شناسهٔ خبر: 65274265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی تأکید کردند

انتخابات راه اصلاح کشور است مردم دنبال اصلح باشند

صاحب‌خبر -

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی، «نگاه به خود» برای «تقویت نقاط قوت، کامیابی و رفع نقاط ضعف» و نگاه هوشمندانه و بدون انفعال به دشمن را دو وظیفه مهم و اساسی برشمردند و با تأکید بر اهمیت وحدت ملی و انتخابات ۱۱ اسفند به عنوان راه‌ حل مشکلات و اصلاح امور، همه را به شرکت پرشور در این رویداد مهم ملی فراخواندند و نکات مهمی را در باب چگونگی انتخاب نامزد اصلح، اتقان و سلامت انتخابات و پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی بیان کردند.
رهبر انقلاب، جبهه استکبار را بی‌شک مخالف انتخاباتِ ایران دانستند و گفتند: انتخابات، مظهر جمهوریت نظام است و به همین علت است که مستکبران و آمریکا که هم با جمهوریت و هم با اسلامیت نظام مخالفند، با انتخابات و حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مخالف هستند.
مردم از سر لج و مخالفت
با یکی از رؤسای جمهور قبلی آمریکا
بیشتر و پرشورتر از همیشه در انتخابات شرکت کردند
ایشان با اشاره به درخواست یکی از رؤسای جمهور قبلی آمریکا از مردم ایران برای شرکت نکردن در یکی از انتخابات گذشته، گفتند: آن رئیس‌جمهور، ندانسته به ایران کمک کرد زیرا مردم از سر لج و مخالفت با او، بیشتر و پرشورتر از همیشه در انتخابات شرکت کردند به همین علت آمریکایی‌ها دیگر این‌گونه سخن نمی‌گویند اما با شیوه‌های مختلف به دنبال دور و مأیوس کردن مردم از انتخابات هستند.
کسانی که به دنبال ترمیم و حل مشکلات هستند
راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند
رهبر انقلاب، انتخابات را رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی و راه اصلاح کشور خواندند و گفتند: همه باید در انتخابات شرکت کنیم. کسانی هم که به دنبال ترمیم و حل مشکلات هستند، راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند.
ایشان، انتخاب اصلح را ضروری دانستند و افزودند: همه افرادی که از نظارت شورای نگهبان عبور کرده‌اند، صالح هستند اما به حکم عقل باید از بین آنها، افراد صالح‌تر را انتخاب کرد و برای شناخت اصلح، مردم تا جایی که توان بررسی دارند تحقیق کنند و اگر نمی‌توانند، به نظر افراد مورد اعتماد، توجه و عمل کنند.
وظیفه سخنوران و افراد مقبول
تشویق مردم به حضور در انتخابات
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای وظیفه سخنوران و افراد مقبول را تشویق مردم به حضور در انتخابات خواندند و تأکید کردند: افرادی هم که وارد میدان انتخابات شده‌اند، از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاه‌نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند چرا که این کارها موجب سلب برکت و عنایت الهی است.
انتخابات در کشور همیشه صحیح، سالم
و متین برگزار شده است
ایشان با تأکید بر رعایت صحت، سلامت و اتقان انتخابات به عنوان مطالبه‌ای همیشگی از مسئولان افزودند: البته در طول این چند دهه، هرگز تخلف انتخاباتی به معنای مورد ادعای دشمن مشاهده نشده و این حرف آنان بی‌اساس است. در مواردی هم که برخی ادعاهایی مطرح کردند، پس از تحقیق و بررسی برخی تخلفات مشخص شد اما هیچ‌گاه این تخلفات تغییری در نتایج کلی به وجود نیاورده بود و انتخابات در کشور همیشه صحیح، سالم و متین برگزار شده است.
اختلاف‌های سلیقه‌ای و سیاسی
نباید در وحدت ملی ایران در مقابل دشمنان
تأثیرگذار باشد
رهبر انقلاب، اتحاد ملت ایران را رمز پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی خواندند و تأکید کردند: در آینده نیز باید همچون یدِ واحده این مسیر را ادامه دهیم و اختلاف‌های سلیقه‌ای و سیاسی نباید در وحدت ملی ایران در مقابل دشمنان تأثیرگذار باشد.
ملت ایران در راهپیمایی پرشور ۲۲بهمن
همت و سرزندگی و سرافرازی انقلابی خود را نشان داد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تشکر صمیمانه از مردم سراسر کشور به خاطر راهپیمایی پرشور ۲۲بهمن، گفتند: ملت در همه شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها، همت و سرزندگی و سرافرازی انقلابی خود را نشان داد و کسانی را که خواهان دل‌مردگی مردم ایران و فراموش شدن ۲۲بهمن هستند، غافلگیر کرد.
ایشان با تقدیر از برقرارکنندگان فداکارِ امنیتِ راهپیمایی سراسری، راهپیمایی پرمعنای ملت را باعث افزایش انگیزه و روحیه مسئولان دانستند و افزودند: این حضور ملی، خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه، ملت و مسئولان می‌دمد.
رهبر انقلاب قیام ۲۹بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز را حادثه‌ تاریخ‌ساز خواندند و گفتند: آن حادثه نگذاشت قیام ۱۹دی مردم قم بی‌نتیجه بماند و با گسترش روحیه قیام و شور انقلابی به سراسر کشور، زمینه‌ساز پیروزی انقلاب در ۲۲بهمن ۵۷ و ورق خوردن تاریخ ایران شد.
شناختِ بموقع وظیفه
و قیام و اقدام بهنگام در ادای آن وظیفه
دو ویژگی برجسته حادثه ۲۹بهمن
ایشان شناختِ بموقع وظیفه و قیام و اقدام ‌بهنگام در ادای آن وظیفه را دو ویژگی برجسته حادثه ۲۹بهمن تبریز برشمردند و گفتند: توابین بموقع احساس وظیفه و عمل نکردند و در عاشورا غایب بودند؛ به همین علت با وجود قیام دیرهنگام و شهادت همگی، تأثیری در تاریخ نگذاشتند.
باید از ویژگی‌های حادثه ۲۹بهمن تبریز درس بگیریم
رهبر انقلاب مردم آذربایجان را مظهر غیرت و عشق و شور و ایمان در تاریخ و در دوران معاصر و دهه‌های اخیر دانستند و افزودند: باید از ویژگی‌های حادثه ۲۹بهمن تبریز درس بگیریم.
«انقلاب به معنای ملت و نظام»
با عبور از گردنه‌های سخت، مستحکم‌تر، مقتدرتر
و دارای نگاه و تأثیر نافذتر شده‌‌اند
ایشان با اشاره به رشد و قوی‌تر شدن انقلاب در عمر پربرکت ۴۵ساله خود در طوفان حوادث و توطئه‌ها و فتنه‌ها، افزودند: «انقلاب به معنای ملت و نظام» با عبور از گردنه‌های سخت، مستحکم‌تر، مقتدرتر و دارای نگاه و تأثیر نافذتر شده‌‌اند و ما امروز باید با درک بموقع وظایف اصلی، بهنگام به آنها عمل کنیم.
باید از خود و دشمن ارزیابی صحیح داشته باشیم
و غفلت از این وظیفه، بلای بزرگی است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای «نگاه به خود و نگاه به دشمن» را دو وظیفه اساسی همگانی برشمردند و گفتند: باید از خود و دشمن ارزیابی صحیح داشته باشیم و غفلت از این وظیفه، بلای بزرگی است.
ریشه‌کنی نظام استبدادیِ ظالمِ
حق‌کشِ بی‌ایمانِ کاملاً فاسد و سلطنتی
مهم‌ترین دستاورد انقلاب است
ایشان هدف از شناخت خود را «قدردانی، حفظ و تقویت نقاط قوت و ترمیم و رفع نقاط ضعف» دانستند و در تبیین نقاط قوت انقلاب و ملت گفتند: ریشه‌کنی نظام استبدادیِ ظالمِ حق‌کشِ بی‌ایمانِ کاملاً فاسد و سلطنتی، مهم‌ترین دستاورد انقلاب است؛ نظامی که برای مردم هیچ حق و احترام و نقشی قائل نبود و در بسیاری از موارد عملا با فرمان و خواست آمریکایی‌ها و سفارت انگلیس حکمرانی می‌کرد.
رهبر انقلاب افزودند: اکنون درست در نقطه مقابل آن نظام منحط، مردم مالک کشور و نظام هستند و با انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم مسئولان اصلی کشور، جهت حرکت مملکت را تعیین می‌کنند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ایجاد خودباوری ملی و احساس توانایی در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، دفاعی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها را دیگر دستاورد مهم انقلاب برشمردند و افزودند: این اعتماد به‌نفس، برخلاف دوران طاغوت در عرصه بین‌المللی و مواجهه با قدرت‌ها نیز مشهود است.
گسترش فکر و ارزش‌های انقلاب به‌ویژه در منطقه، توفیق نسبی در جلوگیری از گسترش فرهنگ غربی به عنوان فرهنگ غالب، تشکیل گروه‌های خودجوش مردمی در همه زمینه‌ها و گسترش خدمات به همه مناطق کشور و پرورش دانشمندان جهانی در رشته‌های مختلف از دیگر موفقیت‌هایی بود که رهبر در ارزیابی حرکت انقلاب به آنها اشاره کردند.
ایشان در همین زمینه افزودند: برخی به حق نگران افزایش به خارج رفتن برخی متخصصان هستند اما روی دیگر این مسئله، قدرت ایران در صدور افراد متخصص و اثرگذار است.
رهبر انقلاب در تبیین بخش دیگری از ابعاد وظیفه نگاه به خود یعنی شناخت نقاط ضعف و تلاش برای برطرف کردن آنها گفتند: در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم داریم که کم هم نیستند از جمله اینکه ما در ساخت یک اقتصادی قوی ملی عقب هستیم و با وجود کارهای خوب انجام شده اما در عدالت اجتماعی، اقتصادی و قضائی که از برترین شعارها و بزرگ‌ترین اهداف انقلاب بوده تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
عقب بودن در ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد و مشکلات اخلاقی و همچنین فاصله داشتن با سبک زندگی اسلامی از جمله دوری از اسراف و اشرافی‌گری از دیگر نقاط ضعفی بود که رهبر انقلاب، کار و تلاش برای رفع آنها را وظیفه همه دانستند.
عزم راسخ، کار مداوم، سلامت در عمل
صداقت با مردم و ترجیح منافع ملی بر سود شخصی
وظیفه دولت و مجلس و دیگر مراکز رسمی است
ایشان در تبیین وظایف همگانی برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، وظیفه دولت و مجلس و دیگر مراکز رسمی را عزم راسخ، کار مداوم، سلامت در عمل، صداقت با مردم و ترجیح منافع ملی بر سود شخصی خواندند و افزودند: امروز بحمدالله مسئولان ارشد کشور از این امتیازات برخوردارند اما این خصوصیات مثبت باید در همه سطوح مسئولان حاکمیتی گسترش پیدا کند.
جوانان پیشران جامعه هستند
و باید آمادگی و صلاحیت‌های لازم
برای حضور در میدان‌های گوناگون فردا را در خود ایجاد کنند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای وظیفه نخبگان را هم احساس مسئولیت برای شناسایی خلأها و منافذ خطر و کمک فکری به مسئولان برای بستن آنها برشمردند و در تبیین وظایف متعدد جوانان گفتند: امروز جوانان زبده زیادی در بدنه دولت مشغول به کار شده‌اند، جوانان که پیشران جامعه هستند باید آمادگی و صلاحیت‌های لازم را برای حضور در میدان‌های گوناگون فردا و ایفای مسئولیت‌های سنگین در خود ایجاد کنند. ایشان وظیفه عموم مردم را حفظ اتحاد ملی و حمایت از مسئولان و خدمتگزاران و کارهای خوب خواندند و گفتند: همه توجه داشته باشند که انجام دادن این وظایف و مسئولیت‌ها، عمل جهادی در مقابل دشمن است؛ چرا که آنها نمی‌خواهند این وظایف محقق شود و به همین علت با هر کار خوبی که در جمهوری اسلامی انجام شود، مخالف هستند.
باید از دشمن و مکر و حیله
و ابزارهای آن غفلت نکنیم
رهبر انقلاب پس از تبیین ابعاد وظیفه اساسی نگاه به خود، در بیان وظیفه مهم دوم یعنی «نگاه به دشمن»، گفتند: باید از دشمن و مکر و حیله و ابزارهای آن غفلت نکنیم و ضمن اینکه دشمن را ضعیف و ناتوان فرض نمی‌کنیم از او و تهدید و فشار و عربده‌کشی‌هایش نترسیم.
علت نیرنگ‌ها و فشارهای عصبی بدخواهان ایران
نقاط قوت و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی است
ایشان علت نیرنگ‌ها و فشارهای عصبی بدخواهان ایران را نقاط قوت و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی دانستند و افزودند: نباید در مقابل دشمن منفعل شد چرا که سیاست آنها تحقیر و منفعل کردن طرف مقابل است.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده رهبری در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، مردم منطقه آذربایجان را علمدار مبارزات انقلابی ملت برشمرد که در مقاطع مختلف تاریخی، دشمنان و اختلاف‌افکنان را مأیوس و مغلوب کرده‌اند.

نظر شما