شناسهٔ خبر: 65412520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

مطالبات مردم در اعتراضات1401 در مجلس آینده چه جایگاهی دارد؟ | پنج کاندیدای زن میانه‌روها پاسخ می‌دهند

صاحب‌خبر -

پنج کاندیدای زن میانه‌روها که در لیست صدای ملت حضور دارند در گفت‌وگویی تفصیلی به میزبانی انصاف نیوز به پرسش‌های متفاوتی پیرامون مطالبات مطرح‌شده در اعتراضات 1401 پاسخ داده‌اند.

گزارشی از این میزگرد که با حضور خانم‌ها زهرا ساعی، بی نظیر جلالی، زهرا عابدینی، عفیفه عابدی و فاطمه رضایی ملک خیلی برگزار شده را می‌توانید در ادامه بخوانید:

انصاف نیوز – در صورت حضور در مجلس برای پیگیری و تحقق مطالبات مطرح‌شده در اعتراضات 1401 چه برنامه‌ای خواهید داشت؟

بی نظیر جلالی: ما در لیست صدای ملت یک جمع واقع بین هستیم که به دور از هیجانات و بر اساس مقتضیات جامعه و توانمندی خودمان و اختیارات حرکت خواهیم کرد.

بخشی از اعتراضات سال گذشته مرتبط با مسائل زنان و موضوع حجاب بود اما تقلیل آن به زنان اشتباه است. واقعیت این است که مشکلاتی در جامعه وجود داشت و همه‌ی آن مشکلات اعتراضاتی را شکل داد.

نوع رفتار دولت سیزدهم یکی از مشکلاتی بود که به اعتراضات دامن زد. تا قبل از دولت فعلی برخورد با حجاب به این شکل نبود ولی نوع رفتاری که پس از روی کار آمدن این دولت شاهد بودیم و در نتیجه‌ی آن فشار گشت ارشاد افزایش پیدا کرد باعث ایجاد نارضایتی عمومی شد.

البته بخشی از نارضایتی‌ها به مشکلات معیشتی و مسائل دیگر برمی‌گشت اما به این شکل بروز و ظهور پیدا کرد و همه را به این باور رساند که آنچه با آن مواجه هستیم جنبش سبک زندگی است. در همین ارتباط باید گفت که دیگر نمی‌شود به نسل جدید نوع خاصی از سبک زندگی را تحمیل کرد. جامعه می خواهد فاعلیت خود را نشان دهد.

لیست صدای ملت طیف متکثر افراد با علایق و اندیشه‌های متفاوت است. تفاوتی که در جامعه وجود دارد در لیست هم می توانید ببینید. با این وجود حتما برای تحقق مطالبات مطرح شده از سوی مردم برنامه داریم.

برای تحقق بخشی از این مطالبات لازم است که مجلس به راس امور برگردد و نهادهای موازی با مجلس به حاشیه رانده شود. حتی اگر فراکسیون اقلیتی از میانه‌روها نیز در مجلس شکل بگیرد می‌توان فعالیت‌هایی را به سرانجام رساند و صدای مردم بود.

به طور مشخص درباره‌ی مسئله‌ی حجاب می‌باید به این نکته توجه داشت که این مسئله اصلا سیاسی و امنیتی نیست و موضوعی فرهنگی است و احتیاجی به قانون ندارد. مگر برای نماز و روزه قانون نوشته شده است؟! با بگیر و ببند چیزی درست نمی شود.

فاطمه رضایی ملک خیلی: درباره موضوع حجاب ما ملتی هستیم که رضا خان قلدر هم نتوانست چادر از سر بانوان ما بکشد و مردم مقاومت کردند. ریشه‌های فرهنگی ما از گذشته‌های دور مخالف برهنگی بوده است. ما ملت نجیبی هستیم که به پوشش و عفاف باور داریم.

پرسش اینجاست که چه اتفاقی می‌افتد که نسل جدید اعتراضاتی دارد و ریشه‌های این اعتراضات چیست؟ از نگاه من ریشه اعتراضات به این بازمی‌گردد که صدای آنها شنیده نشده است و در کنار این نسل قرار نگرفته‌ایم. ما با زبان این نسل با آنها صحبت نکردیم. باورهای فرهنگی در این چند دهه با وجود آنکه بودجه‌های کلانی به سازمان‌های ذیربط اختصاص داده شده اما صرفا شعار داده‌ایم. حلقه‌ی مفقوده اینجاست که جوان را درک نکردیم و با او بداخلاقی کرده‌ایم.

لایحه عفاف و حجاب که به صورت یکباره و بدون پرداختن در کمیسیون تخصصی تصویب شده دارای ابهام جدی است و برای مثال جرم انگاری مطرح‌شده در آن کاملا مبهم است. نمایندگان خانم مجلس فعلی هم واکنشی به آن نشان ندادند به دلیل اینکه لایحه با شتاب‌زدگی مورد بررسی قرار گرفت.

زهرا عابدینی: در جریانات سال گذشته مسئله‌ی اصلی که مطرح شد حجاب بود و مطالباتی که سال‌های سال زنان داشتند و نمایندگان مجلس و فعالان اجتماعی زنان در فضای مجازی منعکس می کردند. حرف اصلی شعار زن زندگی آزادی مسئله حجاب بود که روی آن تمرکز شد. در مقابل این جریان لایحه عفاف و حجاب در مجلس مطرح شد. من می‌خواهم در اینجا به این نکته اشاره کنم که به لحاظ تاریخی نسبت به زنان ظلمی صورت گرفته است؛ از گذشته‌های بسیار دور تا امروز. نگاه انسان‌محوری به جامعه وجود نداشته که آنها را فراتر از جنسیت ببینند و بستر را برای استفاده از قابلیت‌های زنان باز کنند.

بعضی جاها علی رغم اینکه در اصل 21 قانون اساسی دولت موظف است همه زمینه‌ها برای بروز استعداد و حضور زنان فراهم کند و به شانیت زنان توجه کرده آنطور که باید و شاید به آن توجه نشده‌است. علی رغم اینکه پس از انقلاب زمینه‌های خوبی برای مشارکت زنان فراهم شده اما اصل 21 محقق نشده است. برای مثال بسیاری از فعالان اقتصادی زن این گلایه را دارند که محدودیت‌هایی داریم. حتی در مجامع اقتصادی اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف زنان امکان فعالیت چندانی ندارند در حالی که اتفاقا فعالان اقتصادی زن بسیاری داریم ولی زمینه برای حضورشان فراهم نیست و فضا و بستری برای اینکه خانم‌ها در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند وجود ندارد.

حساسیت‌های عجیب و غریبی نسبت به زنان ایجاد شده است که نمونه‌ی آن را در ماجرای ممانعت از حضور زنان در در روزشگاه‌ها می‌بینیم. اینکه آنها هم در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند مطالبه درستی است. باید اجازه دهیم با رعایت شان و جایگاه زنان نیز امکان حضور در ورزشگاه‌ها را داشته باشند. اگر زیرساختی لازم دارد می‌باید آن را فراهم کنند. مجلس می‌تواند در این باره نقش آفرین باشد تا برای مثال ایجاد این زیرساخت برای تحقق این مطالبه در دستور کار دولت باشد. دیدیم که وقتی زیرساخت حداقلی فراهم شد خانم‌ها به ورزشگاه‌‌ها رفتند و مشکلی هم پیش نیامد. نباید این نوع مسائل را تبدیل به تابو کنیم. می‌توان در چارچوب‌های ارزش‌های اسلامی بسترهای لازم را برای حضور فعال زنان فراهم کرد.

یکی از عرصه های مهمی که حضور زنان در آن محدود شده حوزه‌های سیاسی و مدیریت‌های اجرایی است. دولت قبل سی درصد پست‌های مدیریتی را در اختیار بانوان قرار داد و خانم‌ها در جایگاه معاون وزیر، مدیر کل، معاون استاندار و سفیر مشغول فعالیت شدند. با تغییر دولت این خانم‌ها را برکنار کردند و آقایان جایگزین شدند. آیا همه‌ی این خانم‌ها عملکرد بدی داشتند؟! چرا وقتی ظرفیت و بستری ایجاد شده و کار خوبی بوده به تدوام آن توجه نشود؟! چرا باید زنان اغلب در سطح کارشناس و مدیر کل فعال باشند؟! آیا زنان بدتر از آقایان کار کردند که فضا را برای فعالیت‌ آنها بستید؟!

مسئله اول زنان حجاب نیست که مجلس فعلی چنین لایحه‌ای را تصویب کرده‌است. از زمان قبل از اسلام به لحاظ تاریخی و هویتی زنان ایرانی پوشیده بودند. چه کسی جلوی کشف حجاب ایستاد به جز همین زنان؟! چرا باید قانون عفاف و حجابی تصویب شود که فرهنگ دیرینه‌ای که وجود داشته با چنین قانونی زیر سوال ببریم؟!

مسئله حجاب، فرهنگی است. وقتی با مقوله فرهنگی که جنس آن فرهنگی است با ابزارهای غیرفرهنگی و سلبی و قوانین سخت مواجه می‌شوند فرهنگ حجاب با لجبازی مدنی روبرو می‌شود. چه نیازی است در مجلس قانونی وضع شود که اصل فرهنگ ریشه‌دار حجاب زیر سوال برود. همین نوع رفتارها باعث ایجاد شکاف می شود و نسل جدید را مقابل این فرهنگ ریشه‌دار قرار می‌دهد.

انصاف نیوز – در صورت حضور در مجلس این توان و اختیار را دارید که حلقه‌ی واسط میان بخش‌های معترض جامعه و نهادهای قدرت باشید؟

زهرا ساعی: زنان حاضر در لیست صدای ملت در پی آن هستند که در مجلس شورای اسلامی به عنوان نمانده‌ی مردم و به طور خاص نمایندگان زنان حضور داشته باشند و در این تصور هم نیستیم که قرار است همه‌ی مشکلات را حل کنیم. در حیطه اختیارات پارلمان که قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است فعالیت خواهیم کرد.

برای نمونه در مجلس دهم ما ارتباط بسیاری با جامعه‌ی نخبگانی، اساتید و پژوهشگران داشتیم و نظرات آنها را مورد توجه قرار می‌دادیم که به یک معنا همان حلقه‌ی واسط است.

در آن مجلس کارهایی همچون پیگیری و یا تصویب طرح‌هایی نظیر مجوز خروج زنان از کشور در دستور کار بود یا تابعیت فرزندان مادر ایرانی که چهل سال مغفول مانده بود در حدود دو سال پیگیری کردیم و به نتیجه رسید و در نتیجه‌ی آن بسیاری از جامعه‌ی زنان خوشحال شدند.

در بحث مقابله با اسیدپاشی یا کاهش ساعت کاری بانوان یا مقابله با کودک همسری طرح‌های مهمی درمجلس دهم تصویب شد که ناشی از شناخت دقیق از مطالبات جامعه زنان بود. لازم است که در مجلس به این نکته توجه داشته باشیم که در یک جامعه‌ی متکثر با نگرش‌ها و افکار مختلف و مطالبات گوناگون هستیم.

از سوی دیگر تمام کارهایی که در حوزه‌ی فرهنگ تعریف می‌شود می‌باید تدریجی باشد. طرح های عجولانه منجر به بحران و شکاف اجتماعی خواهد شد.

انصاف نیوزآیا فکر می‌کنید توان اینکه صدای اقشار معترض در مجلس باشید را دارید؟

بی نظیر جلالی: من به شخصه تلاش خواهم کرد زبان قشری باشم که معترض است. در سال 1401 خودمان برای خودمان بحران ایجاد کردیم. آنچه رخ داد ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد اما آنچه حائز اهمیت است این بود که چطور بحران را مدیریت کنیم. وزیر کشور که یک فرد نظامی‌ست حاضر نشد عذرخواهی و دلجویی کند. در حالی که می‌توانست بگوید موضوع را بررسی می‌کنیم و حتی اگر استعفایش مورد قبول واقع نمی‌شد استعفا کند.

در حال حاضر دوستانی که در مجلس و دولت هستند و قدرت به آنها خیلی مزه کرده دوشادوش تحریمی‌ها تلاش می‌کنند که مردم پای صندوق رای نیایند. هزینه ای که مسئولان به نظام و مردم و رهبری به تحمیل کردند هیچ سرویس امنیتی نتوانسته وارد کند.

از دوستان همفکر اصلاح‌طلب هم گلایه داریم. شما که می‌دانید این افراد دلشان می‌خواهد مردم در انتخابات مشارکت نکنند و برای مسئولان هم کاهش مشارکت مهم نیست چرا دچار انفعال شدید. واقعیت این است که دولت و مجلس فعلی خوشحال هستند که مشارکت کم باشد.

مشخص نیست که فعالان سیاسی نزدیک به دولت و مجلس با چه رویی لیست می دهند؟! مجلس و دولت دست شما بوده‌است، در زمینه‌ی رفع تحریم و یا حل مشکلات معیشتی چه کردید و الان از چه کسی طلبکار هستید؟!

من می‌دانم بسیاری از آنهایی که از جنس من هستند اصلا در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما احساس کردم باید به میدان بیایم. اگر با همین دست فرمان ادامه دهند دیگر چیزی از ایران باقی نمی‌ماند.

زهرا عابدینی: برای مثال، در طرح صیانت تلاشمان را خواهیم کرد که حتی به عنوان یک فراکسیون اقلیت هم اثرگذار باشیم. گاهی یک یا دو نماینده نیز توانسته‌اند صدای مردم باشند و برابر تصویب یا عدم تصویب یک طرح و لایحه که به سود مردم نبوده بایستند. البته که صیانت از فضای مجازی در همه جای دنیا وجود دارد و آسیب‌ها را کنترل می‌کنند، ما هم می‌توانیم به جای طرح صیانت از طرح‌هایی که در دنیا وجود دارد استفاده کنیم.

انصاف نیوز – برخی درباره‌ی ترکیب لیست صدای ملت و افراد حاضر در آن ابهام‌هایی را مطرح می‌کنند و انتقاداتی را به سابقه‌ی افراد حاضر در آن وارد می‌دانند.

عفیفه عابدی: ویژگی لیست صدای ملت پذیرش کثرت نظرهای سیاسی و اجتماعی مختلف است. طبیعی است که تمام افراد حاضر در لیست‌ از یک جناح فکری نباشند اما همه‌ی آنها در برابر افرادی که منابع قدرت در انحصار خود قرار دادند هستند. نتیجه‌ی رنج و مشقتی که به زندگی مردم تحمیل شده است فوران خشم مردم خواهد بود.

این خشم و انزجار دامان همه را می‌سوزاند چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان تحریمی؛ زندگی همه‌ی ما را ویران می‌کند. تفاوت صدای ملت با تمام لیست‌های دیگر در این است که می‌خواهد تمامی اقشار جامعه را نمایندگی کند.

می‌خواهیم صدای معترضانی باشیم که در دهه‌های گذشته سهم کمتری از منابع قدرت داشته‌اند و با تحریم انتخابات نباید خود را از حضور در نهادهای قدرت محروم کرد. از افرادی که فکر می‌کنند رای بی تاثیر است خواهش می‌کنم که در دیدگاه خود تجدیدنظر کنند. رای‌ای که داده نمی‌شود شمرده هم نمی‌شود و تاثیری ندارد. هیچ حکومتی رای داده نشده را ثبت نمی‌کند.هنگامی که مردم با رای دادن اعتراض خود را نشان می‌دهند اثرگذار خواهد بود.

از سوی دیگر نباید نگاه صفر و صدی داشت. برخی چرا فکر می‌کنند که صد در صد مطالبات قابل تحقق است؟! آنچه اهمیت دارد این است که گرایش فکری یک نماینده به دیدگاه کسی که به او رای می‌دهد نزدیک باشد و در تحولات و هنگام تصویب قوانین باشد آنچه انجام می‌دهد به مطالبات و خواسته‌های شما نزدیک باشد.

این یک تفکر عوامانه است که حتی برخی اقشار تحصیل‌کرده و فرهیخته هم از آن سخن می‌گویند که یکدست شدن مجلس اثرات مخرب خواهد داشت و در نتیجه‌ی آن به سمت اصلاح خواهند رفت و یا فروپاشی رخ می‌دهد. در حالی که هیچ حکومتی اصلاح رادیکال انجام نمی‌دهد و فضا به صورت تدریجی باز می‌شود. ما باید به سمت پذیرش اصلاحات تدریجی برویم به صورت تدریجی تمام موضوعات خود را به سمت توسعه پیش ببریم. نگاه صدای ملت نگاهی توسعه محور است.

انصاف نیوز – دولت از کارنامه‌ی موفق خود و قطار پیشرفت می‌گوید اما مردم چنین چیزی را بر سر سفره‌ی خود نمی‌بینند. دلیل این فاصله میان ادعاهای دولت و واقعیت‌های زندگی مردم چیست؟

فاطمه رضایی: به این سوال با یک مثال پاسخ می‌دهم. اگر دولت به جای تاکید بر بازدید میدانی، در پی اصلاح ساختار بودجه می‌رفت و چرخه‌ی تولید را از طریق سیاست‌گذاری سامان می‌داد حتما شرایط متفاوتی را شاهد بودیم.

دولت در حال حاضر نقش تصدی‌گری دارد و بخش خصوصی رقیبی جدی را در کنار خود می‌بیند که هشتاد و چند درصد منابع را در اختیار دارد. منابع ارزی و بخشنامه‌ها و همه چیز در اختیار دولت است.

اگر برنامه مدونی در کمیسیون صنایع و معادن وجود داشت و با خرد جمعی با بخش خصوصی کار پیش می‌رفت دست‌کم بخشی از مشکلاتی که این روزها شاهدش هستیم وجود نداشت. لازم است که تالارهای گفتگو با بخش خصوصی از سوی نمایندگان شکل بگیرد. با تجمیع این موراد است که می‌توانیم کمک کنیم چرخ تولید به گردش در بیاید و در کنار آن اشتغال ایجاد شود.

انصاف نیوز – یکی از دغدغه‌های مردم افزایش سن بازنشستگی و همینطور عدم تناسب میان حقوق و تورم است. چه برنامه‌ی مشخصی برای کاهش این دو نگرانی در جامعه دارید؟

زهرا ساعی: نرخ افزایش دستمزدها با تورم همخوانی ندارد. با تورم فعلی افزایش حقوق باید 45 درصد باشد. از سوی دیگر همیشه در ماه بهمن نمایندگان کارگران، کارفرما و دولت در شورایی نسبت به افزایش حقوق کارگران تصمیم‌گیری می‌کردند اما این تصمیم‌گیری در این سال‌های اخیر به کندی و با تاخیر انجام می‌شود.

در حال حاضر سبد معیشت کارگران کوچک شده و باید برای فکری اساسی کرد. اینها از مطالبات قشر عظیم کارگردان زحمتکش است. اینها موضوعات بسیار مهمی است که باید نمایندگان مجلس در فراکسیون کارگری به آن توجه نشان دهند.‌ در مجلس دهم پیگیر این نوع مسائل بودیم و توانستیم یک رضایت نسبی در بین کارگران ایجاد کنیم.

افزایش سن بازنشتگی به بحران صندوق‌ها و ورشکستگی آن بازمی‌گردد اما راه حل این مسئله افزایش سن بازنشستگی نیست.

در این مورد مسئله‌ی کسری بودجه نیز حائز اهمیت است. لوایح بودجه سال‌های اخیر تورم‌زا بوده‌است و می‌خواهند کسری بودجه را با مالیات‌ستانی حل کنند که در نتیجه‌ی آن نارضایتی به همراه دارد.

انصاف نیوز – به نظر می‌آید که اراده‌ای وجود دارد تا سازمان‌های مردم نهاد بیش از پیش تحت اختیار دولت قرار بگیرد. چه امکان و برنامه‌ای برای جلوگیری از این اتفاق دارید؟

بی نظیر جلالی: وضعیت سمن‌ها هم متاثر از سیستم حکمرانی موجود در کشور است. به‌عنوان کسی که از اولین موسسین ان‌جی‌اوها در کردستان بودم معتقدم که می‌باید در مجلس قوانینی را مصوب کنیم که دولت را ملزم قرار گرفتن در کنار سمن‌ها کند و نه در برابر آنها. اگر واقعا علاقه‌مند به اعتلای جمهوری اسلامی و کشور باشیم چاره‌ای به جز توجه به نهادهای مدنی و تشکل‌ها نداریم.

این تشکل‌ها می‌توانند به عنوان بازوهای قدرتمندی به دولت کمک کنند. مشکل اساسی در این زمینه نگاهی است که به ان‌جی‌اوها وجود دارد. در زمان آقای خاتمی سمن‌ها به راه افتاد اما در این سال‌ها به آن توجه کافی نشد. اگر عقلایی در ساختار مدیریت کشور باشند می‌توانند از این ظرفیت برای تخلیه هیجانات و شور جوانی نسل زد هم استفاده میکند. در شرایطی که تلویزیون میلی است و نسل جوان نمی‌تواند مطالبات خود را در آن ببیند و نگاهی که همه چیز را امنیتی و سیاسی می‌بیند در مواجهه با سمن‌ها حاکم است این تشکل‌ها و نسل تازه چگونه می‌تواند به کشور و کاهش مشکلات کمک کند؟!

زهرا عابدینی: جامعه مدنی و گروه‌های مردم‌محور بیش از حد تحت تصمیمات دولت قرار دارند و دولت در همه شئون تصمیم‌گیری آنها دخالت دارد. نمایندگان تشکل‌ها هم عضو شورای ملی توسعه تشکل‌ها هستند اما قاطبه این شورا از آنها نیست. مشکلی که در حال حاضر در بسیاری از تصمیمات این بخش وجود دارد به بسترهای قانونی برمی‌گردد که ان‌‌جی‌اوها هم به درستی از آن شکایت دارند. برای مثال فرآیندهای مربوط به مجوز تاسیس سمن‌ها بسیار طولانی است. به عنوان کسی که سال‌ها در این بخش مسئولیت داشتم در این حوزه از اختیارات خودم استفاده می‌کردم تا در این زمینه کار سرعت بگیرد اما برخی همین نگاه را زیر سوال می‌بردند و معتقد بودند این تسهیلگری نباید انجام می‌شد. این نوع مسائل در این دوره الویت نمایندگان فعلی مجلس نبود و به همین خاطر تلاش‌ها برای اصلاح این موضوع هم به نتیجه‌ای نرسید. این در حالی‌ست که نمایندگان باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

ضروری است که در مجلس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد و خیرین شکل گرفته و فعال شود. این فراکسیون به جز چند جلسه با ان‌جی‌اوها و پیگیری‌های محدود نقش خود را به درستی انجام نداده است. در حالی که باید نمایندگان سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد اعضای اصلی آن باشند و تصویب قانون سازمان‌های مردم نهاد را پیگیری کند.

اگر ان‌جی‌اوها از روندهای نظارتی گلایه دارند باید به این نکته هم توجه داشته باشند که اقدامات صورت‌گرفته از طرف دولت به خاطر این است که قوانین و آیین‌نامه‌‌ها به این شکل است و باید تغییر کند که مجلس موظف به پیگیری آن است. ضرورت دارد که قوانین نظارتی به گونه‌ای تغییر کند که زمینه و بستر برای فعالیت تشکل‌ها فراهم شود. در دولت مجبور هستیم بر اساس وظایف قانونی عمل کنیم. مشکل را باید با اصلاح قانون در مجلس حل کرد.

در زمان مسئولیتم در وزارت کشور اقدامات خوبی برای سمن‌ها انجام شد. از جمله مجمع ملی جوانان را علی رغم موانع قانونی ایجاد کردیم و به کمک وزارت ورزش و جوانان وزارت کشور برای اولین بار برای مجمع ملی جوانان مجوز صادر شد. لایحه سمن‌ها به مجلس ارائه شد در این لایحه ابعاد حمایتی خیلی خوبی دیده شده بود اما متاسفانه در مجلس به نتیجه نرسید و در این دولت هم پیگیری نشده است. البته تشکل‌ها هم بایستی خودشان همکاری کنند و مطالبه‌گری داشته باشند تا این قانون به نتیجه برسد.

انصاف نیوز – در صورت حضور در مجلس چه برنامه‌ی مشخصی برای تغییر در حوزه‌ی سیاست خارجی دارید؟

عفیفه عابدی: الگوی سیاست خارجی تعامل‌گرا و توسعه‌گرا از الویت‌هایی است که تلاش می‌کنم در مجلس از این راهبرد دفاع کنم. تا به حال نیز به عنوان یک کنشگر سیاسی از این راهبرد دفاع می‌کردم‌‌. نقد و ایفای نقش مشورتی در سیاست خارجی یکی از خلاءهایی است که در مجلس که وجود دارد و اگر ادامه پیدا کند کشور را بیش از پیش دچار مشکلاتی خواهد کرد. به عنوان کسی که سال‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی کار کردم تلاش کرده و می‌کنم که سیاست خارجی در مسیر تعامل‌گرایی و توسعه‌گرایی تقویت شود.

اهمیت توسعه‌گرایی از این جهت است که محدودیت منابع اقتصادی باعث برجسته شدن شکاف‌های اجتماعی شده است. بخشی از خشم و انزجار به دلیل وضعیت بد معیشتی مردم است که باعث شکل‌گیری اعتراضات شد. سیاست خارجی تعامل‌گرا و توسعه‌محور می‌تواند زمینه‌ی تامین منابع اقتصادی را فراهم سازد. در خصوص موضوع برجام نیز به نظر می‌آید اگر توافقی قرار باشد شکل بگیرد در چارچوب جدیدی خواهد بود.

انصاف نیوز – در مورد مسائل اجتماعی چطور؟ آیا امکانی برای اثرگذاری مجلس در این بخش وجود دارد؟ لیست صدای ملت چه برنامه‌ی مشخصی در مورد مسائل اجتماعی دارد؟

عفیفه عابدی: بحث حفظ سرمایه‌ی اجتماعی موضوع خیلی مهم و از دغدغه‌های جامعه است. از مهمترین الویت‌های لیست صدای ملت حفاظت از سرمایه اجتماعی و امیدآفرینی در جامعه است. من فکر می‌کنم که افراد حاضر در لیست صدای ملت نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌ی اجتماعی دارند. در حال حاضر اساتید ما با گرایش‌های مختلف فکری با نوعی ناامنی مواجه هستند. ما به شدت منتقد تحت فشار قرار دادن اساتید هستیم. در نتیجه‌ی چنین سیاستی سرمایه‌های اجتماعی را از دست می‌دهیم. نگاه انحصارگرایانه و حذفی باعث شده و می‌شود که جوانانی که می‌توانند مدیران خوشفکر و سازنده ای باشند از دست بدهیم. ما به شدت نگران ادامه‌ی این روند در کشور هستیم رویکردی مبتنی بر پذیرش تکثر اجتماعی و هم‌افزایی برای پیشرفت کشور را پیگیری می‌کنیم.

انصاف نیوز – برخی که تعدادشان هم کم نیست به دلایل گوناگون تمایلی به مشارکت در انتخابات یازده اسفند ندارند. چه صحبتی با آنها دارید؟ آیا می‌توانید صدای آنها هم در مجلس باشید؟

زهرا عابدینی: عده‌ای منتقد به وضع موجود هستند و به خصوص نسبت به وضعیت معیشتی معترض هستند و در نتیجه علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارند. وضعیت اقتصادی و ناکارآمدی‌ها در مجلس و دولت فعلی نیز وجود دارد که بر انگیزه‌ی مشارکت در انتخابات اثر منفی داشته‌است. با گلایه‌هایی که داریم عدم مشارکت فایده‌ای در پی ندارد. اگر در انتخابات مشارکت نداشته باشیم و افرادی که فکر می‌کنیم حضورشان به بهتر شدن اوضاع کمک می‌کند انتخاب نکنیم اقلیتی وارد مجلس می‌شود و برای همه تصمیم‌گیری می‌کند. با مشارکت نکردن در انتخابات ناکارآمدی ادامه پیدا کند. نباید نقش مجلس را کمتر از نقش دولت بدانیم.

انتهای پیام

نظر شما