شناسهٔ خبر: 65413945 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر اقتصاد: بیش از ۱۴ میلیون خانوار از طرح کالابرگ فجرانه استفاده کردند/ اختصاص یارانه به مادران دارای کودک زیر ۲ و ۵ سال/ مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند واریز می‌شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش شفقنا درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت و تامین کالاهای مصرفی مردم، با اشاره به سه اقدام عملی دولت در حوزه تامین امنیت غذایی خانوارها در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان، گفت: طرح فجرانه کالابرگ یکی از این اقدامات است که با استقبال خوبی نیز مواجه شد؛ بیش از ۱۴ میلیون خانوار شامل ۴۲ میلیون نفر از طرح کالابرگ فجرانه استفاده کردند و از ۱۸ بهمن تا ۷ اسفند ۳۸ هزار میلیارد تومان از طریق فروشگاه‌ها خرید ۱۱ قلم کالای اساسی انجام شده است. 

وی ادامه داد: دومین گام، اجرای طرح ملی یسنا است؛ در این طرح که با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حال انجام است، برای مادران دارای کودک زیر ۲ سال ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه اختصاص یافته است تا ۱۶ قلم کالای اساسی ضروری برای بدن مادران شیرده را تهیه و مصرف کنند. 

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: سومین اقدام، اجرای طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال است که در این طرح برای کودکان زیر ۵ سال دهک‌های یک تا ۵ ، یک میلیون تومان و برای دهک‌های ۵ تا هفت نیز ۶۰۰ هزار تومان یارانه بصورت ماهانه اختصاص یافته است تا صرف خرید ۱۶ قلم کالای اساسی ضروری برای بدن کودکان شود. 

خاندوزی مطرح کرد: همه تلاش ما این است که در استانه سال نو در کنار تامین معیشت دهک های پایین، وفور کالاهای مورد نیاز مردم و قیمت‌های مناسب را شاهد باشیم.

به گزارش شفقنا، دکتر سیداحسان خاندوزی در بیستمین نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت در سال جاری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از معضلات اقتصاد کشور قبل از دولت سیزدهم، رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار در کنار وضعیت نگران کننده و بحرانی متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی، رشد بدهی‌های دولت و… بود.

وی ادامه داد: در واقع اقتصاد ایران در یک چرخه فرسایش و کلنگی شدن قرار گرفته بود؛ رشد سرمایه گذاری ها منفی بود؛ ناترازی بودجه کشور موجب شده بود دولت وقت از هر ابزاری مانند نظام بانکی، بورس و… بودجه خود را تامین کند.

وی گفت: از طرفی بانک های خصوصی به محلی برای تامین مالی سهام داران خود تبدیل شده بودند و با خلق نقدینگی، از جیب مردم بر میداشتند و به جیب سهامداران اصلی می ریختند.

خاندوزی توضیح داد: در چنان شرایطی دولت سیزدهم وقتی کارش را آغاز کرد، باید تدابیر مهمی در 3 زمینه رفع ناترازی‌های بودجه و نظام بانکی و نجات اقتصاد از رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار و همچنین مهار متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و تورم را رقم می زد.که تازه ترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است.

وزیر اقتصاد با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص وضعیت بخش حقیقی اقتصاد در پاییز امسال گفت: رشد اقتصادی در پاییز امسال با ثبت عدد ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت، ادامه دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: بررسی گروه‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که در گروه نفت رشد ۲۱.۸ درصدی ثبت شده است که این رشد در ادامه رشد ۱۰.۷ درصدی سال گذشته است.

وی بیان کرد: رشد ۲ برابری امسال نشان از این دارد که دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها توانسته است در حوزه نفتی و صادرات محصولات آن رکورد شکنی کند.

وی اظهار داشت: در زیر گروه بخش صنایع و معادن، در پاییز امسال بخش صنعت رشد ۱.۳ درصدی داشته است که استمرار رشد مثبت ۷.۲ درصدی سال گذشته است.

در بخش ساختمان نیز با وجود دو فصل دارای رشد مثبت، خوشبختانه در پاییز نیز این بخش رشد مثبت ۰.۴ درصدی داشته است. رشد این بخش در پاییز سال گذشته -۴.۶ درصد بود. در بخش کشاورزی اما متاسفانه به دلیل خشکسالی‌ها همچنان شاهد رشد منفی هستیم.

سید احسان خاندوزی با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران گفت: در پاییز امسال رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل به +۳.۴ درصد رسید. استمرار رشد تشکیل سرمایه در تمام فصول دولت سیزدهم نشان دهنده وضعیت با ثبات ارتقای تشکیلات تولید در کشور است.

وی عنوان کرد: از زیر مجموعه‌های این شاخص بخش ماشین آلات بود که در پاییز امسال به ۶.۲ درصد رشد کرد. خوشبختانه تشکیل سرمایه در بخش مسکن نیز در پاییز امسال مثبت شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: استمرار روند مثبت تشکیل سرمایه نشان دهنده ارتقای تولید در فصول آینده است.

وی دولت در ‌پاسخ به پرسشی درباره درختواره شرکت های تحت کنترل دولت گفت: تعداد کل شرکت های تحت کنترل دولت با توجه به صورت های مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۴۰ شرکت است که از این تعدا‌د 340 شرکت دولتی هستند.

وی عنوان کرد: انتشار صورت های مالی شرکتهای دولتی از ابتدای فعالیت دولت در دستور کار وزارت اقتصا‌د بوده است؛ علاوه بر انتشار صورتهاب مالی در سال گذشته، از ابتدای امسال تاکنون یکهزار صورت مالی مربوط به شرکتهای دولتی منتشر شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

وی گفت: تا پایان اسفندماه جاری نیز یکهزار فقره صورت مالی دیگر هم منتشر خواهد شد؛ این صورت های مالی نسبت به درختواره دارای جزییات و اعداد قابل بررسی است.

خاندوزی توضیح داد: براساس درختواره، از ۱۹۴۰ شرکتی که تحت مدیریت دولت یا نهادهای عمومی مرتبط با دولت هستند و صورت های مالی آنها برای ۱۴۰۱ شفاف احصا شده است، ۳۴۰ شرکت کاملا دولتی هستند و مابقی بر اساس قانون محاسبات دولتی نیستند اما دولت در انها سهمی دارد که نتایج مدیریتی در آن دارد از این ۱۹۴۰ شرکت، ۲۴۰ شرکت در نفت ۱۷۵ شرکت در نیرو، ۲۸۴ شرکت زیرمجموعه صمت هستند و ۲۱ شرکت زیرمجموعه راه و شهرسازی، ۱۵ شرکت وزارت بهداشت، ۵۰ شرکت زیرمجموعه وزارت آموزش پرورش، ۱۹ شرکت جهاد کشاورزی،۱۶۷ شرکت وزارت دفاع، ۱۵۷ شرکت تابعه وزارت تعاون، ۱۷ شرکت تابعه ارشاد، ۵۸ شرکت تابعه میراث، ۶۲ شرکت ورزش و جوانان، ۱۴ شرکت تابعه اقتصاد، ۴۲۶ شرکت تابعه بانک های دولتی و ۲۸ شرکت تابعه سازمان‌های منطقه آزاد هستند برای اولین بار است که این اطلاع رسانی با جزییات می‌شود و تا پایان اسفند صورت مالی آنها در سامانه کدال قرار می‌گیرد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به دلایل صدور گواهی سپرده ۳۰ درصدی گفت: ستاد اقتصادی دولت مجوزی را به بانک مرکزی برای تامین مالی پروژه‌های خاص با سود حداکثر ۳۰ درصد ارائه کرد. هدف بانک مرکزی از ارائه این گواهی جمع آوری بخش سیال نقدینگی بود.

وی ادامه داد: برای استمرار انتشار این گواهی بحث‌های کارشناسی در ستاد اقتصادی دولت جریان دارد. هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ بهره خارج از گواهی خاص وجود ندارد.

خاندوزی با اشاره به وضعیت بخش اسمی اقتصاد کشور گفت: در کنار آمار امیدبخش بخش حقیقی اقتصاد، تازه ترین آمار از وضعیت بخش اسمی نیز امیدبخش و نشان دهنده حرکت اقتصاد در مسیر سیاستهای اصلاحی دولت سیزدهم است.

وی اضافه کرد: براساس تازه ترین آمار مرکز آمار، روند کاهشی تورم در بهمن ماه امسال ادامه پیدا کرده و تورم نقطه به نقطه در پایان بهمن ماه با کاهش 2.7 واحد درصدی به 35.8 درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه امسال نسبت به فروردین امسال(55.5درصد) 19.7 واحد درصد کاهش را نشان می دهد البته این اعداد از نظر دولت همچنان مورد قبول نیست و باید با همت تمامی بخش‌ها روند کاهنده تورم را در سال 1403 دنبال کنیم. به گونه ای که بهبود وضعیت تورم تاثیر خود را در سفره مردم نشان دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت با ارایه گزارشی از وضعیت دخل و خرج 11 ماهه بودجه کشور گفت: براساس تازه ترین گزارش خزانه داری کل کشور، در پایان بهمن امسال، در بخش درآمدها با تحقق 1570 هزار میلیارد تومان درآمد، شاهد تحقق، 82 درصد درآمدهای مصوب بودجه هستیم که نسبت به سال گذشته 37 درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در بخش مصارف نیز 1580 هزار میلیارد تومان مصارف انجام شده که 82 درصد مصارف مصوب است.

در بخش بودجه عمرانی تا پایان بهمن ماه 186 هزار 896 میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی انجام شده که نسبت به سال گذشته 79 درصد رشد داشته است. آثار این تحقق بودجه عمرانی در سال جاری و سال گذشته، در گزارش مرکز آمار برای وضعیت بخش حقیقی اقتصاد قابل مشاهده است.

خاندوزی در ادامه گزارش خود از دخل و خرج ۱۱ ماهه دولت گفت: استفاده دولت از تنخواه گردان بودجه در پایان بهمن ماه امسال نیز مشابه 2 سال گذشته صفر بوده است و خوشبختانه شاهد هستیم که دولت هیچگونه ناترازی از جانب بودجه را به سیاست های پولی وارد نکرده است.

وی ادامه داد: این موضوع نوید دهنده حرکت جدی دولت برای اصلاح ناترازی ها و کسری های بودجه ادوار گذشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره الزام مشاغل به استفاده از دستگاه کارتخوان گفت: ساماندهی و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها که قطعا در افزایش رضایت شهروندان مؤثر است جزو اولویت های دولت است.

وی اظهار داشت: در همین ارتباط، ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوسی که قرار است توسط دو‌خودروساز تحویل شهرداری ها شود، مقرر شده به تجهیزات پرداخت کرایه الکترونیکی مجهز شوند.

وی اضافه کرد: مسئله دوم استفاده از ظرفیت مالیات ستانی برای کمک به شهرداری هاست از ابتدای سال تا امروز قریب به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است که به شهرداری ها داده شده که ۲۸ هزارمیلیارد تومان از آن سهم شهرداری تهران بوده است؛ این بخش از کمک های نظام مالیاتی برای توسعه شهری سهم به سزایی در توسعه ناوگان عمومی خواهد داشت.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره تحریم ها گفت: دولت سیزدهم تلاش های زیادی را در این دوسال برای خنثی کردن اثر تحریم ها انجام داده که در همین راستا فعال کردن کانالهای بانکی اعم از پیام رسان مالی غیر قابل رصد و مکانیزم های تسویه مالی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با برخی از کشورها به شکل فعالانه وارد حوزه عملیاتی شده ایم؛ بانک مرکزی هم پیشنهادهایی با برخی کشورهای همسو مطرح کرده تا آثار منفی تحریم ها را کاهش دهد؛ گفت وگوها در جریان است و به محض حصول نتیجه، اطلاع رسانی می شود.

مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند واریز می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تلاش‌های دولت برای پرداخت به موقع سود سهام عدالت، گفت: همواره تلاش کرده ایم که سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌های قبل پرداخت کنیم و انشالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت می‌شود.

حجم سرمایه گذاری خارجی به ۱۱ میلیارد دلار رسید

خاندوزی با اشاره به آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی گفت: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا پایان بهمن ماه امسال ۱۱ میلیارد و 93 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر، یعنی شروع به کار پروژه، محقق شده است.

وی افزود: بیشترین تعداد پروژه های سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت با 399 طرح به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار بوده است.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز گفت: دولت در واگذاری سهام خودروسازان تردیدی ندارد و ریاست محترم جمهوری مدتی قبل دستورات لازم برای انجام مقدمات خصوصی‌سازی خودروسازان را به وزیر صمت وقت داده است.

وی ادامه داد: آنچه مهمتر است استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت چنین بنگاه‌هایی است، همان چیزی که در دیدار رهبر معظم انقلاب با کارآفرینان بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفت.

فارغ از اینکه برای واگذاری سهام چه اقداماتی انجام می‌گیرد، اراده دولت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و اصلاح ساختار مدیریت خودروسازان است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز اقتصادی ایران متاثر از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: تمام همت دولت سیزدهم این بوده که اقتصاد کشو را از اثرپذیری آمد و شد یک رئیس جمهور در یک نقطه دیگر دنیا رها کند.

خاندوزی عنوان کرد: ما تلاش کردیم تا با آغاز اصلاحات ساختاری در ابرچالش های اقتصادی ایران، تاثیر سومدیریت ها بر اقتصاد را کاهش دهیم. دولت منکر تاثیر روابط خارجی بر اقتصاد نیست اما مسیر آن محدود به مذاکره با یک رئیس جمهور و یک کشور نیست.

ایده اساسی دولت سیزدهم جایابی کشورمان در نظم نوین اقتصادجهان است. که در این نظم ایران با کشورهای همسایه و همسو و در پیمان های منطقه ای بزرگ مناسبات جدیدی را برقرار کند.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که شرط توفیق در مذاکرات ، مذاکره در شرایط قوت و قدرت اقتصادی است. طرف مذاکره زمانی حاضر به دادن امتیازات جدی و کاستن از منازعات می شود که ببیند شما در شرایط استیصال و ضعف اقتصادی قرار ندارید. اگر در موضع ضعف و استیصال باشیم حتما نمی‌توانیم امتیازاتی که در تراز ملت ماست را از مذاکره کنندگان دیگر طلب کنیم.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت جهت رونق بازار سرمایه اظهار کرد: در چشم انداز ماه های پیش رو چند اولویت در زمینه ایجاد رونق در بازار سرمایه را پیگیر هستیم؛ محور اول اصلاح دستورالعمل قیمت گذری فرآورده های پالایشی است که جلسات متعددی برگزار شده و نتایح آن اطلاع رسانی می شود.

وی اظهار داشت: دوم نظارت بر کسب و کارهای غیر رسمی و فرارهای مالیاتی در بازارهای خارج از بورس است. اصلاح نرخ ارز در همین مسیر بود که محصولات پتروشیمی را از بورس کالا ارزان می خریدند و با با قیمت صادراتی از آن کسب سود می کردند؛ که بعد از اصلاحیه نرخ تسعیر ارز، این روند اصلاح شد. برای چند سال آینده هم تلاش دولت این است که پیش بینی پذیری صنایع امکان پذیر باشد.

گام بعدی، هماهنگی بیشتر و در نظر گرفتن اقتضائات و منافع بازار سرمایه در بکارگیری ابزارهای بازار پول است. در واقع نباید سیاستهای معارض و هزینه ساز برای بازار سرمایه ایجاد شود.

نظر شما