شناسهٔ خبر: 64955630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قرارداد پیشنهادی در جنگ غزه: 35 اسیر در ازای 35 روز آتش بس

صاحب‌خبر -
قرارداد پیشنهادی در جنگ غزه: 35 اسیر در ازای 35 روز آتش بس
خبرگزاری آریا-با ورود به چهارمین ماه خود، عملیات نظامی در نوار غزه در سایه بمباران مداوم ادامه دارد، در حالی که عرصه بین المللی شاهد یک حرکت بزرگ برای انعقاد قرارداد جدید مبادله گروگان با حماس است.اطلاعات و جزئیات هنوز در مورد آنچه که مذاکره کنندگان بین المللی به آن رسیده اند متناقض است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا ؛رایزنی ها و گفت وگوها بین دست اندرکاران این پرونده حساس در بحبوحه تلاش های مذاکره کنندگان مصری، قطری و آمریکایی برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها ادامه دارد.

با این حال، برخی جزئیات در مورد پیشنهاد پیشنهادی جدید مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس فاش شد.

به گزارش شبکه 12 رژیم صهیونیستی،؛در یک سند اصولی که توسط رئیس موساد، دیوید بارنیا، به شورای جنگ اسرائیل ارائه شد، آمده است که معامله بالقوه مبادله اسرا شامل آزادی 35 زندانی اسرائیلی بازمانده از جمله زنان، مجروحان و افراد مسن در ازای یک  آتش‌بس 35 روزه و آزادی اسرای فلسطینی نیز یعنی یک روز از آتش‌بس برای هر اسیر در ازای آتش‌بس 35 روزه است.

این پیشنهاد همچنین شامل امکان تمدید صلح برای یک هفته دیگر پس از 35 روز به منظور انجام مذاکرات در مورد امکان تکمیل مرحله دوم توافق است که شامل آزادی جوانان و همه کسانی است که حماس آنها را به عنوان سرباز توصیف می کند. 

در مورد اصل اختلاف، به نظر می‌رسد که برای طرف اسرائیلی، این نهفته در تعداد «زندانیان امنیتی» فلسطینی است که اسرائیل مجبور به آزاد کردن آنها از زندان‌ها خواهد شد، بلکه در نوع آنهاست.

هضم هرگونه معامله ای که شامل آزادی تعداد زیادی از فلسطینی ها می شود که توسط تل آویو به دلیل دست داشتن در حملاتی که منجر به کشتار اسرائیلی ها شده و در بیدادگاه اسراییل مجرم شناخته شدند، برای عموم و سیاستمداران اسرائیل هضم دشوار خواهد بود.

توجه داشته باشید که تا این لحظه هیچ توافقی در مورد تعداد فلسطینی هایی که آزاد خواهند شد، وجود ندارد.

از سوی دیگر، بر اساس آنچه روزنامه یدیعوت آحارونوت عصر دیروز گزارش داد، به نظر می رسد حماس اصرار دارد که معامله بعدی شامل سه اسیر شناخته شده فلسطینی به نام های مروان برغوثی، احمد سعادت و عبدالله برغوثی باشد.

به ویژه اینکه این نام‌های بزرگ را قادر به تغییر چهره تشکیلات خودگردان به رهبری برغوثی می‌دانند که در آخرین نظرسنجی انجام شده در کرانه باختری، پس از محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین (ابو، رئیس‌جمهور فلسطین) در آخرین نظرسنجی انجام‌شده در کرانه باختری، نامزد مورد نظر برای ریاست تشکیلات خودگردان شناخته شد..

برغوثی که در سال 2002 توسط اسرائیل به اتهام برنامه ریزی برای انجام عملیاتی که در آن 5 اسرائیلی کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند، دستگیر شد،  در حال گذراندن پنج حبس ابد و 40 سال زندان است.

در مورد سعادت، او دبیرکل جبهه مردمی است که در سال 2001 قصد ترور رهاوام زایی وزیر اسرائیل را داشت.

اسرائیل قبلاً از آزادی او به عنوان بخشی از قرارداد شالیت (تبادل زندانیان در سال 2011) خودداری کرده بود.

در همین حال، عبدالله برغوتی، یکی از اعضای حماس، یکی از رهبران شاخه نظامی این سازمان در کرانه باختری به حساب می آید.
تاکنون هیچ یک از طرفین موضع خود را در مورد جزئیات جدیدی که اخیراً منتشر شده است، اعلام نکرده است.

گفتنی است، یکشنبه گذشته نشستی با حضور اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد تا درباره توافق احتمالی مبادله اسرا و توقف جنگ که در سه ماه آینده برگزار می شود، گفتگو شود. 

آتش‌بس قبلی که در اواخر نوامبر گذشته (2023) به مدت یک هفته ادامه داشت، اجازه آزادی حدود 100 زندانی را داد که توسط حماس در جریان حمله غافلگیرانه آن به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل در نوار غزه در 7 اکتبر دستگیر شدند.

در آن روز جنبش آنها را در ازای آتش‌بس اسرائیل و آزادی 240 اسیر فلسطینی آزاد کرد.

نظر شما