شناسهٔ خبر: 65395770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

هشدار جدی آیکان به آمریکا/سلاح‌های اتمی خود را از اروپا خارج کنید

اقتصادنیوز: هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات در کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای گفت که آمریکا باید تسلیحات هسته‌ای خود را از اروپا خارج کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در اکتبر سال گذشته میلادیهماهنگ کننده سیاست و تحقیقات در کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای (آیکان) اعلام کرد که داده‌ها نشان می‌دهد آمریکا به دنبال استقرار کلاهک‌های هسته‌ای خود در قلمروی انگلیس آن هم بدون اعلامیه رسمی است. آمریکا ۱۰۰ کلاهک اتمی در پنج کشور عضو ناتو یعنی آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و ترکیه دارد.

خبر مرتبط
خواب آشفته کرملین برای آمریکا/ هدف پوتین از استقرار سلاح هسته ای فضایی اش چیست؟

اقتصادنیوز: واشنگتن در 14 فوریه با اخبار مربوط به یک سلاح فضایی مرموز روسیه سر و صدای زیادی به راه انداخت. مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، از کاخ سفید خواست تا اطلاعات مربوط به یک "تهدید جدی امنیت ملی" را از حالت طبقه بندی خارج کند. پخش‌کننده‌ها و روزنامه‌های آمریکایی گفتند که این موضوع مربوط به یک سیستم هسته‌ای مرتبط با فضای روسیه است که هنوز مستقر نشده و می‌تواند ماهواره‌های آمریکایی و متحدانش را به خطر بیندازد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «آلیشیا سندرز-زاکره» هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات در کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای همچنین گفت: این اقدام در به اشتراک گذاری یا استقرار تسلیحات هسته‌ای در یک قلمروی خارجی یک روند تشدید کننده و خطرناک است که باید از نظر جهانی محکوم شده و بلافاصله متوقف شود.

وی افزود: پیمان منع تسلیحات هسته‌ای به صورت ضمنی استقرار خارجی را منع می‌کند و تمامی کشورها باید به این پیمان ملحق شوند تا این چنین اقدامات خطرآفرین را در اراضی خود متوقف و ممنوع کنند.

خبر مرتبط
«ناتو» به استقرار سلاح هسته‌ای روسیه در بلاروس واکنش نشان داد

اقتصادنیوز: استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در واکنش به استقرار سلاح هسته‌ای روسیه در بلاروس، این اقدام را خطرناک خواند.

این مقام مسئول آیکان خاطرنشان کرد: تمامی کشورها باید به صورت جمعی خواستار توقف و پایان فوری چنین اقداماتی شوند.

در ژانویه سال جاری میلادی، «گنادی گاتیلف» نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو گفته بود، استراتژی ناتو و آمریکا درباره جنگ اوکراین که می‌تواند باعث تقابل مستقیم نظامی بین قدرت‌های اتمی شود، خطر بزرگتر اتمی را در پی خواهد داشت.

پیمان عدم اشاعه تسلیحات اتمی که در ژوئیه ۲۰۱۷ تصویب شد، در ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شده و توسعه، آزمایش، تولید، انبار، استفاده، انتقال و تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای را ممنوع می‌کند.

در اکتبر ۲۰۱۸، چین به همراه روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا که همگی قدرت‌های اتمی و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، به صورت مشترک اعلام کردند که مخالف این پیمان هستند و آن را امضا نمی‌کنند.

نظر شما