شناسهٔ خبر: 65190397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با بهره‌برداری از پروژه آب شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی

نیاز سیستان و بلوچستان به آب هیرمند کاهش می‌یابد

طبق اعلام مجری، پروژه آب شیرین‌کن 100 هزار متر مکعبی سیستان تا پایان 1402 به بهره‌برداری می‌رسد و نیاز سیستان و بلوچستان به آب هیرمند را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان؛ وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت طرح‌های تامین آب در استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به محدودیت‌های تامین آب از طریق هیرمند، تامین آب شرب سیستان و بلوچستان از محل هیرمند جداسازی می‌شود.
وی در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از طرح‌های مهم صنعت آب این استان با بیان اینکه تامین آب برای اقصی نقاط استان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی است، افزود: استان پهناور سیستان و بلوچستان برای توسعه نیاز به تامین آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت دارد. در همین راستا طرح‌های قابل توجهی در این استان یا اجرا شده یا در مراحل پایانی به سر می‌برد.
وزیر نیرو به افتتاح سد کهیر اشاره کرد و افزود: سد کهیر، آب منطقه کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان را تامین می‌کند و در حال حاضر کل روستاهای این منطقه از سد کهیر آبرسانی می‌شوند. همچنین از طریق سد «ماشکید علیا»، آبرسانی به مناطق زابلی، هیدوچ و غیره انجام می‌شود.
محرابیان با بیان اینکه در سفر استانی رئیس‌جمهور، سد شهری به مرحله آبگیری و افتتاح می‌رسد یادآور شد: سد ماشکید سفلی نیز هم‌اکنون با روند خوبی در حال اجراست.
او در ادامه تامین آب منطقه زاهدان و سیستان شامل پنج شهرستان و تعداد قابل توجهی روستا را از جمله مهم‌ترین چالش‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت‌های تامین آب از طریق هیرمند از سمت افغانستان، جداسازی تامین آب شرب سیستان از هیرمند ضروری بود. البته بارها تاکید شده است تامین آب از طریق هیرمند از سمت کشور افغانستان حق ملت ایران است و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی این آب باید حتما تامین شود و پیگیر آن هستیم.
بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن خشکی جهان
وزیر نیرو اظهار کرد: اکنون سه طرح عظیم را در منطقه سیستان و بلوچستان در حال اجرا داریم که شامل تامین آب در منطقه سیستان و زاهدان، خط انتقال آبخوان شرقی به سمت زاهدان و نیز تامین آب از دریا به سمت زاهدان و منطقه سیستان و در ادامه برای استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌شود.
محرابیان با بیان اینکه در حال حاضر طرح انتقال آب دریا با سرعت نسبتا خوبی در حال اجراست، افزود: این طرح طی یک سال گذشته بیش از 12 درصد پیشرفت داشته است.
وی به بازدید خود از طرح انتقال آبخوان شرقی اشاره و تصریح کرد: طی بازدید صورت گرفته خوشبختانه بخش قابل توجهی از این طرح اجرا شده و به زودی آب به زاهدان می‌رسد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طرح تامین آب برای منطقه سیستان از مهم‌ترین این طرح‌هاست؛ این طرح با حفر 120 حلقه چاه در نقاط مختلف سیستان در حال اجراست. به عبارتی بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن خشکی جهان در حال اجراست و با سرعت بسیار مطلوبی طی چهار تا پنج ماه از آغاز عملیات اجرائی آن در حال پیشروی است.
گفتنی است، وزارت نیرو اعلام کرده حقابه هیرمند حق ایران است اما تامین نیاز شرب مردم را به مذاکره بر سر حقابه گره نمی‌زنیم. بلافاصله پس از این موضع، پنج طرح آبرسانی از جمله ساخت آب‌شیرین کن 100 هزارمترمکعبی در شمال سیستان و بلوچستان کلید خورد.
انجام کار 2 ساله در کمتر از 6 ماه
جالب اینکه لوله‌هایی که آب شیرین را به مردم می‌رساند به اندازه‌ای بزرگ است که یک ماشین سنگین خاور به راحتی در آن‌ حرکت می‌کند.
«محمدحسن اسدی»؛ مجری طرح آب‌شیرین‌کن سیستان و بلوچستان این طرح بزرگ‌ آب‌شیرین‌کن پروژه‌ای بی‌نظیر در جهان دانست و افزود: صدها نفر شبانه‌روز در سیستان کار می‌کنند تا فاز اول طرح را قبل از عید بهره‌برداری کرده و کار دو ساله را کمتر از شش ماه تمام کنند.
آب شرب بخشی از سیستان و بلوچستان از هیرمند تغذیه می‌شود. نیاز آبی زاهدان و منطقه سیستان شامل 12 شهر و یک‌هزار روستا 2600 لیتر در ثانیه است که پیش از این از هیرمند تامین می‌شد. در این راستا چهار طرح حرمک، آب‌خوان شرقی، بندان و سیستان در کنار پروژه آب‌شیرین‌کن، حساب آب شرب مردم را از هیرمند سوا می‌کند. مسئله آب در سیستان بر اثر تغییرات اقلیمی و بدعهدی کشور همسایه با مشکل مواجه شده و مردم منطقه را از یک نیاز اساسی محروم کرده است.
«محمد ابهری»، کارشناس دیپلماسی مهم‌ترین راه‌حل مسئله آب سیستان را دیپلماسی صحیح عنوان کرد و معتقد است: مسئله آب سیستان تنها در شرایطی قابل حل است که کشور همسایه حقابه ایران را مطابق معاهدات بین‌المللی آزاد
کند.
اما «محمد پورحمید»؛ کارشناس آب هم حقابه را حق قطعی مردم ایران تلقی کرد و افزود: نمی‌توان نیاز اساسی مردم را به مذاکره گره زد و باید موازی با دیپلماسی حداقل حساب آب شرب مردم را از مذاکره جدا کرد.
گفتنی است، استان‌های شرقی ایران و استان‌های جنوبی و غربی افغانستان با کمبود آب مواجه هستند و ضروری است که با استفاده از هیرمند و دریای عمان، تبادلات آبی صورت بگیرد تا مشکل دو کشور، به‌صورت پایدار رفع شود.

نظر شما