شناسهٔ خبر: 65149244 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

پرواز سیمرغ در‌مسیر تجربه و جوانی

«مجنون» بهترین فیلم شد، بهروز افخمی بهترین کارگردان؛ اولی نخستین ساخته کارگردانی جوان و دومی آخرین ساخته فیلمسازی کهنه‌کار که نخستین‌بار ۳۳ سال پیش با «عروس» پدیده جشنواره شده بود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

سعید مروتی- روزنامه‌نگار

«مجنون» بهترین فیلم شد، بهروز افخمی بهترین کارگردان؛ اولی نخستین ساخته کارگردانی جوان و دومی آخرین ساخته فیلمسازی کهنه‌کار که نخستین‌بار ۳۳ سال پیش با «عروس» پدیده جشنواره شده بود. ترکیب جوانی و تجربه در بقیه برگزیدگان سیمرغ نیز مشاهده می‌شود. جایی که جوانان سیمرغ‌های بازیگری را گرفتند؛ از مارال بنی‌آدم بازیگر «پروین» تا بهزاد خلج بازیگر «مجنون» و ارسطو خوش‌رزم هنرپیشه اصلی «صبح اعدام» که در حضور‌سعید پورصمیمی بازیگر فیلم «پرویزخان»‌سیمرغ گرفت.  از‌سوی دیگر استادان مو سپیدکرده سینمای ایران در رشته‌های فنی درخشیدند و پس از سال‌ها باردیگر مجید انتظامی سیمرغ بهترین موسیقی را گرفت و حسن حسن‌دوست سیمرغ بهترین تدوین را دریافت کرد. میان برندگان سیمرغ احتمالا محمود کلاری از همه خوشحال‌تر بود که با «تابستان همان سال» هم خودش چند جایزه گرفت و هم جایزه بهترین فیلمبرداری را به پسرش کوهیار داد.
اگر بخواهیم از فاتحان اصلی جشنواره امسال نام ببریم ابتدا باید به «مجنون» اشاره کنیم که ۳ سیمرغ بلورین برد و فیلم برگزیده نام گرفت و در مرحله بعدی از «پرویزخان» که بهترین فیلم نگاه‌نو شد (درحالی‌که «مجنون» که برگزیده سودای سیمرغ شد هم در این بخش حضور داشت) و جایزه مهم فیلمنامه را برد و تدوینش هم برگزیده شد.
کنار اینها شاید بتوان بهروز افخمی را برنده اصلی جشنواره دانست که در میانه‌های راه درخواست خارج شدن از مسابقه را مطرح کرد و روز آخر با نامزدی در ۸رشته توانست سیمرغ مهم کارگردانی را ببرد و بازیگر فیلمش هم برگزیده شود. توجه ویژه جشنواره به فیلم افخمی احتمالا غافلگیرکننده‌ترین اتفاق فجر چهل‌ودوم بود. جشنواره‌ا‌ی که داورانش به سیاق معمول جوایز را تقسیم کردند.

از نسل سینماگران دهه60 تا جوانان امروز
میانسالی جشنواره‌ای که چهل‌ودومین دوره‌اش را پشت سر گذاشت، فیلم فجر کاملا تغییر نسل داد و جوان شد. حضور این تعداد کارگردان جوان در جشنواره فقط با دوره‌های اولیه جشنواره قابل مقایسه است، سال‌هایی که سینمای پس از انقلاب در غیبت چهره‌های سرشناس و باتجربه، در حال شکل‌گیری بود. حالا و با گذشت حدود ۴دهه، مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای ایران، به محلی برای حضور فیلمسازان جوان تبدیل شده است. مهدی شامحمدی کارگردان «مجنون» و علی ثقفی سازنده «پرویزخان» از پدیده‌های جشنواره امسال بودند؛ 2کارگردان فیلم‌اولی که در گام نخست مورد توجه قرار گرفتند؛ جوان‌هایی که هم در نامزدهای سیمرغ و هم در برگزیدگان دیده شدند و به چشم آمدند. باید از جواد عزتی هم یاد کرد که با نخستین فیلمش برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد و البته در صحبت‌هایش نشان داد که هنوز بازیگری برایش مهم‌تر است. میان کهنه‌کاران کم‌تعداد جشنواره امسال بهروز افخمی و محمود کلاری مورد توجه ویژه داوران قرار گرفتند.

احترام رئیس‌سازمان‌سینمایی به روسری‌دخترش در اختتامیه

یکی از نکات جالب مراسم اختتامیه، حضور رئیس سازمان سینمایی با دخترانش روی سن بود؛ جایی که محمد خزاعی روسری یکی از دخترانش را به نشانه احترام بوسید که به نوعی واکنش به صحبت‌های پرویز شیخ طادی در مراسم افتتاحیه جشنواره بود.

جواد عزتی پس از دریافت  جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو: ترجیح می‌دادم این جایزه را در سمت بازیگری بگیرم اما قسمت نشد. در چندسال پایانی زندگی پدرم خیلی تلاش کردم و بهترین بازی‌های زندگی‌ام را انجام دادم که این صحنه را ببیند اما نشد.