شناسهٔ خبر: 65197871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تحلیل نامه نیوز؛

شانس لیست میانه‌روها

علی مطهری گفته: طیف‌های مختلف جریان میانه‌روها برای ایجاد یک ائتلاف در انتخابات پیش رو درحال رایزنی و مشورت هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - شمارش معکوس برای انتخابات اسفند شروع شده و گروه‌های سیاسی در آخرین مراحل تهیه لیست هستند. تکلیف اصلاح‌طلبان و بیانیه روزنه‌گشایان معلوم شد و آنطور که به نظر می‌رسد طیف گسترده‌ای از این جریان سیاسی ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند تا اینکه وارد میدان شده و رای نیاورند یا افرادی را به مجلس بفرستند که نتوانند پاسخگوی عملکرد آنها باشند.

برخی دیگر از اصلاح‌طلبان اما از خیر قدرت نگذشته و همان طور که انتظار می‌رفت حاضر نیستند دست روی دست گذاشته و همه کرسی‌های سبز خانه ملت را به رقیب واگذار کنند. این گروه البته امکان ارائه لیست پر ژنرالی را ندارند. همین است که شاهید دل به ائتلاف بسته و دم از میانه‌روی می‌زنند. 

این طور که در روزهای اخیر گفته شده، دست به دامان علی مطهری شده‌اند و از ائتلاف با اعتدال و توسعه و تکرار تجربه قبلی هم ابایی ندارند. شاهد آنکه علی مطهری گفته: طیف‌های مختلف جریان میانه‌روها برای ایجاد یک ائتلاف در انتخابات پیش رو درحال رایزنی و مشورت هستند. 

به گفته او، این امید وجود دارد که رایزنی‌های صورت گرفته به نتیجه‌ی مثبتی برای ارائه یک لیست واحد منجر شود.

به گفته علی مطهری، میانه‌روها افراد عقل‌گرا و معتدلی هستند که واقعیت‌گرا بوده و به دنبال شعارگرایی نیستند. آنها در پی اصلاح امورند و خود را در مقابل افراط و تفریط تعریف می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند که سمت تفریط کردن و بی تفاوتی نباشند و از طرف دیگر در مقابل افراطی‌گری‌هایی که در چند سال اخیر مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرد می‌ایستند.

نگاهی به تعریف و تمجید علی مطهری از این طیف، مشخص می‌کند که همه امید اصلاح‌طلبان رای‌آوری با این لیست و تشکیلی اقلیتی در مجلس است. بررسی تکاپوی انتخابات اصولگرایان اما نشان می‌دهد که وضعیت چندان به نفع این اقلیت نیست. در جریان اصولگرایی اگرچه ارائه لیست واحد چندان محتمل نبوده و حرف از چند لیست است اما نیروهای شاخص بیشتری وجود دارند. 

از طرف دیگر نگاهی به نظرسنجی‌ها و میل به مشارکت مردم نیز نشان می‌دهد که در این دوره از انتخابات مثل دوره قبلی شاهد مشارکت حماسه‌ساز نخواهیم بود. حال اگر این را نیز در نظر داشته باشیم که اصلاح‌طلبان همیشه خود را عامل حماسه‌های انتخاباتی دانسته و مشارکت کمتر را به نفع رقیب ارزیابی کرده‌اند؛ می‌توان گفت این بار نیز لیست اصلاح‌طلبان که حالا نامش را میانه‌روها گذاشته‌اند؛ شانس کمتری برای موفقیت دارد.

 

نظر شما