شناسهٔ خبر: 65122281 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ورق پلی کربنات 4 میل، قیمت و ویژگی‌های این طلق

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

‌ورق های پلی کربنات 4 میل، محصولاتی از جنس پلیمر هستند در سه نوع پلی کربنات 4 میلیمتری دوجداره و پلی کربنات چهار میل تخت که شفاف هستند و جایگزین شیشه محسوب می‌شوند و همچنین پلی کربنات موجدار سینوسی، تولید می‌شود.

این طلق پلی کربنات با ضخامت 4 میلیمتر که در برابر گرما بدون هیچ تغییر شیمیایی، ذوب می‌شوند و اشتعال‌زا نیستند و به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد و متعددی که دارند کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف پیدا کرده است.

رنگ‌های ورق پلی کربنات 4 میل:

  • دوجداره: شفاف، شفاف یخی، دودی، سفید شیری
  • تخت: شفاف، دودی، شیری
  • موجدار: شفاف، دودی، سفید

 در حال حاضر امکان استفاده پلی کربنات 4 میل در حوزه‌های جدید علاوه بر پوشش سقف تراس و سقف سوله‌ها نیز درحال‌توسعه است. ازآنجایی‌که این محصولات بیشتر به‌صورت ورق تولید می‌شوند به آنها ورق پلی کربنات اطلاق می‌شود.

قیمت ورق پلی کربنات 4 میل

نوع ورق ابعاد کاربرد قیمت پلی کربنات 4 میل
پلی کربنات دوجداره 4 میل 210 * 600 سانتی متر پوشش تراس و بالکن 1.250.000 تومان
پلی کربنات تخت 4 میل 205 * 305 سانتی متر سقف شیشه‌ای نشکن 5.800.000 تومان
پلی کربنات موجدار 4 میل 115 * 610 سانتی متر پوشش سقف شیب‌دار 1.380.000 تومان

چه ویژگی‌هایی در طلق پلی کربنات 4 میل باعث استفاده زیاد آن شده است؟

مقاومت بالا در برابر شکستگی، وزن پایین به نسبت ابعاد آن، شفافیت و پایین‌بودن احتمال آسیب‌پذیری در شرایط بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و طوفان از مهم‌ترین دلایل افزایش مداوم تعداد مشتریان این محصول است و به همین علت است که تا حد زیادی ورق‌های پلی کربنات شفاف جایگزین شیشه در ساختمان‌ها شده‌اند.

پس از خرید ورق های پلی کربنات 4 میل به‌آسانی رول می‌شوند و با وانت قابل‌ارسال است.

به ویژگی‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد می‌توانید عایق حرارتی و صوتی بودن را نیز اضافه کنید. تبادل انرژی در سطح پایین توسط این ورق‌ها دامنه کاربردی آنها را دوچندان کرده است و باتوجه‌به گران‌شدن مداوم قیمت انرژی مصرفی نظیر برق و گاز، استفاده از آنها در سقف گلخانه‌ها، سوله‌ها و پارکینگ‌ها توجیه اقتصادی خوبی پیدا کرده است.

در آینده نیز ضرورت استفاده از آنها بیشتر نیز می‌شود و بنابراین هر چقدر زودتر از این ورق‌ها به‌عنوان جایگزین استفاده شود، قطعاً می‌تواند از اختصاص هزینه‌های خرید و نصب و پرداخت هزینه‌های انرژی در آینده پیشگیری نماید.

یکی دیگر از مواردی که ترجیح مصرف‌کنندگان به استفاده از ورق‌های پلی کربنات 4 میلیمتر را افزایش می‌دهد، امکان حمل‌ونقل آسان آن است. به‌گونه‌ای که به‌راحتی می‌توان این ورق‌ها را بدون نیاز به تمهیدات خاصی جابه‌جا کرد و هراسی از احتمال شکسته‌شدن آنها هم وجود ندارد.

بنابراین، در یک جمع‌بندی مزیت‌های ورق‌های پلی کربنات را به این صورت می‌توان ارائه کرد:

  • هر مترمربع ‌ورق های پلی کربنات در مقایسه با شیشه تقریباً نصف آن وزن دارد
  • از طریق خلأ می‌توان شکل آن را تغییر داد
  • امکان نصب سریع و آسان دارد
  • مقاومت ورق‌ها در برابر شکستگی تقریباً 250 برابر بیشتر از شیشه است
  • اشتعال‌زا نیستند
  • در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم هستند

دسته‌بندی ‌ورق های پلی کربنات 4 میل چگونه است؟

مهم‌ترین دسته‌بندی ‌ورق های پلی کربنات ورق‌های شفاف یا تخت و ‌ورق های دو یا چند جداره هستند که البته ‌ورق های طرح سفال و کروگیت هم می‌توان به این دسته‌ها اضافه کرد که هر یک از این دسته‌ها مشتریان و کاربردهای خاص خود را دارد.

‌1- ورق های دو جداره پلی کربنات ضخامت 4 میلیمتر

این ‌ورق های طلق دوجداره عایق حرارتی و صوتی خیلی خوبی هستند که دلیل عمده آن نیز دوجداره بودن آنها است. به همین دلیل هر جایی که نیاز به جلوگیری از انتقال انرژی و صدا باشد این ورق‌ها به کار می‌آیند. به‌عنوان‌مثال استفاده در سقف گلخانه‌ها، نورگیرها و پل‌های عابر پیاده از ‌ورق های دوجداره 4 میل به‌وفور استفاده می‌شود. ویژگی دیگر ‌ورق های طلق دوجداره پلاستیکی استحکام بالای آنها است که در شرایط نامناسب جوی می‌توانند محافظ خیلی خوبی باشند. به این منظور در سقف استخرها، استادیوم‌ها، باجه‌های تلفن، انبارها و سوله‌ها نیز از ‌ورق های پلی کربنات دوجداره استفاده زیادی می‌شود.

ازآنجایی‌که این ورق‌ها به‌صورت دوجداره 4 میل هستند اجسامی که در پشت این ‌ورق ها قرار می‌گیرند شکل آنها دقیقا به طور واضح مشخص نیست. به همین دلیل این موضوع ویژگی دیگری از این ‌ورق ها را بیان می‌کند که در مواردی که نیاز به استفاده از نور در یک فضا ‌می‌باشد ولی تمایلی به مشخص بودن اجسام در سوی دیگر ‌ورق ها وجود ندارد، این ‌ورق ها به خوبی می‌توانند این نیاز را پاسخ دهند.

ورق های دوجداره پلی کربنات در ابعاد 210 در 600 سانتی‌متر تولید می‌شوند؛ اما به‌راحتی می‌توان آنها را با استفاده از کاتر و به‌صورت دستی در هر اندازه دلخواهی برش زد. ضخامت ورق‌ها از 4 میلی‌متر تا 10 میلی‌متر متغیر است. گر چه تا ضخامت 20 میلی‌متر هم در صورت سفارش قابل‌ارائه خواهد بود.

در ضخامت 4 میلی متر تا 6 میلی متر ورق دوجداره پلی کربنات را می‌توان در تمامی رنگ‌ها تهیه کرد که این موضوع به دلیل آن است که ‌ورق های تولیدی در این سایز بیشترین میزان مصرف را دارد و به همین دلیل در این سایزها تنوع رنگی بسیار زیادی وجود دارد. اما در ضخامت‌های بالاتر از نظر تعداد رنگ محدودیت‌هایی وجود دارد. از نظر قیمت نیز اختلاف رنگ ‌ورق های پلی کربنات قیمت یکسانی دارند.

به‌طورکلی در یک جمع‌بندی می‌توان مهم‌ترین ویژگی ‌ورق های دوجداره 4 میل را به‌صورت زیر عنوان نمود:

  • استحکام بالا
  • شفافیت بالا
  • قابلیت شکل‌دهی بالا
  • وزن کم
  • عایق صوتی و حرارتی

‌2- ورق های پلی کربنات شفاف و کاربردهای آن

این ‌ورق ها همانند ‌ورق های دوجداره دارای استحکام بسیار بالایی هستند و معمولاً در فرایند ساخت ساختمان از این ‌ورق ها استفاده می‌شود. عایق صوتی و حرارتی بودن این ‌ورق ها دلیل دیگری است که کاربرد آنها را در ساختمان افزایش می‌دهد.

ورق های پلی کربنات شفاف که به آن ‌ورق های تخت نیز گفته می‌شود از ضخامت 2 میلی‌متر تا 20 میلی‌متر شیشه‌هایی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود می‌تواند با این ‌ورق پلی کربنات 4 میل شفاف جایگزین شود. در این صورت علاوه بر افزایش راندمان انرژی در ساختمان‌ها می‌تواند خطر شکسته‌شدن شیشه‌ها و آسیب‌زدن احتمالی به ساکنین ساختمان را به صفر برساند.

 تولید می‌شوند. اما متداول‌ترین ضخامت در این ‌ورق ها برای مصرف 3 تا 6 میلی‌متر است. ضخامت 10 میلی‌متر در این ‌ورق ها به‌قدری استحکام بالایی دارد که به ‌ورق های ضدگلوله شهرت پیدا کرده‌اند.

‌ورق های شفاف معمولاً یک لایه پلاستیک بر روی آنها کشیده شده است که این لایه نقش محافظ را بر روی ‌ورق ها ایفا می‌کند. این ‌ورق ها معمولاً بی‌رنگ و شفاف هستند و در ابعاد 205 در 305 سانتی‌متر تولید می‌شوند.

مهم‌ترین موارد کاربرد پلی کربنات 4 میل آنها عبارت‌اند از:

  • استفاده به‌جای شیشه در ساختمان
  • استفاده در گلخانه‌ها
  • استفاده در داشبورد و سپر ماشین
  • استفاده در کلاه ایمنی
  • استفاده در سقف نورگیرها

مبنای محاسبه قیمت ‌ورق های پلی کربنات چیست؟

قیمت ‌ورق 4 میل پلی کربنات بر اساس طول و عرض و ضخامت هر ورق تعیین می‌شود که البته انتخاب برند و کیفیت متفاوت می‌تواند کامل قیمت هر واحد از محصول را کاملاً تحت‌تأثیر قرار دهد.

برندهای این طلق پلی کربنات 4 میلی متر:

  • پلیمرطلایی یزد
  • آیدا پلاستیک
  • بامبو
  • آسو
  • شانار
  • لومینکس
  • سانبو
  • آیلار
  • روناک

ازآنجایی‌که ‌ورق های پلی کربنات عموماً تولید داخل هستند، به همین دلیل تغییرات قیمت ارز، چندان قیمت این ‌ورق ها را تغییر نداده است. گر چه برخی از مواد اولیه این ‌ورق ها از خارج از کشور تأمین می‌شود؛ اما تغییرات قیمت‌ها خیلی کندتر از سایر محصولات خارجی بوده است. معمولاً ورق‌هایی که در این فروشگاه عرضه می‌شوند با برند پلیمر طلایی یزد و یا آیدا پلاستیک هستند.

هنگام خرید و نصب ‌ورق ها به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در قیمت یک ورق پلی کربنات، ضخامت آن است؛ بنابراین در صورت تمایل به استفاده هر یک از انواع ‌ورق های دوجداره و یا شفاف باید به ضخامت موردنیاز خود دقت کافی داشته باشید، زیرا تأثیر زیادی بر روی مبلغ نهایی که باید بپردازید خواهد داشت.

برند مورد شما برای خرید ‌ورق های پلی کربنات نیز می‌تواند در میزان هزینه شما تأثیرگذار است. برندهای ایرانی در مقایسه با برندهای خارجی کیفیت مناسبی داشته و در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی تحت‌تأثیر تغییرات نرخ ارز در کشور نیستند.  

ازآنجایی‌که در هنگام جابه‌جایی ‌ورق ها این امکان وجود دارد که در بین شیارهای آن جرم جمع شده باشد، به همین دلیل توصیه اکید داریم که پیش از نصب ‌ورق ها حتماً به‌خوبی آنها را جرم‌زدایی نمایید.

در هنگام نصب، پیج‌ها باید خیلی محکم بسته شده باشند؛ اما درعین‌حال نباید به‌گونه‌ای باشد که در ظاهر ورق تغییر شکل ایجاد نماید.

به‌طورکلی مواردی وجود دارد که چنانچه نصب توسط کارشناسان مربوطه انجام شود، حتماً همه این موارد رعایت می‌شود، اما درهرصورت باید توجه داشته باشید که در هنگام نصب شیارهای ورق باید پایین‌به‌بالا قرار گیرد و سطح UV به سمت بیرون باشد.

همچنین در هنگام نصب باید توجه شود که چسب UV از پشت ورق جدا شود و اینکه برای پیچ‌کردن ‌ورق ها باید جای سوراخ پیچ‌ها 3 میلی‌متر بزرگ‌تر از قطر پیچ باشد.

سؤالات متداول

درصورتی‌که بخواهیم از ورق های پلی کربنات 4 میل برای استفاده در سقف سوله‌ها یا اماکن ورزشی استفاده نماییم از چه نوع از ورق‌ها مناسب‌تر است که استفاده شود؟

باتوجه‌به استحکامی که ورق های پلی کربنات موج‌دار دارند و امکان عبور از آنها وجود دارد و شفافیت بالایی دارند این ورق‌ها توصیه می‌شوند. علاوه بر همه موارد بالا وزن کم این ورق‌ها باعث می‌شود که وزن سازه چندان زیاد تغییر نکند. به همین دلیل معمولاً استفاده از ورق های موج‌دار پلی کربنات 4 میل در اولویت است در اولویت‌های بعدی می‌توان از ورق های دوجداره و RFX نیز استفاده نمود.

برای پوشش بیرونی ساختمان‌ها معمولاً از چه ورق پلی کربناتی باید استفاده کرد؟

برای استفاده در پوشش بیرونی‌ خانه‌ها معمولاً از پلی کربنات دوجداره استفاده می‌شود. زیرا برای این کار قیمت تمام شده آن مناسب‌تر نسبت به سایر ورق‌ها خواهد بود و از طرفی این ورق‌ها ضدآفتاب هستند و نمونه‌های شفاف آنها با وجود این که نور را از خود عبور می‌دهند اما دید ندارند؛ بنابراین این ورق‌ها برای این کار بسیار مناسب هستند.

در زمینه استفاده ورق پلی کربنات 4 میلی‌متری برای سقف گلخانه‌ها چه توصیه‌ای دارید؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در گلخانه‌ها وجود دارد این است که دمای داخل گلخانه باید تحت کنترل باشد. ورق های پلی کربنات RFX، یک ویژگی کاربردی در این زمینه دارند و آن امکان متعادل‌سازی دمای محیط است. این ورق‌ها به علت ساختاری که دارند در تابستان نور و گرما را منعکس می‌کنند و در تابستان حجم بیشتری را جذب می‌کنند. در نتیجه به ایجاد تعادل بیشتر در داخل گلخانه کمک می‌کنند؛ بنابراین برای استفاده در سقف گلخانه‌ها معمولاً ورق پلی کربنات  RFX توصیه می‌شود.

قیمت ورق پلی کربنات

ورق های پلی کربنات را بر اساس ضخامت آنها قیمت‌گذاری می‌کنند و البته شرکت تولیدکننده ورق نیز در قیمت آن تأثیر به سزایی دارد. باتوجه‌به روند تغییرات قیمت‌ها، قیمت روز ورق های 4 میل پلی کربنات را از طریق تماس با دفتر فروشگاه به دست آورید.

ذکر این نکته نیز لازم است که ورق های پلی کربنات تخت 4 میل دارای قیمت بالاتری هستند و درصورتی‌که قصد سفارش و خرید پلی کربنات 4 میل داشته باشید، باید این ورق های طلق پلی کربنات با رنگ دلخواه را سفارش داده تا بر اساس آن تولید ورق درخواستی انجام شود.

نظر شما