شناسهٔ خبر: 65297868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نشریه نیوعرب: «عادی‌سازی روابط با اسرائیل» احتمالاً برای هر یک از رهبران عرب چیزی جز «خودکشی سیاسی» نخواهد بود

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه اینترنتی نیوعرب در گزارشی کوتاه به این موضوع پرداخته که آیا عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل از شرایط موجود جان به در خواهد برد- و به عبارت بهتر بعد از جنگ غزه نیز مطرح خواهد بود؟! نیوعرب در پاسخ به این سوال نوشته که به احتمال زیاد هیچ کشور عربی جدیدی به این زودی‌ها به توافقات آبراهام یا همان ابراهیم نخواهد پیوست. این نشریه البته در ادامه به احتمال تأثیرگذاری جنگ غزه بر قراردادهای موجود عادی‌سازی اشاره کرده و تبعات و پیامدهای احتمالی چنین رخدادی را به بحث و بررسی نشسته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اینترنتی نیوعرب؛ همین چند ماه پیش بسیاری از سیاستگذاران و تحلیلگران غربی و حتی اعراب به اشتباه به این نتیجه رسیده بودند که جهان عرب از مسئله فلسطین عبور کرده و حساسیت‌های موجود در مورد این موضوع را پشت سر گذاشته است.

برخی از مفسران مسایل اعراب عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را آینده محتوم دنیای عرب می‌دانستند. این افراد عملاً متقاعد شده بودند که در مسأله ورود عربستان سعودی، عمان، تونس و سایر کشورهای عربی به توافقنامه آبراهام فقط مسئله زمان مطرح است- و در اصل این اتفاق تردیدی نباید داشته باشیم.

استدلال برخی از اعراب درباره این که قراردادهای دیپلماتیک دولت‌های عربی و تل‌آویو در سال 2020 آغازگر دوره جدیدی از «صلح» در خاورمیانه خواهد بود؛ حتی از سوی مقامات آمریکایی نیز به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته بود.

اما ماجرای هفتم اکتبر همه چیز را تغییر داد. اکنون می‌توان حدس زد که به این زودی هیچ کشور عربی جدیدی به پیمان ابراهیم نخواهد پیوست.

در نتیجه تهاجم سال گذشته حماس به جنوب اسرائیل و جنگ اسرائیل علیه غزه که پس از عملیات الاقصی انجام شد، موضوع فلسطین در مرکز توجه منطقه و جهان قرار گرفته و در این مدت اکثر شهرهای عربی محل برگزاری تظاهرات بزرگی برای همبستگی با مردم فلسطین بوده‌اند.

به دلیل حمایت واشنگتن از رفتار جنایتکارانه اسرائیل در غزه، خشم جوامع عربی نسبت به ایالات متحده به سرعت به سطحی رسیده- که از زمان حمله ۲۱ سال پیش این کشور به عراق در این سطح دیده نشده بود. به زبان ساده، در حال حاضر عادی‌سازی روابط با اسرائیل احتمالاً برای هر یک از رهبران عرب چیزی جز خودکشی سیاسی نخواهد بود.

برای دولت پرزیدنت جو بایدن این واقعیت جدید یک ضربه بزرگ می‌تواند باشد. کاخ سفید که برای متقاعد کردن دولت‌های عربی برای موافقت با دفن مسئله فلسطین، انرژی و تلاش دیپلماتیک گسترده‌ای برای وارد کردن کشورهایی مانند عربستان سعودی، لیبی و سایر کشورهای عربی به توافقنامه آبراهام انجام داده بود، حالا در این وضعیت به دیوار آجری برخورد کرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد دولت بایدن معتقد است که هنوز چشم‌اندازهایی برای توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل وجود دارد. گزارش‌هایی وجود دارد که می‌گوید کاخ سفید سعی دارد راهی برای وارد کردن ریاض به اردوگاه عادی‌سازی پیدا کند- و برای امکان‌پذیر کردن این کار، صحبت درباره تشکیل دولت فلسطینی را در دستور کار قرار داده است.

دکتر نادر هاشمی مدیر مرکز شاهزاده الولید برای تفاهم مسیحی-مسلمان در دانشکده روابط خارجی دانشگاه جورج‌تاون می‌گوید که فکر می‌کند از تلاش‌های مستمر دولت بایدن برای وارد کردن ریاض به توافق‌نامه آبراهام «مطمئاً چیزی» حاصل نخواهد شد.

برای مطالعه متن کامل خبر به نشریه اینترنتی نیوعرب مراجعه کنید

 

نظر شما