شناسهٔ خبر: 64866277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

محمد قوچانی: منطقی نیست که مسئول رد صلاحیت خبرگان و تجدید نظرشان یکی باشند!

صاحب‌خبر -

محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، با اشاره به رد صلاحیت حسن روحانی از غیرمنطقی بودن روند قانونی رسیدگی به شکایت کاندیداهای رد صلاحیت‌شده‌ی مجلس خبرگان می‌گوید.

به گفته‌ی قوچانی اینکه در این قانون همان کسانی که رای به رد صلاحیت افراد داده‌اند مسئولیت رسیدگی به شکایت‌های تجدید نظر را نیز دارند غیرمنطقی‌ست و از پیش مشخص است که در تجدید نظر نیز رای اولیه‌ی خود را تایید خواهند کرد.

انصاف نیوز: به نظر شما حسن روحانی در این شرایط چه خواهد کرد؟ بازیگری دیگری جز کاندیداتوری در انتخابات آتی خواهند داشت؟ مثلا آیا لیست ارائه خواهند داد؟

قوچانی: مبنای تلاش آقای روحانی بر این بوده که بین تلاش بخشی از حاکمیت برای انتخابات بدون رقابت که اقلیتی حاکم است و قهر مردم که اکثریتی عصبانی هستند راه سومی ارائه بدهد. این امر هم بسته به یک نفر نیست. آن یک نفر مسئولیت خود را انجام داده و حالا بار آن مسئولیت از دوشش برداشته شده است.

اما همانطور که در بیانیه‌شان هم اصرار و تاکید کرده‌اند مبنای آقای روحانی بر این بوده که تا آنجا که ممکن و معنادار است رای اعتراضی بدهیم. یعنی اگر در حوزه‌ای شخصی باشد که بتواند دیدگاه اصلاحات یا اعتدالی را پیش ببرد بهتر است از او حمایت کنیم.

انصاف نیوز: نظرتان در مورد تجدید نظر و روند قانونی آن چیست؟

قوچانی: متاسفانه در آیین‌نامه‌ی مجلس خبرگان تجدیدنظر بر عهده‌ی همان کسانی‌ست که رای اول را صادر می‌کنند. این در حالی‌ست که استیناف همیشه به این معنا بوده که نهاد یا شخص یا شعبه دیگری بین شخصی که رد صلاحیت شده و شخصی که رای را صادر کرده حَکَم شود. بنابراین فارغ از اینکه آقای روحانی در این مرحله چه تصمیمی بگیرند این روند قانونی غیرمنطقی‌ست. طبیعی‌ست کسانی که ایشان را رد صلاحیت کرده‌اند در رسیدگی به شکایت تجدیدنظر مجددا به خود رای خواهند داد.

انصاف نیوز: راه‌حل دیگری جز تجدیدنظر وجود ندارد؟ مثلا در مواقع خاصی شاهد ورود رهبری بوده‌ایم.

قوچانی: من اصلا در جایگاهی نیستم که در مورد چنین احتمالی قضاوت کنم. به نظرم چنین احتمالی اگر قرار بود اتفاق بیفتد تا به حال رخ داده بود. احساس می‌کنم از سال 1400 به بعد دیگر این جنس اعمال نظرها تمام شده‌اند و انتخابات کاملا به شورای نگهبان و نهادهای مربوط به آن در وزارت کشور واگذار شده است. بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد.

انصاف نیوز: اما در مورد آقای پزشکیان شنیده‌ها حاکی از این است که چنین اتفاقی افتاده است.

قوچانی: خب آقای پزشکیان از خوشبختی‌شان بوده. البته به نظرم در مورد ایشان هم مثال زده شد و قرار بر این بوده که طبق آن مثال عمل کنند. اگر چنین می‌کردند باید در مورد آقای روحانی هم صدق می‌کرد. شورای نگهبان نخواسته که نظر رهبری را اعمال کند.

انصاف نیوز: اگر آقای روحانی بخواهند لیستی ارائه بدهند اصلا ظرفیتش وجود دارد؟

قوچانی: این را باید از احزاب اصلاح‌طلب پرسید. موانع متعددی وجود دارد. هیچکدام هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند. ظاهرا هنوز مواردی برای تایید صلاحیت‌ها و رسیدگی به شکایات وجود دارد. تا نتیجه گرفتن این موارد باید صبر کنیم. به هر حال گروهی از احزاب اصلاح‌طلب چنین تلاشی دارند اما با این عملکرد شورای نگهبان من بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد.

انصاف نیوز: شما پیش‌بینی‌ای دارید که آقای روحانی برای انتخابات مجلس چه خواهند کرد؟

قوچانی: به نظر من با مشورت احزاب اعتدال‌وتوسعه و کارگزاران پیش خواهند رفت. فکر نمی‌کنم ایشان مستقلا لیستی ارائه بدهند.

انصاف نیوز: شنیده‌ها حاکی از این است که بخشی از اصلاح‌طلبان با حزب اعتدال و توسعه رایزنی‌هایی داشته‌اند. به نظرتان چنین امکانی در مورد تیم آقای لاریجانی هم وجود دارد؟

قوچانی: من خبری ندارم که بتوانند با آقای لاریجانی به لیست مشترکی برسند یا در شرف چنین کاری باشند. بعید می‌دانم در این دوره چنین اتفاقی بیفتد. در این دوره فقط یک رفتار داریم؛ آن‌هایی که مربوط به حاکمیتند و آن‌هایی که مستقل از حاکمیتند. این مستقلین ممکن است از تیم آقای لاریجانی باشند یا از اصلاح‌طلبان باشند. شرایط به قدری بد است که فکر نکنم کسی به فکر لیست مشترک باشد.

انصاف نیوز: شما پتانسیل چنین اتفاقی را می‌بینید؟ به نظرتان خوب است یا بد؟

قوچانی: خوب و بدَش را من نمی‌توانم قضاوت کنم اما در عمل اتفاق خواهد افتاد. اگر قرار باشد لیستی ارائه شود هرکس غیر از اصولگرایان حاکم است با یکدیگر متحد خواهند شد.

انصاف نیوز: آیا تفاوت معناداری بین نیروهای میانه‌رو و سایرین برای مردم وجود دارد؟

قوچانی: وجود دارد اما در باب توانایی‌شان و اینکه چقدر بتوانند به آنچه می‌گویند و راهبردهایشان عمل کنند شک دارند. قدری باید صبر کرد.

انتهای پیام

نظر شما