شناسهٔ خبر: 64965020 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه حادثه در دریای سرخ و خلیج عدن؛ آمریکا: دو پهپاد را سرنگون کردیم

نیویورک – ایرنا- ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) موسوم به سنتکام از وقوع سه حادثه در دریای سرخ و خلیج عدن خبر داد و اعلام کرد که نیروهای آمریکایی دو پهپاد را بر فراز خلیج عدن و دریای سرخ سرنگون کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه موسوم به سنتکام روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: امروز، اول فوریه، تقریباً ساعت ۵ صبح (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا یک پهپاد را بر فراز خلیج عدن سرنگون کردند. این عملیات تلفات یا خسارتی نداشت.

سنتکام افزود: اواخر همین روز، تقریباً در ساعت ۱۰:۳۰ صبح (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا حملاتی را انجام دادند و یک پهپاد دریایی حوثی ها (انصارالله یمن ) مورد حمایت ایران را در دریای سرخ منهدم کردند. نیروهای آمریکا این پهپاد دریایی را که به سمت خط کشتیرانی بین المللی حرکت می کرد، یک تهدید قریب الوقوع برای کشتی های تجاری و کشتی های نیروی دریایی آمریکا در منطقه شناسایی کردند.

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی ادامه داد: نیروهای آمریکایی باز هم در دفاع از خود این پهپاد را مورد حمله قرار داده و آن را منهدم کردند. انهدام این پهپاد منجر به انفجار قابل توجهی شد. در این عملیات نیز تلفات یا خسارتی گزارش نشد.

سنتکام ادامه داد: سپس تقریباً در ساعت ۱۲:۴۵ بعد از ظهر. (به وقت صنعا)، دو موشک بالستیک ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی ها در یمن به احتمال زیاد به سمت کشتی ام وی کوی در دریای سرخ شلیک شد. موشک ها بدون اصابت به کشتی در آب سقوط کردند. هیچ تلفاتی و خسارتی به این کشتی یا کشتی های ائتلاف در منطقه گزارش نشده است. ام وی کوی یک کشتی باری با پرچم لیبریا و متعلق به برمودا است.

سنتکام مدعی شد: اقدامات فرماندهی مرکزی آمریکا از آزادی ناوبری محافظت می کند و آب های بین المللی را برای کشتی های نیروی دریایی آمریکا و کشتی های تجاری ایمن تر و امن تر می کند.

به گزارش ایرنا، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

نیروهای دریایی یمن نیز هشدار داده اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است که تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما