شناسهٔ خبر: 65256104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دغدغه برخی کارگران قراردادی درباره عیدی و سنوات

صاحب‌خبر -
 
علی‌رغم اینکه مطابق قانون، کارگران باید به تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی و سنوات باشند ولی کارگرانی هستند که عید را بدون دریافت عیدی و سنوات و گاهی با معوقات حقوق سپری می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ماه‌های پایانی سال همواره با استرس‌هایی برای کارگران فرا می‌رسد. از یک‌سو میزان افزایش دستمزد سال آینده باعث نگرانی کارگران می‌شود و از سوی دیگر بخشی از کارگران نگران قراردادهای کاری خود هستند که با پایان سال تمدید نمی‌شود.
طبق آمارهایی که از سوی نمایندگان کارگران ارائه می‌شود بیش از 96 درصد قراردادهای کار در حال حاضر موقت است. 
این کارگران در بهترین حالت سال نو را به گونه‌ای آغاز می‌کنند که حقوق‌های معوق خود را دریافت کرده ‌اما به دلیل رکود و کمبود بودجه در واحد تولیدی خود، عیدی و سنواتی دریافت نکرده‌اند.
کارگرانی که قرارداد مشخص و در چارچوب قانون کار ندارند معمولاً از سنوات بی‌بهره می‌شوند چرا که کارفرمایان با هدف فرار از بیمه کردن نیروی کار، پرداخت نکردن سنوات و واریز کمتر عیدی قراردادهای کار را در چارچوب قانون کار منعقد نمی‌کنند.
علاوه‌بر اینکه تعدادی از کارگران قراردادهای کاریشان تمدید نمی‌شود. کارگرانی هم هستند که مطابق قانون کار عیدی دریافت نمی‌کنند. یعنی حداقل عیدی که دریافت می‌کنند بسیار کمتر از مبلغ قانونی تعیین شده برای آنها است. 
هادی ابوی؛ عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولاً عیدی کارگران اسفند ماه پرداخت می‌شود البته منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفند ماه است. 
وی در مورد میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود؛ یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط این که از سه برابر حداقل مزد تجاوز نکند.
گفتنی است، با توجه به مصوبه سال گذشته شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402، به ترتیب 106 میلیون و 165 هزار و 680 ریال و 159 میلیون و248 هزار و 520 ریال است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما