی درباره موضوعات و محورهای این جشنواره گفت: ترویج اندیشه و فرهنگ رضوی، خدمت کریمانه، ادب حضور، توسعه اقتصاد وقف و نذر و در نهایت سوغات فرهنگی زائر، محورهای کلیدی این جشنواره بود. وی ادامه داد: در کمیته علمی جشنواره بنا شد بر اساس رسالت ها و ماموریت های آستان قدس رضوی آثاری که در رویدادهای مختلف فراخوان می شود، مبتنی بر 9 حوزه کلیدی باشد؛ بازی های رایانه ای و ویدئویی، اسباب بازی و سرگرمی، ایده های نوآورانه در هنرهای دیداری و شنیداری، واقعیت افزوده و مجازی، نرم افزارهای کاربردی، ایده های خلاقانه در حوزه های طراحی و معماری اسلامی، صنایع دستی، هنرهای کاربردی، ایده های نوآورانه در صنعت چاپ و بسته بندی و نشر و در نهایت مد و پوشاک. رجوعی ادامه داد: پنج رویداد هم در سطح کشور با مشارکت گسترده دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر برگزار شد؛ رویداد شمال غرب با عنوان رویداد صنایع خلاق با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز و پارک علم و فناوری تبریز، رویداد اسباب بازی تهران تحت عنوان سکو با همکاری حوزه هنری و مرکز نوآوری امید، رویداد مهم ما در حوزه سوغات فرهنگی زائردر شهر قم و سبک زندگی رضوی در شهر اصفهان با همکاری خانه نوآوری و خلاق اشراق و حوزه علمیه قم و رویداد اسباب بازی مشهد با همکاری مرکز کارآفرینی تگ و شهرداری مشهد. وی افزود: برای این جشنواره بیش از 800 اثر دریافت شد. در مرحله اولیه داوری آثار 400 اثر به جشنواره راه یافتند. بعد از آن در قالب داوری های تخصصی حدود 60 اثر برگزیده شدند. از بین این آثار 8 اثر در سطوح مختلف جشنواره دارای رتبه برتر و حائز جوایز ارزنده شدند. 2 اثر نیز در بخش دانش آموزی شایسته تقدیر شدند. محمد جواد استادی، دبیر هنری این جشنواره و رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی استان نیز در این نشست با تاکید بر پیوند سه حوزه مهم هنر، دانش و نوآوری در این جشنواره گفت: جشنواره صنایع خلاق از همین روز آغاز شده است و اختتام این جشنواره نیست چرا که محصولاتی را که این هنرمندان تولید کردند، در آستان قدس رضوی و سایر نهادها باید تلاش کنیم که این محصولات تولید انبوه و توزیع شود تا به دست مصرف کننده برسد. چون اگر نتوانیم به دست مصرف کننده برسانیم اصلاح مصرف فرهنگی شکل نمی گیرد. قاسم صادقی، دبیر علمی این جشنواره و معاون پژوهشی دانشگاه امام رضا(ع) نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند داوری های جشنواره و برگزاری آن در سه مرحله بیان کرد: با نهادهای مختلف زیر مجموعه آستان قدس رضوی که می توانستند از این آثار حمایت کنند، جلسات حضوری داشتیم و کارشناسان آن ها، آثار را بررسی کردند. وی افزود: نوع حمایت ما پنج قالب دارد؛ آموزش در خصوص تجاری سازی محصولات و معرفی به تامین کنندگان، ارتقای محصول با نگاه پیوست های فرهنگی و تنظیم قرارداد، سفارشی سازی متناسب با نیاز آستان قدس رضوی، تلفیق محصولات با محصولات موجود در آستان و سفارشی سازی و قرارداد مستقیم برای تولید تعداد مورد نیاز. صادقی تاکید کرد: این جشنواره دوسالانه است و آن را ادامه خواهیم داد.همچنین در افتتاحیه دومین دوره جشنواره ماحصل قراردادهای تنظیم شده را گزارش خواهیم داد.

نظر شما