شناسهٔ خبر: 64974470 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین وضعیت جوّی استان های کشور؛آزادراه خرم‌آباد-بروجرد مسدود شد/ دو ساعت تاخیر فعالیت مدارس در ایلام/تردد در همه محورهای برف گیر پایتخت در جریان است/ بارش برف و باران در 6 استان کشور/ هشدارهای پلیس راهور/ آغاز پیک بارش برف در خراسان رضوی/ یکطرفه شدن جاده چالوس/ پیش بینی وزش باد شدید و دمای سه درجه زیر صفر برای قم

صاحب‌خبر -

شفقنا- با نفوذ سامانه بارشی به داخل ایران، بسیاری از استان ها و شهرهای کشور شاهد نزول برکات الهی برف و باران هستند.

در ادامه گزارشی از وضعیت هوای استان های مختلف کشور را می خوانید:

آزادراه خرم‌آباد-بروجرد مسدود شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از انسداد آزادراه خرم‌آباد – بروجرد خبر داد.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برف شدید برف در محورها و جاده‌های لرستان، اظهار داشت: یک تریلی در آزادراه خرم‌آباد – بروجرد قیچی کرده که نیروهای راهداری برای امدادرسانی و بازگشایی مسیر به محل اعزام شده‌اند.

وی عنوان کرد: فعلاً این آزادراه در این مسیر مسدود است، اما راهداران در حال تلاش برای بازگشایی آن هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، تأکید کرد: تا چند دقیقه دیگر این مسیر بازگشایی خواهد شد.

فعالیت ادارات مشهد روز شنبه با ۲ ساعت تاخیر آغاز می شود

فرماندار مشهد گفت: فعالیت ادارات و دانشگاه ها در این کلانشهر به دلیل برودت هوا فردا، شنبه با ۲ ساعت تاخیر آغاز خواهد شد.

محسن داوری شامگاه جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: مدارس مشهد در کلیه مقاطع فردا تعطیل اعلام شده و آموزش به صورت غیرحضوری خواهد بود.

تردد در همه محورهای برف گیر پایتخت در جریان است

 معاون مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از رصد و پایش کامل محورهای مواصلاتی و گردنه های برف گیر پایتخت از پردیس تا فیروزکوه خبر داد و گفت: تردد در همه محورها در جریان است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسن یزدان نیاز عصر جمعه در حاشیه بازدید از محورهای مواصلاتی و گردنه‌های برف گیر شرق استان تهران از پردیس تا فیروزکوه از رصد و پایش این مناطق توسط تیم کارشناسان اداره کل مدیریت بحران استان تهران با همراهی مدیران بحران و بخشداران خبر داد.

یزدان نیاز با بیان اینکه خوشبختانه هیچ در راه ماندگی ناشی از برف و بروز بحران جدی در محورها مشاهده نشده است گفت: بر اساس تمهیدات اندیشیده شده و رصد پایش های قبلی و برگزاری مانور زمستانه مبنی بر آمادگی کامل دستگاه‌ها طی این بازدید نیم روزه مشکلاتی اعم از مسدود شدن راه‌ها، ماندن خودروها در محورها و تصادفات ناشی از عدم ایمن سازی نداشته ایم.

دو ساعت تاخیر در فعالیت مدارس در ایلام

ادارات و مدارس حوزه شمالی ایلام به علت بارش برف فردا شنبه با۲ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام مدیریت بحران استانداری ایلام، ادارات و مدارس حوزه شمالی استان با دو ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

کولاک برف کمربندی رباط سفید را مسدود کرد

رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: مسیرهای قوچان- درگز و کمربندی رباط سفید به دلیل کولاک برف و لغزندگی مسدود شد.

سرهنگ حسین میش مست عصر جمعه در گفت وگویی افزود: تردد از مسیر کمربندی رباط سفید از داخل روستای رباط سفید انجام می شود.

وی اضافه کرد: اکنون در مسیر تربت حیدریه- مشهد کولاک شدید برف وجود دارد.

رییس پلیس راه خراسان رضوی ادامه داد: در جاده‌های نیشابور،سبزوار، جوین، سرولایت، قوچان، درگز، کلات و تمام مسیرهای اطراف مشهد بارش برف و لغزندگی جاده در جریان است.

وی بیان کرد: ترافیک نیز از مسیر جنوب به سمت مشهد سنگین است.

میش مست گفت: رانندگان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و در صورت ضرورت سفر از زنحیرچرخ استفاده کنند.

پلیس راهور: مردم امشب و فردا به مسافرت نروند

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بخش گسترده‌ای از کشور تحت تأثیر سامانه بارشی است که در استان‌های کوهستانی عمدتاً غربی، شمالی، شمال غربی و بخشی از مرکز همراه با بارش برف است و شرایط خاصی در تردد خودروها ایجاد کرده است.

وی افزود: دیشب و امروز صبح ۲ محور اصلی شیراز _ اصفهان محدوده ایزدخواست و محور سمنان _ دامغان در محدوده گرنهه آهوان مسدود بود بازگشایی شد ولی با توجه به شرایط برفی این ۲ منطقه کماکان احتمال اینکه به دلیل شرایط جوی مجبور به انسداد مسیر شویم هست.

وی گفت: در حال حاضر محورهای پونل _ خلخال، هشتگرد _ طالقان، سمنان _ فیروزکوه، شاهرود _ گرگان هم به علت بارش برف فعلاً مسدود است.

رئیس پلیس راهور فراجا بیان داشت: به واسطه بارش برف و شرایطی که جاده دارد امشب و فردا جاده‌ها برای سفر وضعیت مناسبی ندارد و تاکید می‌کنیم هموطنان از سفرهای غیر ضروری به شدت اجتناب کنند و اگر سفر ضروری‌تر پیش دارند حتماً سفر را در طول روز انجام دهند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم امشب با یخ زدگی شدید سطح معابر در محورهای کوهستانی مواجه باشیم علی رغم آماده‌باش همه همکاران توصیه می‌شود حتماً برای سفر شهروندان تجهیزات لازم همراه داشته باشند.

بارش برف و باران در ۶ استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ اعلام کرد:  بارش برف و باران و وزش باد فردا  (۱۴ بهمن‌ماه) در خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شرق گلستان و یکشنبه (۱۵ بهمن‌ماه) در غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و غرب کرمانشاه باعث مه آلودگی، در مناطق کوهستانی وزش باد و کولاک برف، کاهش دما و احتمال یخ زنی سطح جاده‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها می‌شود.

سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط و امتناع از رفت و آمد در سطح معابر شهری، احتیاط و اجتناب از مسافرت‌های بین شهری و تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی و ایمنی خودروها، امتناع از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی سازمان‌های امدادی و کمک‌رسان از جمله راهداری‌ها و شهرداری‌ها توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: شنبه (۱۴ بهمن‌ماه)  کاهش محسوس دما در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، نیمه غربی اصفهان پیش‌بینی می‌شود که موجب یخبندان و لغزندگی سطح جاده‌ها، اختلال تردد در معابر شهری و جاده های بین شهری خواهد شد.

در این روز بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط حین تردد در معابر شهری در ساعات اولیه صبح، مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، همراه داشتن تجهیزات زمستانی حین تردد از جاده‌های کوهستانی، اتخاذ تمهیدات لازم توسط دستگاه‌های ذیربط مدنظر قرار گیرد.

پیک بارش برف در خراسان رضوی 

یوسف بنی‌اسدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت محورهای خراسان رضوی با توجه به آغاز بارش برف در خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر اکثر محورهای خراسان رضوی برفی است، اما تمامی محورهای استان باز هستند و انسدادی ندارند.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم بارش برف در استان مربوط به محور قوچان است، گفت: پیک بارش برف در خراسان رضوی از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۱ شب خواهد بود.

وی ادامه داد: هنوز هیچ محوری در خراسان رضوی مسدود نشده است. فقط محور سه‌راه فردوسی (ابتدای مشهد) تا قوچان با ترافیک همراه شده است. آزادراه باغچه (محور مشهد به نیشابور) نیز تا ساعتی پیش با ترافیک همراه بود که گره ترافیکی آن باز شده است.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه در سمت شمال خراسان رضوی تا ۲۲ امشب و در جنوب خراسان رضوی تا فردا صبح ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌ کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: مسافران حتما از سفر غیرضروری خودداری کنند و اگر سفری ضروری دارند حتما زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.

جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال یک طرفه شد

راهداری البرز روز جمعه ۱۳ بهمن اعلام کرد: تردد در مسیر جنوب به شمال محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال با محدودیت مواجه شده و تردد به صورت یک طرفه از مسیر شمال به جنوب انجام می‌شود.

کاهش دما و یخبندان در مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد

ولی بهره‌مند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از کاهش محسوس دما و یخبندان در مناطقی از استان خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی وضعیت جوی استان کهگیلویه و بویراحمد، مطابق تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی، سامانه بارشی که از شب گذشته وارد منطقه شده امروز هم تداوم دارد.

وی اظهارکرد: این سامانه موجب بارش، رگبار باران و برف، رعد و برق، تندبادهای لحظه‌ای، کاهش دید و مه آلودگی می‌شود.

کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این سامانه به مرور از ظهر و بعد از ظهر از غالب مناطق استان خارج خواهد شد.

بهره مند تصریح کرد: برای برخی از مناطق شمالی و شمال غربی استان احتمال رگبار پراکنده تا شب هم وجود دارد.

وی ادامه داد: با خروج این سامانه و نفوذ جریانات سرد به استان تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس دما و یخبندان و در پاره‌ای مناطق و گردنه‌ها مه آلودگی انتظار می‌رود.

وزش باد شدید در کرمان

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کرمان بااشاره به وزش شدید باد، همراه با کاهش دید و کیفیت هوا در شمال استان، گفت: بیشترین سرعت وزش باد با ۱۰۰ کیلومتر در ساعت مربوط به کرمان است.

مریم سلاجقه ظهر جمعه در گفت وگو با مهر افزود: شدت وزش باد در شمال استان کرمان نسبت به سایر مناطق بیشتر است البته در شرق استان نیز وزش باد نسبتاً شدید را داریم.

وی تاکید کرد: سرعت وزش باد در شهرستان کرمان ۱۰۰ کیلومتر، رفسنجان و انار ۵۵ کیلومتر و در زرند به ۷۲ کیلومتر در ساعت رسیده است.

سلاجقه یادآور شد: وزش باد تا ساعات اولیه شب در نقاط مختلف استان کرمان ادامه خواهد داشت و به مرور از میزان ناپایداری‌ها کاسته می‌شود.

وزش باد و یخبندان در قم/ سامانه بارشی امشب از استان خارج می شود

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: بارش‌هایی که از دیروز در استان آغاز شده تا اوایل امشب ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود کمینه دمای هوای شهر قم صبح یکشنبه هفته آینده به سه درجه سانتی‌گراد زیر صفر برسد.

مهران حیدری بنی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از اواخر امشب، سامانه بارشی از استان قم خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های خوبی طی روز گذشته و امروز در استان قم شاهد بودیم گفت: بیشترین بارش ثبت‌شده مربوط به روستای سنجگان با ۲۵ میلی‌متر بود و در شهر قم ۱۳ میلی‌متر بارش باران و برف به ثبت رسید.

به گفته وی، در بخش سلفچگان، شهر جعفریه، شهر کهک، دستجرد و جمکران نیز به ترتیب ۱۵، ۱۶، ۳.۶، ۸ و ۱۲ میلی‌متر بارش ثبت شد.

حیدری ادامه داد: آسمان قم فردا صاف تا قسمتی ابری در برخی ساعات وزش باد و از نیمه‌شب فردا تا صبح روز یکشنبه کاهش دما و مه آلودگی پیش‌بینی می‌شود که منجربه یخبندان در بسیاری از مناطق استان خواهد شد.

وی بابیان این‌که برای روز یکشنبه، آسمان قم صاف تا قسمتی ابری در برخی ساعات وزش باد پیش‌بینی می‌شود افزود: توده هوای سرد تا روز سه‌شنبه هفته آینده در قم ماندگار است و از عصر سه‌شنبه روند افزایش دما را خواهیم داشت.

تردد در محورهای استان گلستان بدون زنجیرچرخ ممکن نیست

سرهنگ محمود شهرکی روز جمعه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به فعالیت سامانه بارشی در گلستان، در حال حاضر در تمامی راه‌های مواصلاتی استان شاهد بارش باران هستیم.

وی با بیان اینکه تردد در راه کوهستانی درازنو به کردکوی بدون داشتن زنجیر چرخ ممکن نیست، افزود: همچنین بارش برف در جاده توسکستان- شاهرود شدید است و در این شرایط هم تردد بدون زنجیر چرخ امکانپذیر نیست.

به گفته رییس پلیس راه گلستان؛ جاده خوش‌ییلاق نسبت به سایر مسیرها وضعیت مناسب‌تری دارد و حتی در برخی نقاط این محور، امکان تردد بدون زنجیر چرخ هم وجود دارد.

شهرکی از بارش باران و لغزندگی جاده در محورهای جنگل گلستان و گلیداغ خبر داد و گفت: راه اولنگ حد فاصل رامیان- شاهرود نیز همچنان مسدود است و کاربران جاده‌ای به هیچ عنوان از این مسیر تردد نداشته باشند.

وی از هم‌استانی‌ها خواست از سفر غیرضروری بپرهیزند و هنگام سفرهای ضروری زنجیر چرخ، البسه گرم، سوخت کافی به همراه داشته و از سالم بودن برف‌باف‌کن، بخاری و لاستیک خودرو اطمینان حاصل کنند.

رییس پلیس راه گلستان به افزایش تصادفات خسارتی در روزهای بارانی اشاره کرد و توضیح داد: بارش باران و لغزندگی جاده، وقوع تصادفات خسارتی را افزایش می‌دهد و رانندگان در صورت وقوع تصادف، وسیله نقلیه خود را تا رسیدن نیروهای پلیس و امدادی به حاشیه جاده منتقل کنند.

شهرکی اضافه کرد: امروز جمعه ۱۳ بهمن برخورد ۲ دستگاه خودروی پراید در جاده کردکوی- گرگان و توقف آنها در میانه جاده موجب شکل‌گیری تصادف زنجیره‌ای و برخورد هشت خودرو به یکدیگر شد که تلفات جانی به همراه نداشت.

برچسب‌ها:

نظر شما