شناسهٔ خبر: 64880387 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

یک سال از زلزله خوی گذشت

نقش کاربران دیوار بر قالی‌های خوی

دیوار بعد از زلزله‌ی سال گذشته در شهرستان خوی چه مسئولیتی برای خود در نظر گرفت؟

صاحب‌خبر -

به گفته‌ی استاندار آذربایجان غربی، اگرچه این زلزله تلفات جانی گسترده‌ای نداشت، اما خسارت‌های مالی فراوانی را برجای گذاشت؛ حدود هزار نفر مجروح، سه کشته و تخریب گسترده در بافت شهری خوی، بخشی از خساراتی بود که زلزله به ساکنان خوی وارد کرده بود.

سایت و اپلیکیشن «دیوار» در سالگرد زلزله خوی، در «اتاق خبر» خود گزارشی از اقداماتی که از سال گذشته در مواجهه با این واقعه انجام داد و انجام آن تا سال جاری هم امتداد یافته، منتشر کرده است.

در گزارش دیوار آمده است این پلتفرم در روزهای نخست پس از زلزله، آگهی‌های این شهر را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. لازم به ذکر است آگهی‌های منتشرشده در اپلیکیشن و سایت دیوار، پس از یک ماه از انتشار منقضی می‌شوند اما دیوار برای تداوم انتشار آگهی‌های کاربران اهل خوی در سایت و اپلکیشن خود، تمامی آگهی‌های منتشرشده در این شهرستان را یک ماه دیگر تمدید کرد تا کاربران بتوانند نیازهای خود را از طریق آگهی‌ها برطرف کنند و متحمل پرداخت هزینه یا زحمت برای انتشار آگهی نشوند.

این پلتفرم همچنین در ادامه، برای کاربرانی که آگهی غیررایگان و عموما با اهداف تجاری منتشر می‌کنند، تعرفه‌ی انتشار آگهی و همچنین نردبان را در شهرستان خوی پنجاه درصد کاهش داد.

با وقوع زلزله در سردترین روزهای سال، دیوار در گام بعد تصمیم به تامین صد دستگاه بخاری و پتو برای آسیب‌دیدگان زلزله گرفت. به این ترتیب، مبلغ صدمیلیون تومان، صرف تامین این کالای اساسی برای مناطق زلزله‌زده شد.

دیوار گزارش داده تا پیش از زلزله خوی ۵۵۰۰ کارگاه خانگی قالی‌بافی در شهرستان خوی فعالیت می‌کرده؛ کارگاه‌هایی که سالانه بیش از ۶۰ هزار مترمربع فرش با نقش جذاب ریزماهی که طرح و نقشه‌ای محبوب در صنعت فرش است را تولید می‌کرده و دست‌بافته‌های چشم‌نوازشان دوستدارانی در سراسر ایران و جهان داشته است. از آنجا که بسیاری از این کارگاه‌های خانگی بر اثر زلزله از بین رفته یا با آسیب‌های جدی روبرو شده است، دیوار تصمیم گرفت برای کمک به توسعه‌ی این صنعت خانگی، درآمد حاصل از نردبان آگهی‌هایی که در آن‌ها عبارت «به یاد خوی هستیم» را در بازه زمانی 2 تا 4 اسفند به توسعه‌ی این کارگاه‌ها اختصاص دهد. به این ترتیب، 420میلیون تومان با مشارکت بیش از 16هزار کاربر، جمع‌آوری و برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای خانگی در موضوع قالیبافی در شهرستان خوی به کار رفته است.

دیوار اعلام کرده است با مبلغ جمع‌آوری‌شده از هزینه‌ی نردبان، برای بیش از ۶۰ قالی‌باف اهل خوی که کسب و کارشان در زلزله آسیب دیده، هم مواد اولیه و مورد نیاز را تهیه کرده و هم برای بهبود کیفی کارشان دوره‌های آموزشی لازم توسط ۴ استادکار ماهر در طول بهار و تابستان ۱۴۰۲ را ترتیب داده است. نتیجه آن‌که حالا این قالی‌بافان اهل خوی با کمک کاربران دیوار، هنر و کسب و کارشان را ارتقا داده و با انرژی و شوقی مضاعف مشغول کار هستند.

دیوار در پایان این گزارش تاکید کرده است اقدامات مربوط به  را با همکاری با موسسه نیکوکاری آگاپه پیش برده است.