گروه فرهنگ-رجانیوز: ژانر «تریلر» بهخصوص تریلرهای سیاسی-امنیتی یکی از ژانرهای محبوب سینما است؛ در سینمای ایران اما باوجود اقبال مردم به تریلر سیاسی-امنیتی، که نمونه آن موفقیت فیلم «روز صفر» در گیشه است، در یک دهه اخیر به اندازه انگشتان یک دست هم فیلم در این ژانر ساخته نشده است! به همین جهت «قلب رقه» در سینمای ایران اهمیت ویژهای دارد.
به گزارش رجانیوز؛ اولین تجربه سینمایی خیرالله تقیانیپور در «قلب رقه» باتوجه به داستان آن یک کار «بیگ پروداکشن» محسوب میشود؛ با این وجود اما او فراتر از حد انتظار ظاهر شد و با میزانسنها و دکوپاژهای درست، بازیهای قابل قبول بهخصوص بازی فوقالعاده شهرام حقیقتدوست، خودش را بهعنوان یکی از گزینههای سیمرغ کارگردانی و استعدادهای آیندهدار سینمای ایران مطرح کرد.
البته نقاط قوت «قلب رقه» تنها در کارگردانی آن خلاصه نمیشود؛ صحنه، نور، فیلمبرداری و موسیقی این فیلم نیز کمک بسیاری به جذابتر شدن آن کرده است.
مخاطب در «قلب رقه» از لحظه آغاز فیلم با قصه درگیر میشود، سوالها و ابهامات بسیاری برای او مطرح میشود و رفته رفته از ابعاد مختلف بحران و روابط پیچیده کاراکترها با یکدیگر پردهبرداری میشود. همچنین در پایان فیلم یک غافلگیری غیرقابل انتظار وجود دارد که مخاطب را میخکوب کرده و به او یادآور میشود که «فیلم خوب» قابل پیشبینی نیست!
ناگفته نماند که بازی فوقالعاده شهرام حقیقتدوست در همراهی مخاطب با فیلم تاثیر ویژهای دارد؛ شهرام حقیقتدوست در نقش یک مامور امنیتی با چالشهای بسیاری روبهرو بوده است. بازیگران بسیاری در سینمای ایران بودهاند که از پس ایفای نقش کاراکتر امنیتی برنیامدهاند؛ با این حال اما حقیقتدوست با گریم، لحن، ادا و اجرای متفاوتی شخصیت خود را باورپذیر کرده و مخاطب را با خود همراه میکند. همچنین حقیتدوست محتملترین گزینه برای تصاحب سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد است.
بنظر میرسد اگر اشکالات فیلمنامه و تدوین «قلب رقه» نبود، میشد آن را بهترین فیلم جشنواره چهلودوم فیلم فجر دانست؛ در واقع ریتم بالای فیلم، ازدیاد شخصیتها و روابط پیچیده آنها و برخی از ابهامات در قصه مانع از پرداخت درست شده و این اشکال در تدوین هم حل نشده است. با این حال اما میتوان به جرئت «قلب رقه» را پدیده جشنواره چهلودوم فیلم فجر دانست.
انتهای پیام/