شناسهٔ خبر: 65042069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

بخشودگی ۱۰۰درصدی جرایم پرونده‌های مالیاتی قدیمی

صاحب‌خبر -
 
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بخشودگی ۱۰۰درصدی را برای پرونده‌های مالیاتی مربوط به گذشته در نظر گرفته است، گفت: هدف از این اقدام مختومه کردن پرونده‌های باقی مانده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدهادی سبحانیان در نشست خبری به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، با اشاره به ایجاد عدالت در تسهیل فرآیند مؤدیان کوچک اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی مجری تکالیفی است که براساس قانون مجلس برعهده دارد. یکی از مصادیق این مهم در لایحه بودجه سال 1403 قابل مشاهده است. با دیگری سازمان سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل حدود سه‌برابر شده است. عدد از 47میلیون تومان در سال به 144میلیون تومان در سال افزایش پیدا کرد. یکی از مسیرهایی که دنبال می‌کنیم، استفاده از ابزارهای اطلاعاتی است که به کمک آنها توانستیم اقدامات خوبی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی انجام دهیم.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی با یکی دو امکان مهم شرایط فرار مالیاتی را محدودتر کرد. با کمک داده‌کاوی و کمک سایر مراکز می‌توانیم حساب‌های شخصی را از تجاری تفکیک کنیم. دانه‌درشت‌ها تلاش می‌کردند تا از شرایط سوءاستفاده کنند و پرداخت مالیات را به تعویق بیندازند. برای آنکه جلوی این نوع فرار را نیز بگیریم حکمی در مجلس تصویب شد که براساس آن سازمان امور مالیاتی می‌تواند پس از قطعی‌شدن مالیات به طور مستقیم مالیات را از حساب دانه‌درشت‌ها برداشت کند.
رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: امروز این ظرفیت وجود دارد اما به نحوی سنتی که در این میان همه حساب‌های شخص بسته می‌شد و این موضوع سبب اخلال در کسب‌وکارها می‌شد. پس از این حکم می‌توانیم به صورت مدرن و سیستمی مالیات حقه را وصول کنیم بدون اینکه حساب‌های اشخاص بسته شود. اقدام دیگری که در راستای تسهیل کسب‌وکار‌های خرد فراهم شد، کمک گرفتن از ظرفیت تبصره ماده 100 است. سقف تبصره 100 برای سال جاری 6میلیارد و 700میلیون تومان بود. افراد مشمول این تبصره دیگر نیازی به نگهداری اسناد و مدارک نبود و ما این رقم را برای سال آینده تا 18میلیارد تومان بالا بردیم.
سبحانیان خاطرنشان کرد: نکته دیگر در راستای بهبود نظام کسب‌وکار این است که برای پرونده‌های بسیار زیادی که از گذشته باقی مانده است، حکم از مجلس گرفتیم، تا حتی برای افرادی که اظهارنامه ارائه نداده بودند، بیایند و اصل مالیات خود را بدون جریمه پرداخت کنند.
او یادآور شد: بخشودگی جرایمی به مناسبت دهه فجر اعلام شد. اگر مؤدیان مالیات خود را پرداخت کنند، جرایم اشخاص حقیقی تا سقف 500میلیون تومان و اشخاص حقوقی تا دومیلیارد تومان بخشوده خواهد شد. به علاوه امکان بخشودگی جرایم ماده 100 را برای افرادی که در گذشته اعتراض داشتند فراهم کردیم. هدف ما مختومه شدن پرونده‌های گذشته است. در راستای تکریم مؤدیان، استقرار میزهای خدمات را نیز در دستورکار داشتیم و این کار را گسترش دادیم. از ابتدای سال جاری بیش از 1870 میز خدمت برگزار شده است. مرکز پاسخگویی با شماره 1526 نیز فعال است و تعداد تماس‌ها به 440 هزار مورد رسیده است.
 انتقاد از سقف معافیت مالیاتی شرکت‌ها
سیدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤال تسنیم درخصوص معافیت‌های شرکت‌های بزرگ و کاهش نرخ مالیاتی آنها گفت: معتقدیم مانند همه دنیا کسی که توان بالاتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند. برخی گفتند که این عجیب است اما ما قصد اجرای آن را داریم. یکی از مصادیق این است که معافیت‌های بسیار گسترده شرکت‌های بزرگی کنترل شود. سقف معافیت در سال 1403 در نظر گرفتیم. البته سقف عدد که در مجلس تعیین شد رقم بسیار بالایی است که 500 همت است و به نظر می‌رسد که یک اشتباه است. در لایحه مجموع درآمد نیز این موضوع دنبال شده است. به این ترتیب ساماندهی خوبی در معافیت‌ها تعیین شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما