شناسهٔ خبر: 65275813 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نتایج عجیب نظرسنجی تعداد مخاطبان صدا و سیما و برنامه های اصلی آن

مخاطب‌شناسی اصل مهمی در سنجش میزان موفقیت یک برنامه است و باعث می‌شود که ارتباط دو‌سویه صورت موثرتری پیدا کند.

صاحب‌خبر -

در وضعیتی که رسانه ملی همچنان در اعلام تعداد مخاطبانش محتاطانه عمل می‌کند، پیدا کردن شاخصی برای ارزیابی و شناخت وضعیت اقبال به برنامه‌های تلویزیونی، کار ساده‌ای نیست.

تلاش برای دستیابی به اطلاعات آماری، به رسانه‌ها و مردم کمک می‌کند تا به شناختی نسبی از یک پدیده برسند. تعداد مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی هر روز رو به کاهش است و این ماجرا چندان به نفع رسانه‌ای، چون صداوسیما نیست.

به گزارش روزنامه فرهیختگان نتایج آخرین نظرسنجی تعداد مخاطبان صداوسیما و بینندگان سریال‌های تلویزیونی، نشان می‌دهد که نگرانی‌های هنرمندان و کارشناسان برای جذب مخاطب در رسانه ملی بیراه نبوده است.

روند نزولی تعداد مخاطبان در بازه چهارساله گذشته در مورد چند برنامه به شرح ذیل است: 

اعجوبه‌ها  

آذر ۹۸: ۲۹.۷ درصد 

آذر ۱۴۰۰: ۱۹.۸ درصد 

دی ۱۴۰۲: حدود ۱۷ درصد 

سمت خدا 

آذر ۹۸: ۲۶.۲ درصد 

آذر ۱۴۰۰: ۱۸.۲ درصد 

دی ۱۴۰۲: حدود ۱۵ درصد 

میدون 

آذر ۹۸: ۱۷.۸ درصد 

دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد 

طبیب 

دی ۱۴۰۲: حدود ۱۰ درصد 

سلام صبح بخیر 

آذر ۹۸: ۱۰.۵ درصد 

آذر ۱۴۰۰: ۸ درصد 

دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد 

نتایج عجیب نظرسنجی تعداد مخاطبان صدا و سیما و برنامه های اصلی آن

سیدخندان با حدود ۷ درصد، پاورقی حدود ۷ درصد، بگو بخند حدود ۸ درصد، سرنخ با کمتر از دو درصد و خوش نمک با حدود ۶ درصد جزو شکست‌خورده‌های تلویزیون در جذب بیننده هستند.

مخاطب‌شناسی اصل مهمی در سنجش میزان موفقیت یک برنامه است و باعث می‌شود که ارتباط دو‌سویه صورت موثرتری پیدا کند. مطالعات و پژوهش‌های وسیعی در تعریف مخاطب و توصیف ارزشمندی او انجام شده است، اما در فرآیند‌های اجرایی، نقطه نظرات مدیران به جایگاه و اعتبار مخاطب، اهمیت ویژه‌ای در طراحی سازوکار‌های تولید و عرضه محتوا در رسانه دارد.