شناسهٔ خبر: 65214801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ظریف: امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید، گفت: امسال ۷۸۰‌ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده و بزرگترین قدرت نظامی دنیاست اما از پس آنها برنمی‌آید.

به گزارش شفقنا از ایرنا، «محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه امروز(پنج شنبه) در کنگره حزب مردم سالاری که در مجتمع آدینه برگزار شد اظهار کرد: من با نگاهی به حوزه تخصصی خودم شرایط سیاست خارجی و روند افزایش قدرت در جهان کنونی سخنرانی را شروع می‌کنم. مشکل اساسی همه زمامداران در جهان ازجمله ایران اشتباهات ادراکی است، تصمیم گیری بر اساس فهم اشتباه به ضایعات جبران ناپذیری در جهان تبدیل شده است تا قبل از انتقال پیام انقلاب اسلامی، در جهانی دو قطبی زندگی می‌کردیم که چارچوب‌ها کم و بیش مشخص بود و زمامداران می‌توانستند به صورت حدودی پیش بینی کنند از این رو در جهان دو قطبی امکان اشتباه کمتر بود حتی در جنبش عدم تعهد که به صورت عدم تعهد به دو قطب بود، تعدادی کشورها بودند که به بلوک شرق و غرب وابسته بودند و تکلیفشان مشخص بود.

وی افزود: ایران در بر هم ریختن نظام دو قطبی ـ با پیروزی انقلاب اسلامی ـ این دو قطبی را به هم ریخت و هیچ حزب وابسته‌ای به یکی از دو بلوک شرق و غرب نبود و رهبر مردم فردی بود که در برابر شرق و غرب ایستاد. در مذاکرات برجام روز اول به غربی‌ها گفتم من قطعنامه های شورای امنیت را قبول ندارم. به وزیر خارجه فرانسه برخورد. گفتم تازه باید خسارت هم بدهید چون شما ۸ سال به صدام سلاح و تجهیزات و هواپیما دادید.

وزیر سابق امور خارجه افزود: وقتی امام(ره) به گورباچف نامه نوشت و اعلام کرد کمونیسم در حال فروپاشی است، در حالی بود که شوروی بیشترین سلاح را در اختیار داشت. در هنگام جنگ تحمیلی هم همه اعضای شورای امنیت متفق شدند این جنگ به سود ایران خاتمه نیابد، فکر می‌کردند ما ظرف ۷ روز از بین می‌رویم و همه اعضا حتی شوروری هم به آن اعتقاد داشت!

ظریف با بیان اینکه در قطعنامه اول هم نخواستند که عراق از خاک ایران خارج شود، اظهار کرد: اما دنیا عوض شده، امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید امسال ۷۸۰‌ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده و بزرگترین قدرت نظامی دنیاست اما از پس آنها برنمی‌آید. اسرائیل در غزه تقریبا تمام آنجا را نابود کرده و حداقل ۲۰۰ بمب هسته ای دارد اما امروز علی رغم این همه خسارت که به مردم فلسطین وارد کرده نتوانسته افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را در برابر یک گروه احیا کند.

نظر شما