شناسهٔ خبر: 64931834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی بیگدلی

ایران و آمریکا نمی‌خواهند درگیری گسترده‌ای ایجاد شود

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: مشخص است که ایران و آمریکا نمی‌خواهند درگیری گسترده‌ای به وجود آید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت منطقه پر تنش است و بعد از کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی‌ گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال واکنش آمریکا وجود دارد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «ایران گفته که محور مقاومت از ما دستور نمی‌گیرد که این سخن مورد پذیرش آمریکایی‌ها قرار نگرفته است. مسئله دیگر این است که ایران در شرایط کنونی می‌تواند دست به دیپلماسی پنهان بزند و با واسطه‌هایی که وجود دارند مانند قطر با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شویم تا احیانا آمریکا اقدامات خاص نظامی انجام ندهند. لحظات بسیار حساسی را سپری می‌کنیم که تا کنون سابقه نداشته است».

او ادامه داد: «بایدن بر سر دو راهی است. از یک طرف نمی‌خواهد نسبت به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی بی‌تفاوت باشد و از سوی دیگر نمی‌داند باید چه طور واکنش نشان دهد. از طرفی هم انتخاباتی را در پیش دارد که اقدام امروزش می‌تواند در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد. آمریکا حتما دست به واکنشی می‌زند اما نوع واکنشش مشخص نیست اما مشخص است که ایران و آمریکا نمی‌خواهند درگیری گسترده‌ای به وجود آید. به هر حال اگر آمریکا وارد درگیری مستقیم شود یا به خاک ایران تجاوز کند، ممکن است منطقه به آتش کشیده شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «مسئله دیگر آن است اگر این دور تسلسل ادامه یابد منجر به جنگ ایران و آمریکا می‌شود. اسرائیل گرفتار حماس و حزب‌الله است که اگر چنین درگیری را نداشت می‌توانست مشکلاتی را برای ایران به وجود آورد».

بیگدلی در پایان گفت: «همان روز که عملیات هفتم اکتبر رخ داد بایدن طوری سخن گفت که پای ایران به ماجرا باز نشود. اکنون اسرائیل نمی‌تواند کاری علیه ایران بکند زیرا خودش درگیر جنگ است. آمریکایی‌ها هم نمی‌خواهند وارد جنگ با ایران شوند زیرا موضوع انرژی برایش مهم است».

برچسب‌ها:

نظر شما