به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در جریان بررسی تبصره های بودجه سال آینده شهرداری تهران احمد صادقی با قرائت تبصره چهارم لایحه بودجه که پیرامون تفویض اختیار به شهرداری تهران بود، گفت: بر این اساس به شهرداری تهران اجازه داده میشود با مدنظر قراردادن صرفه و صلاح و رعایت آیین نامه مالی شهرداری، نسبت به انجام معامله با وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی، بانکها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، سازمانها و شرکتها و موسسات شهرداری تهران در بخش املاک تا سقف ۸۰۰۰ میلیارد ریال و سایر معاملات تا سقف شش هزار میلیارد ریال و همچنین در بخش اشخاص حقوقی و حقیقی بخش خصوصی در بخش املاک تا سقف ۴۰۰۰ هزار میلیارد ریال و در سایر معاملات تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اقدام کند.
او با بیان اینکه همچنین شهردار تهران مجاز است اختیارات موضوع این تبصره را تا سقف ۵۰ درصد از ارقام تعیین شده به هر یک از معاونان شهردار و شهرداران مناطق ۲۲گانه و ۲۵ درصد به مدیران کل و مدیران واحدهای ستادی تفویض کند، ادامه داد: به شهرداری تهران اجازه داده می شود در راستای برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نسبت به خرید اتوبوس برقی، تاکسی برقی، ون برقی، موتورسیکلت برقی و زیرساخت های شارژ وسایل مربوطه، از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان و تأمین کنندگان داخلی و خارجی، با رعایت صرفه و صلاح شهرداری اقدام لازم را انجام دهد. همچنین شهرداری تهران مجاز است انعقاد قراردادهای موضوع این بند را، حسب مورد به سازمانها، شرکتها و موسسات شهرداری تفویض کرده و به منظور تأمین مالی، خرید، بازرگانی، بهره برداری و خدمات نگهداری پس از فروش، از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مشارکت، سرمایه گذاری و مالکیت سهام حداقلی «کمتر از ۵۰ درصد» شرکتهای بخش خصوصی در چارچوب موضوع مصوبه استفاده کند.
جعفر تشکری هاشمی در انتقاد به این بند با بیان اینکه این تبصره نشان میدهد که شهرداری به دنبال این است که شرکت خودروسازی راه اندازی کند و خودش بسازد و بفروشد و خدمات پس از فروش ارائه دهد، تأکید کرد: این موضوع بر خلاف آن چیزی است که وزارت صمت اعلام کرده است که این کار خلاف اهداف و مأموریتهاست و تنها باید به شهرداری اجازه داد اتوبوس بخرد و کمک فنی و اعتباری برای خرید تاکسی و موتورسیکلت داده شود.
در ادامه مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه اگر مشکل موتور برقیها حل شود یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری خواهد بود، گفت: موتوربرقی و تاکسی های برقی و تاکسی های استاندارد باید جایگزین وسایل نقلیه فرسوده شوند و این مطالبه ما از شهردار تهران است. البته سازوکاری که بتواند این کار را انجام دهد از دهها سال پیش وجود ندارد و ما هر روز پیگیری کردیم که واگن ها، اتوبوس ها و تاکسی ها زودتر برسند.
او یادآور شد: اینکه هزاران نفر در سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، یک فاجعه است. ما باید شهردار تهران را کمک کنیم تا برقی سازی را به نتیجه برساند. ما باید کمک کنیم که نسل بیمار در آینده نداشته باشیم.
چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفت: باید به دنبال خرید اتوبوس باشند اما خرید و فروش موتورسیکلت وظیفه شهرداری نیست و باید تسهیل گری صورت بگیرد.
اعضای شورای شهر تهران پس از استماع نظرات شهردار تهران در مورد روند واردات اتوبوسهای برقی به حذف این بند با شرط ارائه لایحه برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی به شورای شهر رأی دادند.
صادقی در ادامه قرائت تبصره چهارم بودجه سال آینده شهرداری با بیان اینکه به شهرداری تهران اجازه داده میشود که با رعایت صرفه و صلاح شهر و آیین نامه ها نسبت به تسویه دیون شهرداری اقدام و عملکرد آن را در گزارش تفریغ بودجه بیاورند، افزود: بر این اساس تا ۴۰ هزار میلیارد ریال با تأیید شهردار تهران و از ۴۰ هزار میلیارد ریال به بالا با تصویب شورای شهر باشد.
او ادامه داد: همچنین کلیه واحدهای شهرداری تهران موظفند حداکثر یک درصد از اعتبارات و اجرای برنامه و یا اعتبارات پروژه های غیر مستمر را با تأیید دبیرخانه دائمی شورای ارتباطات و اطلاعرسانی شهرداری تهران برای اقدامات رسانه ای و اطلاع رسانی همان طرح هزینه کنند.
در ادامه احمد صادقی با قرائت تبصره پنجم بودجه سال آینده شهرداری تهران در مورد حوادث پیش بینی نشده گفت: به شهرداری تهران اجازه داده میشود که در صورت وقوع بحران و حوادث پیش بینی نشده در شهر تهران تا سقف ۴ درصد از مجموع اعتبارات تا عادی سازی وضعیت هزینه کند و همچنین به شهرداری اجازه داده میشود که در جهت ارتقاء آموزش و فرهنگ ایمنی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه کند.
بنابراین گزارش، اعضای شورای شهر تهران بدون تغییر تبصره پنجم بودجه ۱۴۰۳ را به تصویب رساندند.