شناسهٔ خبر: 65027341 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رپرتاژ آگهی

آیا پروستاتیت درمان دارد؟

صاحب‌خبر -

یکی از اختلالات شایع مربوط به غده پروستات که اکثر مردان در سنین بالا به آن مبتلا می‌ شوند ، التهاب پروستات یا به عبارت دیگر پروستاتیت است . این بیماری به کمک روش‌ های درمانی قابل‌ کنترل و همچنین قابل درمان است و با شروع به‌ موقع درمان می ‌توان تا حدود زیادی عوارض آن را کاهش داد . در ادامه روش‌های تشخیص و درمان پروستاتیت را بررسی می‌ کنیم .

اگر برای دفع ادرار نیاز به سوند ادراری دارید ، با ثبت درخواست وصل سوند ادراری در منزل این عمل تخصصی را به پرستاران مجرب ما بسپارید .   

پروستاتیت چیست ؟

غده پروستات یک غده گردویی شکل کوچک است که درست زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را در مردان احاطه کرده است . در اثر عفونت‌ های باکتریایی و دیگر اختلالات ، اندازه این غده بیشتر شده و دفع ادرار را برای فرد  مشکل می ‌کند ، در این شرایط پروستاتیت یا همان التهاب پروستات رخ می ‌دهد .

تماس بگیرید : گواهی فوت در منزل

 پروستاتیت معمولاً از طریق ورود باکتری و بیماری ‌های مقاربتی از راه مجرای ادراری صورت می ‌گیرد اما می ‌تواند به دلیل سندرم درد مزمن لگن ، یکی از شایع ‌ترین علل وقوع پروستاتیت ، اتفاق بیفتد.

اگر دچار زخم های عمیق مانند زخم بستر یا زخم سوختگی و یا... شده اید : درمان زخم بستر در منزل

 انواع پروستاتیت 

پروستاتیت به چهار نوع اصلی تقسیم می‌ شود :

پروستاتیت التهابی بدون علامت : این نوع پروستاتیت با التهاب پروستات مشخص می ‌شود ، اما علائمی ایجاد نمی‌ کند .

  پروستاتیت حاد باکتریایی : این نوع پروستاتیت یک عفونت باکتریایی حاد است که معمولاً با آنتی ‌بیوتیک درمان می‌ شود . 

  پروستاتیت مزمن باکتریایی : این نوع پروستاتیت یک عفونت باکتریایی مزمن است که معمولاً با آنتی‌ بیوتیک‌ های طولانی‌ مدت درمان می‌ شود . 

  سندرم درد مزمن لگن : این نوع پروستاتیت با درد یا ناراحتی در ناحیه لگن مشخص می‌ شود ، اما علت مشخصی ندارد .

 

علائم پروستاتیت چیست ؟

علائم نشان دهنده پروستاتیت عبارتند از :

تکرر ادرار

  درد یا ناراحتی در ناحیه لگن یا بیضه‌ ها

  سوزش ادرار

  درد در هنگام انزال 

 

پروستاتیت چگونه تشخیص داده می شود ؟

معمولاً پزشک معالج با معاینه فیزیکی ، آزمایش خون و آزمایش می تواند پروستاتیت را تشخیص دهد . در ادامه به بررسی هر یک از این موارد تشخیصی می پردازیم :

معاینه فیزیکی : در معاینه فیزیکی ، پزشک ممکن است ناحیه لگن شما را برای بررسی تورم یا حساسیت بررسی کند . آنها همچنین ممکن است برای تشخیص دقیق  پروستاتیت یک معاینه مقعدی نیز انجام دهند .

آزمایش خون : آزمایش خون می تواند برای بررسی وجود عفونت یا التهاب استفاده شود . آزمایش خون ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  آزمایش خون کامل 

آزمایش آنتی بادی      

  آزمایش سرعت رسوب گلبول های   

 آزمایش ادرار : آزمایش ادرار می تواند برای بررسی وجود عفونت یا التهاب تجویز شود . آزمایش ادرار ممکن است شامل موارد زیر باشد :

آزمایش پروتئین ادرار    

  کشت ادرار   

 سایر آزمایش ها : در برخی موارد ، ممکن است پزشک آزمایش های دیگری را برای تشخیص پروستاتیت تجویز کند . این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد :

بیوپسی پروستات     

  سونوگرافی ترانس   

 سیستوسکوپی    

 

پروستاتیت چگونه درمان میشود ؟

درمان پروستاتیت به علت آن بستگی دارد . اگر پروستاتیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد ، معمولاً با آنتی ‌بیوتیک قابل درمان است . اگر پروستاتیت ناشی از عفونت ویروسی یا التهاب ناشی از بیماری دیگری باشد ، معمولاً با داروهای ضد التهابی درمان می‌ شود و اگر پروستاتیت ناشی از آسیب یا اختلالات خود ایمنی باشد ، ممکن است نیاز به درمان ‌های خاص ‌تری باشد . 

 

چگونه از پروستاتیت پیشگیری کنیم ؟ 

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از پروستاتیت وجود ندارد . با این حال ، رعایت نکات زیر می‌ تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد : 

درمان عفونت ‌های دستگاه ادراری به موقع

  رعایت بهداشت فردی و جنسی 

  اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر

  کنترل استرس

نظر شما