شناسهٔ خبر: 65236537 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کارشناس بازار طلا:

افزایش تقاضا در آستانه اعیاد حباب سکه را بیشتر کرد

صاحب‌خبر -

 

کارشناس بازار طلا گفت: حباب سکه با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید چرا که در اعیاد شعبانیه و آستانه ایام نوروز، تقاضا برای خرید انواع سکه افزایش یافته است.
محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: در هفته گذشته قیمت جهانی طلا تا روز چهارشنبه تغییرات کمی داشت؛ ضمن اینکه در همین مدت قیمت ارز به تدریج در حال صعود بود.
او افزود: در روزهای پایانی هفته، قیمت جهانی طلا با کاهش شدیدی مواجه شد و از طرفی در بازار داخلی قیمت ارز مجدداً سیر صعودی به خود گرفت و این دو عامل به نوعی یکدیگر را پوشش دادند و تغییراتی در قیمت طلا و سکه داشتیم. در مجموع اما تغییرات قیمت طلا و سکه مختصر بود. نکته قابل توجه اینکه با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همچنین اعیاد شعبانیه، تقاضایی شکل گرفت که منجر به افزایش حباب انواع سکه شد.
کارشناس بازار طلا افزود: حباب سکه با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و همچنین اعیاد شعبانیه تقاضا برای خرید انواع سکه ایجاد شده که همین تقاضا منجر به افزایش حباب شده است.
کشتی‌آرای درباره قیمت طلا در جهان و ایران گفت: قیمت اونس جهانی با ۲۴ دلار کاهش به ۱۹۹۶ دلار رسید. با این‌حال قیمت سکه طرح قدیم با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید هم با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. در حقیقت این افزایش قیمت‌ها به خاطر افزایش حباب قیمت بود و نه افزایش قیمت واقعی.
او اضافه کرد: قیمت هر مثقال طلای آب شده با ۲۰ هزار تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به طور متوسط با چهار هزار تومان کاهش در آخرین معاملات به دو میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.
چرا طلا در ایران ارزان نشد؟
با این‌حال نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در مورد اینکه کاهش قیمت جهانی طلا چقدر روی قیمت‌ها در بازار داخلی اثر گذاشته است، گفت: طی روزهای گذشته با کاهش قیمت انس جهانی، قیمت طلا در داخل نیز با کاهش جزئی همراه شد. علت اصلی عدم اثرگذاری کاهش انس جهانی بر قیمت‌های داخلی، بالا بودن نرخ ارز است. با توجه به اینکه قیمت ارز نسبت به انس کمتر کاهش یافته است به همین دلیل افت قیمت‌های جهانی نتوانسته اثر زیادی بر بازار داخلی طلا بگذارد؛ به گونه‌ای که قیمت سکه امامی این هفته نسبت به هفته گذشته فقط ۹۰۰ هزار تومان با کاهش قیمت مواجه شد.

برچسب‌ها:

نظر شما