شناسهٔ خبر: 65213564 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت و گوی اختصاصی با قدسنا:

حمله زمینی اسرائیل به رفح تهدید جدی برای مصر خواهد بود/ نتانیاهو به دنبال وقت کشی در جنگ است

سیدافقهی با توجه به حمله زمینی گسترده رژیم صهیونیستی به رفح و احتمال ورود آورگان فلسطینی به مصر، این حمله را تهدید جدی برای خود مصر دانست و فرضیه های احتمالی حمله صهیونیست ها به جنوب غزه را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، با گذشت بیش از 130 روز نبرد در غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به این منطقه مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که هفته آینده، عملیات گسترده نظامی به جنوب غزه را آغاز می کنند و در مقابل، گروه های مقاومت تهدید کرده اند که بر شدت حملات خود خواهند افزود و از سوی دیگر، بسیاری از مقامات جهان به رژیم صهیونیستی در خصوص عواقب جبران ناپذیر این جنایت هشدار داده و اعلام کرده اند این اقدام ممکن است به گسترده شدن جنگ بینجامد.

در این خصوص خبرنگار قدسنا در گفت و گوی اختصاصی با سیدهادی سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به بررسی آخرین تحولات سیاسی در غزه و سرزمین های اشغالی پرداخته است.

 

سید افقهی در پاسخ به سوالی در خصوص تبعات عملیات گسترده نظامی به جنوب غزه گفت: در روزهای ابتدایی جنگ، نتانیاهو ابتدا ادعا می کرد که مرکز فرماندهی حماس زیر بیمارستان الشفا است و به این بهانه شمال و مرکز غزه را مورد حملات خود قرار داد و آنجا را ویران کرد و بعد از کشتار تعداد بی شماری کودک و غیر نظامی، دروغ او فاش شد و معلوم شد که زیر بیمارستان الشفا خبری نبوده است. نتانیاهو پس از آن مدعی شد جبالیا مرکز پنهان شدن فرماندهان حماس است و بعد از کشتار وسیع در آن منطقه، مشخص شد که این حرف دروغی بیش نبوده است. اخیراً هم ادعا کرده که یحیی السنوار و محمد الضیف و ابوعبیده در خان‌یونس در تونل های آنجا محاصره هستند و به همین دلیل نظامیان صهیونیست تمرکز خود را بر خان‌یونس گذاشتند و همچنان در خان‌یونس با نیروهای مقاومت در حال نبرد هستند و تلفات زیادی را هم متحمل شده اند به خصوص کمینی که اخیراً از نیروهای مقاومت خوردند و منجر به هلاکت بیش از 11 نفر از نیروهای نخبه صهیونیست شد. اکنون بعد از اینکه از زمین و آسمان به خان‌یونس حمله ور شدند، مسئله حمله به رفح را مطرح کرده اند و چند هدف گذاری را هم آنجا در نظر گرفته اند. منطقه رفح و اردوگاه های اطراف آن آخرین جایی است که سالم مانده و ویران نشده به خصوص معبر حیاتی و استراتژیک رفح که به صحرای سینا و مصر راه دارد.

 

این تحلیلگر غرب آسیا اشاره کرد: بهانه کذب دیگری که مقامات صهیونیست برای حمله گسترده به منطقه دارند، این است که آنها مدعی شدند رهبران حماس بعد از احساس خطر از خان‌یونس از تونل های زیرزمینی به رفح منتقل شده اند که اگر در آنجا هم احساس خطر کردند از زیرزمین به صحرای سینا فرار کنند.

 

وی افزود: این بهانه های واهی برای ادامه جنگ، مانع فشار به دولت نتانیاهو نمی شود و معترضان داخلی در این رژیم و مخالفان بین المللی رژیم صهیونیستی مطالبات خود را جدی تر مطرح می کنند.

 

سید افقهی اهداف اصلی طولانی تر شدن جنگ را برشمرد و گفت هدف اول این است که نتانیاهو دنبال وقت کشی در زمان جنگ و ادامه جنگ است و هدف دوم نیز تسریع کوچ دادن مردم غزه به مصر یا منطقه دیگری است که تا به امروز نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار نفر در این منطقه کوچک جمع شده اند.

 

وی در مورد فرضیه های احتمالی در حمله صهیونیست ها به جنوب غزه تشریح کرد وقتی بمباران در رفح شروع شود، مردم غزه دیگر جایی نمانده است که به آنجا پناه ببرند و اگر به شمال هم بخواهند بروند ساده ترین شرایط ادامه حیات در شمال غزه امکان پذیر و فراهم نیست.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در این خصوص پنج فرضیه احتمالی را پیش بینی کرد:

 

فرضیه احتمالی اول: رژیم صهیونیستی ممکن است حصار بین نوار غزه و سینا را بمباران یا مردم غزه را وادار کند که حصار الکتریکی مجهز به فنس های دارای جریان برق را از بین ببرند و ناچاراً به صحرای سینا در مصر کوچ کنند.

 

فرضیه احتمالی دوم: نتانیاهو در محاسبات خود برنامه ریزی کرده است که تسلط بر رفح حداکثر دو ماه طول می کشد و از آنجا که این اتفاق مصادف با دور اولیه انتخاب ریاست جمهوری آمریکا می شود، امیدوار است که ترامپ پیروز شود و در نتیجه کار را یکسره کند و دیگر شاهد این مداراهایی که دولت بایدن با مخالفان رژیم صهیونیستی دارد، نخواهد بود و با سرکار آمدن دوباره ترامپ، این اختلاف سلیقه که بین کاخ سفید و تل اویو است، از بین خواهد رفت.

 

فرضیه احتمالی سوم: اگر این اتفاق رخ دهد مصری ها چه عکس العملی خواهند داشت؟ تاکنون مقامات مصری به وظایف انسانی خود در حمایت از مردم فلسطین عمل نکرده اند و برای بازگشایی گذرگاه رفح و ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه اقدام جدی انجام نداده اند.

دولت مصر به خصوص عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور باید در این شرایط احتمالی، تصمیم جدی اتخاذ کند و همچنین ژنرال های نظامی در مصر باید پیش بینی کنند اگر نتانیاهو بخواهد به مصر پیشروی کند و وارد محور فیلادلفیا شود- که تقریبا کریدوری به طول 15 کیلومتر بین اسرائیل و مصر است و جزء معاهده امنیتی کمپ دیوید(1979) نیست- چکار باید کنند.

 

فرضیه احتمالی چهارم: اگر مصری ها با صهیونیست ها برخورد جدی کردند و پایبند به تعلیق قرارداد کمپ دیوید بودند طرح صهیونیست ها در این مورد این است که نتانیاهو قصد دارد مردمی را که در جنوب غزه مستقر هستند به غرب خان‌یونس منتقل و آنها را در مناطق ساحلی اسکان دهد و برای آن ها سکونت‌گاه های موقت بنا کند که مردم آنجا تحت اشراف کامل صهیونیست‌ها باشند.

 

فرضیه احتمالی پنجم: به فلسطینی ها اجازه دهند که به شمال برگردند و معبر رفح را ببندند و بخشی از نظامیان صهیونیست از غزه عقب نشینی کنند و یک خط حائل به عمق 2 کیلومتر بین غلاف غزه و داخل غزه ایجاد کنند و حماس خلع سلاح شود و حکومت خودگردان فلسطین به صورت فدراتیو (تبعیت از رژیم صهیونیستی) نوار غزه را اداره کند.

 

سید افقهی در ادامه مصاحبه خود با خبرنگار قدسنا با اشاره به این که از ابتدای هفته، بمباران ها در منطقه رفح شروع شده و عده زیادی در رفح شهید شدند، گفت: قبل از این حملات توپخانه ای و هوایی، یک مکالمه تلفنی بین بایدن و نتانیاهو صورت گرفته که ظاهراً بایدن به کابینه نتانیاهو برای حملات گسترده به غزه چراغ سبز نشان داده اما در رسانه ها و مطبوعات و رسانه ها از واژه عملیات محدود استفاده کرده اند و مدعی شده اند بایدن اجازه نداده مردم بی گناه آسیب ببینند و کسی نیست به بایدن بگوید که 28 هزار نفر غیرنظامی که تا پیش از آن از 15 مهرماه تاکنون به شهادت رسیدند، آیا نظامی بودند؟ و اینکه در رسانه ها اعلام کرده اند که فقط 4 گردان در جنوب غزه از حماس باقی ماندند و این حرف خنده دار است چون حماس 4 گردان نیست و این نیروهای مقاومت که در خان‌یونس با صهیونیست ها درگیر هستند اگر از بین بروند حماس خلع سلاح می شود؟

 

 

 

وی با اشاره افق پیش رو نبرد غزه خاطرنشان کرد: مذاکره برای توقف عملیات نظامی و آتش بس همچنان ادامه دارد اما مذاکرات فعلاً به بن بست رسیده و نه حماس شرایط اسرائیل را پذیرفته و نه این که اسرائیل شرایط حماس را قبول کرده است.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به شرایط پیچیده میدانی در غزه گفت: برخی کشورها مانند قطرو مصر و برخی مجامع برای پایان جنگ غزه تلاش می کنند و به دنبال حل این موضوع با میانجی گری و از طریق کانال سیاسی هستند و همچنین اشخاصی مانند جوزپ بورل و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و تقریبا بیشتر مقامات مطرح در جهان به صهیونیست ها اعتراض کرده اند. انگلیس که حامی اصلی این رژیم است و در تمام این کشتارها شریک است و یا آمریکا که حامی نظامی صهیونیست ها بودند، مدعی هستند که عملیات رفح تیر خلاص به هرگونه تلاش و امید برای به پایان رساندن جنگ است. اگر نتانیاهو این کار را انجام داد و اسرا هم آزاد نشدند و تلفات زیادی متحمل شدند، قطعا در اسرائیل خانواده های اسرا و دیگر اسرائیلی ها به ادامه جنگ اعتراض می کنند و در آینده وضع متشنج تر خواهد شد و در مقابل، جناح راست افراطی به یاری کابینه نتانیاهو خواهند آمد.

هیچ کس تضمین نمی کند که در صورت حمله گسترده زمینی رژیم صهیونیستی به رفح، حزب الله در شمال مناطق اشغالی و انصارالله در یمن و و مقاومت عراق و سوریه در ضربات خود به حیفا و تل آویو و ایلات را بیشتر نکنند و یا این که اهداف آمریکا مورد حمله بیشتری واقع نشود و وضع متشنج تر نشود.

 

سید افقهی در پایان بحث خود تاکید کرد: مهمترین موضوع در صورت وقوع حمله زمینی اسرائیل به رفح، برخورد مصری هاست و اگر مصری ها وارد عمل شوند معادلات تغییر خواهد کرد و اگر مثل گذشته بخواهند با مسامحه برخورد کنند اگر آوارگان فلسطینی بخواهند وارد صحرای سینا شوند، مشکلات مصری ها تازه شروع خواهد شد و امکان دارد که جنگ وارد مصر شود و یا این که به اندازه 10 برابر جنبش حماس در مصر به وجود بیاید و با مقامات مصری درگیر شوند و امنیت داخلی مصر با خطر مواجه شود و یا اینکه اسرائیل به بهانه حضور حماس در مصر بخواهد به مصر حمله کند و مصر در آن زمان مجبور است با نیروهای خود وارد عمل شود و جان نیروهایش در خطر می افتند و این گمانه زنی ها برای مصر خطرناک خواهد بود.

 

وی ادامه داد: باید دید عبدالفتاح السیسی چقدر می تواند ارتش را متقاعد کند که با اسرائیل وارد جنگ نشوند چون نیروهای نظامی مصر روحیه ای ضد صهیونیستی دارند و احتمال وقوع کودتای نظامی علیه السیسی نیز وجود دارد.

 

سید افقهی در پایان گفت: مصری ها باید از خود دفاع کنند و به رژیم صهیونیستی اخطار جدی دهند و تحرک داشته باشند و نیروهای خود را لب مرز فراخوان دهند و نشان دهند که بی تفاوت نیستند، نه این که با لفاظی و حرف های محافظه کارانه این کار را انجام دهند.

 

انتهای پیام/م.د/24

نظر شما