شناسهٔ خبر: 64952686 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

مقام صنفی: برخی خرید قسطی می‌کنند، زیر قیمت می‌فروشند تا به زخم زندگی بزنند

سود هنگفت فروشگاه‌های بزرگ از دست‌های خالی مردم

توسعه ایرانی

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران نیز پیش از این گفته بود که فروش قسطی لوازم خانگی، صوتی و تصویری و موبایل از سوی فروشگاه‌های بزرگ موجب شده که مغازه‌داران نتوانند فعالیت زیادی در این صنف داشته باشند.

صاحب‌خبر -

سود هنگفت فروشگاه‌های بزرگ از دست‌های خالی مردم

رامتین موثق

به نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی، در کنار دیگر بازارها، در رکود باقی مانده و سیاست‌هایی که قرار بوده این صنعت را ارتقا بخشند، خود به عاملی برای رکود تبدیل شده‌اند. اما این هفته و با افزایش ناگهانی قیمت دلار، احتمال تاثیرپذیری این بازار هم مانند دیگر بازارها از افزایش نرخ ارز وجود دارد. همچنین یکی از مشکلات جدید این بازار، ماجرای فروش قسطی لوازم خانگی از سوی فروشگاه‌های بزرگ است. دوشنبه 9 بهمن، شورای رقابت در نامه‌ای به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به موضوع اعطای تسهیلات کلان از طرف برخی بانک‌ها به دو فروشگاه‌ زنجیره‌ای فروش لوازم خانگی که موجب اخلال در رقابت شده‌اند، اعلام کرده بود که این موضوع در دست بررسی است و از اتحادیه خواسته حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ دریافت این نامه، مستندات و اطلاعات مربوطه را به مرکز ملی رقابت ارسال کند.

حمایت‌ خارج از قاعده بانک‌ها از فروشگاه‌های بزرگ

به گزارش ایسنا، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران اخیرا از رواج حواله‌فروشی در این حوزه خبر داده و گفته بود که بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند و اگر پول هست باید به بخش تولید برود. فروش کالا هم باید از سوی صنوف انجام شود. اما بانک‌ها الان خرید دین می‌کنند و به یک تشکل یا یک شخص اعتبار می‌دهند که فقط او می‌تواند کالا بفروشد. از طرف دیگر با توجه به گرانی مردم نمی‌توانند کالای نقد تهیه کنند و ترجیحشان خرید اقساطی است و این شرایط برای فروشندگان مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران نیز پیش از این گفته بود که فروش قسطی لوازم خانگی، صوتی و تصویری و موبایل از سوی فروشگاه‌های بزرگ موجب شده که مغازه‌داران نتوانند فعالیت زیادی در این صنف داشته باشند.

این موضوع حتی واکنش وزارت اقتصاد را هم به دنبال داشت و طبق اعلام رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد حمایت‌ خارج از قاعده بانک‌ها از فروشگاه‌های بزرگ به شورای رقابت ارجاع شد.

چرا تولید‌کننده با هر نوسان قیمتی خواستار تغییر قیمت در محصولات خود است؟

تسنیم دیروز در گزارشی نوشت: در بازار راکد براساس کدام استدلال تولیدکننده می‌خواهد افزایش قیمت را اعمال کند مگر تولیدکننده منابع ارزی خود را از بازار آزاد تأمین می‌کند که با هر نوسان قیمتی خواستار تغییر قیمت در محصولات خود است؟

نایب‌رئیس دوم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: صداوسیما به دلیل قراردادهایی که با فروشگاه‌های بزرگ برای تبلیغات منعقد کرده؛ تبلیغات کذب و سیاه‌نمایی درباره بازار پخش می‌کند که این سیاه‌نمایی‌ها باعث می‌شود مردم بدون استعلام قیمت کمتر از بازار مستقیما از فروشگاه‌های بزرگ خریداری کنند و متوجه نشوند چقدر قیمت واقعی و رقابتی کالا با قیمت فروشگاه‌های بزرگ متفاوت است

این خبرگزاری در گزارش خود با بیان اینکه «وزارت صمت باید به این موضوع ورود کند»، ادامه داد: کسبه معتقدند افزایش نرخ دلار عاملی شده است تا تولیدکنندگان بر طبل گرانی بکوبند و خواستار تغییرات قیمتی در انواع محصولات خود باشند البته هنوز تغییرات قیمتی در بازار لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان اعمال نشده، اما فعلاً فروش متوقف شده است.

سیاه‌نمایی‌های تبلیغاتی بازار را به‌ هم می‌زند

نایب‌رئیس دوم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» مشکل اتحادیه با فروشگاه‌های بزرگ را بی‌عدالتی رسانه‌ای و توزیع ناعادلانه منابع از طرف بانک‌ها دانست.

حسین شهرستانی درباره منشا این مشکل عنوان کرد: اکنون یکسری تبلیغات کذب و سیاه‌نمایی درباره بازار منتشر شده است. صداوسیما به دلیل پول زیاد، قراردادهایی با فروشگاه‌های بزرگ برای تبلیغات منعقد کرده و چشم خود را بر خیلی از واقعیت‌ها بسته است. این سیاه‌نمایی‌ها درباره بازار باعث می‌شود مردم کمتر از بازار استعلام قیمت کنند و مستقیما از فروشگاه‌های بزرگ خریداری کنند و متوجه نشوند چقدر قیمت واقعی و رقابتی کالا با قیمت فروشگاه‌های بزرگ متفاوت است.

او با اشاره به اینکه عده‌ای از مشتریان هستند که با حسابگری خرید نمی‌کنند زیرا چندسال یکبار خرید می‌کنند و اطلاعاتی درباره سود بانکی و اقساط ندارند، تصریح کرد: البته بسیاری از کسانی که از این فروشگاه‌های بزرگ خریداری می‌کنند، مستاصل و ناچارند. مردم به پول نیاز دارند و چون نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند، از فروشگاه‌های بزرگ خرید می‌کنند و بسیاری از کالاهای خریداری شده را دوباره در بازار به قیمت بسیار پایین‌تر به فروش می‌رسانند که پول آن را به زخم زندگی خود بزنند.

حسین شهرستانی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: مردم به پول نیاز دارند و چون نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند، از فروشگاه‌های بزرگ خرید می‌کنند و بسیاری از کالاهای خریداری شده را دوباره در بازار به قیمت بسیار پایین‌تر به فروش می‌رسانند که پول آن را صرف زخم زندگی خود کنند

این مقام صنفی درباره مشکلاتی که این رفتار مصرف‌کنندگان در بازار ایجاد می‌کند، بیان کرد: افرادی که برای پول مستأصل هستند و کالا را ارزانتر می‌فروشند، به دلیل این ارزان‌فروشی، نظم بازار را به هم می‌زنند و انگیزه بنکدارانی که پول‌های خود را در اختیار کارخانجات می‌گذارند کمتر می‌شود زیرا قیمتی به عنوان زیرفروش به فروش می‌رود، بازار را خراب می‌کند و آن قیمت پایینتر ملاک قیمت در بازار می‌شود. بنابراین بنکداران پول خود را دیگر در اختیار کارخانجات قرار نمی‌دهند و در این روند، در نهایت صنعت است که متضرر می‌شود.

کارخانجات امتیازات را محدود می‌کنند

او وضعیت بازار را در رکود دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و قیمت بالای کالاها، در حال نیمه تعطیل هستیم و کاری انجام نمی‌دهیم.

نایب‌رئیس دوم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران ادامه داد: به همین دلیل در رسانه‌های مختلف از مسئولین سازمان امور مالیاتی و مربوطه خواهش کردیم که بازار را رصد کنند و ببینند که وضعیت بازار چگونه است. این اتفاق نیفتاده که ببینند تراکنش ما در سال ۱۴۰۲ از سال ۱۴۰۱ کمتر بوده که امیدواریم بعدها به دلیل این عدم مشاهده اظهار نکنند کسبه درآمد خود را کتمان کردند. این اتفاق نیفتاده و واقعا بازار در رکود و تراکنش‌ها کم شده است.

شهرستانی درباره تاثیر تغییر نرخ ارز در بازار لوازم خانگی اظهار کرد: نوسانات قیمت ارزی گاه موج‌های موقتی در بازار ایجاد می‌کند که چند روز مشتریان به بازار هجوم می‌آورند که البته این موج‌ها به هیچ‌وجه برای روند بازار ملاک نیست.

او تاکید کرد: البته همین موج‌های کوتاه‌مدت هم در این گرانی اخیر دلار اتفاق نیفتاده و متاسفانه مردم توان خرید ندارند و این باعث شده تقاضای بسیار کمی ایجاد شود.

این مقام صنفی درباره ادعای کاهش عرضه در بازار عنوان کرد: کارخانجات کالا را عرضه می‌کنند؛ اما وقتی دلار گران می‌شود بعضی کارخانه‌ها دیگر امتیازاتی که به کسبه و بازار می‌دادند محدودتر می‌کنند ولی لیست قیمت هنوز تغییر پیدا نکرده.

شهرستانی درباره عرضه محصولات ادامه داد: کسبه به دلیل رکود بازار، با هر شرایطی که مشتری بخواهد کالا را عرضه می‌کنند. این کار به این دلیل است که کالاهای موجود در انبار را بفروشند و گردشی برای خود در پایان سال ایجاد کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد که اگر رقیبی در کنار کارخانجات وجود داشت و کالا وارد می‌شد، قطعا کارخانجات با یک موج کوچک از گرانی دلار تخفیفات خود را کم نمی‌کردند و سعی می‌کردند بیشتر هوای بازار و کسبه و مصرف‌کننده را داشته باشند.

نظر شما