شناسهٔ خبر: 65018289 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

قیمت آهن از 20 ریال سال 52 تا امروز 20 هزار برابر شده!

صاحب‌خبر -

سرویس مجله، انصاف نیوز: نگاهی به تحول نرخ‌ها در چند دهه اخیر، حس اصحاب کهف را در جان آدم زنده می‌کند؛ قیمت آهن هم از این جمله است و قیمت‌های 50 سال پیش با امروز اساسا قابل قیاس نیست.

50 سال پیش، در اواخر دی‌ماه 1352، گران‌شدن قیمت آهن از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی روزنامه‌ها بود. روزنامه آیندگان، روزنامه صبح تهران که به دلیل گزارش‌های خاصش به رقیبی برای دو روزنامه قدیمی‌تر عصرهای تهران، اطلاعات و کیهان تبدیل شده بود، به ریشه‌یابی علت افزایش بهای آهن پرداخته بود.

آیندگان ذیل تیتر «سبب گرانی بهای آهن» نوشته بود: «به سبب تاخیر در عرضه محصولات ذوب‌آهن، نرخ آهن در بازار افزایش یافت و در کیلوئی 20 ریال تثبیت شد. بازار در هفته گذشته منتظر ورود محصولات ذوب آهن بود و به این سبب، فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش محصولات آهنی متوقف بود و چون ذوب آهن محصولی به بازار نفرستاد، در شرایطی که فعالیت‌های ساختمانی نیز تحت تاثیر شرایط جوی به نهایت درجه رکود خود رسیده است، نرخ محصولات آهن بالا رفت که این امر در بازار تهران کمتر سابقه داشته است.»

قیمت آهن از 20 ریال سال 52 تا امروز 20 هزار برابر شده! گزارش آیندگان از دلایل افزایش قیمت آهن

آیندگان در ادامه این گزارش کوتاه خود، تحولات اقتصاد بین‌الملل را نیز بر نرخ آهن تولیدی در ایران موثر دانسته بود: «غیر از تاخیر در عرضه محصولات ذوب آهن، یک علت دیگر گران شدن محصولات آهنی را باید افزایش مجدد بهای نفت صادراتی دانست که بطور مستقیم روی هزینه حمل و نقل و تولید محصولات آهنی اثر گذاشته و در خود اروپا تا یک تن 320 دلار قیمت پیدا کرده است و تازه، اگر تولیدکنندگان نیز محصولات آینده خود را تا چند ماه پیش‌فروش کرده‌اند و به هر حال بازار آهن اکنون بدون توجه به سردی هوا و ریزش برف و باران و محدودیت فعالیت‌های ساختمانی، رونق دارد و خریداران برای خرید و ذخیره آن در فصل مصرف فعالیت دارند.»

اما جالب است که بدانید این روزها، ارزان‌ترین آهن مورد استفاده در ساخت و ساز، یعنی پروفیل در بازار تهران حدود 40 هزار تومان به فروش می‌رود. این یعنی از زمستان 52 تا زمستان 402 قیمت آهن 20 هزار برابر شده است!

اما اگر با نرخ برابری دلار هم بسنجیم؛ قیمت آهن ساختمانی نیم‌قرن پیش حدود یک‌سوم قیمت دلار (6 تومان و 5 زار) بود. بنابراین با نرخ برابری، قیمت آهن باید امروز حدود 20 هزار تومان باشد و نه 40 هزار تومان. باز نکته دیگر این است که آن زمان فقط ذوب آهن اصفهان تولیدکننده آهن‌های ساختمانی بود و اکنون چند ده کارخانه در سطح کشور فعالند. برای همین است که می‌گوییم با مقایسه نرخ‌ها، حس اصحاب کهف به آدم دست می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما