شناسهٔ خبر: 65194393 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پهلوان:

تعداد محیط‌بانان ایران معادل یک هشتم استاندارد جهانی است

کارشناس محیط زیست گفت: تعداد محیط‌بانان ایران معادل یک هشتم استاندارد جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، الهه پهلوان، درباره کشتار حیوانات با مجوز محیط زیست، اظهار کرد: از دلایلی که سازمان محیط زیست بر موضوع «شکار» پا فشاری می‌کند، این است که علاوه بر اینکه بودجه محدودی دارد، با کمبود محیط‌بانان برای حفاظت از محیط زیست همراه است.

وی با توجه به تعداد بسیار کم محیط‌بان در کشور، تاکید کرد: در حال حاضر برای ۱۹ هزار هکتار (مناطق ۴ گانه) فقط ۳۵۰۰ نفر محیط‌بان داریم. متأسفانه تعداد محیط‌بانان ایران معادل یک هشتم و در برخی مراجع یک دوازدهم کمتر از استاندارد جهانی است.

این کارشناس محیط زیست، قانونی بودن شکار را یکی دیگر از موضوعات دانست و گفت: بر اساس (قانون شکار و صید ۱۳۴۶) و (قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳)، «شکار» همچنان شیوه‌ای برای مدیریت حیات وحش و تأمین نیاز برخی شکارچیان است‌.

وی افزود: متأسفانه این دو قانون برای قبل از انقلاب بوده و همین موضوع باعث می‌شود که سازمان همچنان برای شکار مجوز صادر کند.

جولان ۳ میلیون اسلحه شکاری مجاز در کشور

این کارشناس محیط زیست در خصوص میزان اسلحه غیرمجاز در کشور، گفت: سه میلیون اسلحه مجاز شکاری در دست مردم است که برای یک میلیون قبضه از آنها در سازمان حفاظت محیط‌زیست «شناسنامه شکارچی» صادر شده است و ۳ برابر آن هم اسلحه غیرمجاز در کشور وجود دارد.

وی بیان داشت: طبیعتاً زمانی که این موضوعات به رسمیت شناخته شود، شکارچیان توقع حیوان و شکارگاه دارند.

شکارچی غیرمجاز، شکار را حق خود می‌داند

پهلوان عنوان کرد: متأسفانه زمانی که شکارچیان ناکارآمد شدند، اقدام به شکار غیر مجاز می‌کنند. هر روزه شاهد شکارچیان غیرمجاز در محیط زیست هستیم. به احتمال زیاد با لغو مجوز قانون شکار، شکارهای غیرمجاز در کشور افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: چرا که در طول سال شکارچیان فشنگ تحویل می‌گیرند و آنان این حق را بر خود می‌دانند که به هر نحوی شکار خود را انجام دهد.

این کارشناس محیط زیست بیان داشت: برای اینکه ادارات کل محیط زیست استان‌ها بتوانند پاسخگوی شکارچیان باشند و یک رضایت نسبی را میان شکارچیان محلی ایجاد کنند؛ برای صدور پروانه ابتدا آگاهی صادر می‌کنند بعد از آن شکارچیان ثبت نام کرده و بعد از قرعه کشی تعدادی که برنده می‌شوند پروانه شکار دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: جالب‌تر اینکه معلوم نیست که شکارچی پس از گذشت چند سال به صورت قرعه کشی انتخاب می‌شود. به اضافه مبلغ ۱۵ میلیون تومان که از آنها اخذ می‌شود!

پهلوان اضافه کرد: سازمان محیط زیست در گذشته سامانه‌ای را جهت شفافیت قرعه‌کشی شکارچیان تدارک دیده بود اما به این موضوع هم پایبند نبوده و قرعه کشی به صورت دستی انجام می‌شود.

نظر شما