به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، عضو ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای ایران میگوید نمیتوان سند تدوینشده در وین را اصلاح کرد و شورای امنیت ملی یا مجلس میتوانند تمام آن را رد یا تمام آن را قبول کنند.
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، در گفتگو با خبر نیمروزی شبکه یک صدا و سیما قطعنامهای را که امروز در شورای امنیت سازمان ملل در مورد لغو تحریمهای ایران به رأی گذاشته میشود در تاریخ شورای امنیت ملل متحد « منحصر به فرد» توصیف کرد و گفت: این قطعنامه نزدیک به 170 صفحهای دارای ویژگیهای مهمی است که همراه نامه کشورهای 1+5 به شورای امنیت ارائه شده است.
عراقچی گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای این قطعنامه این است که بهخلاف 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد نیست و دیگر فعالیتهای صلح آمیز ایران بهعنوان تهدیدی جهانی قلمداد نخواهد شد.
وی افزود: این قطعنامه به بند 25 منشور سازمان ملل و چند پاراگراف آن به بند 41 اشاره دارد. کلیت آن تحت فصل 41 منشور سازمان ملل نخواهد بود و دیگر فعالیتهای صلح آمیز هستهای ایران بهعنوان یک تهدید قلمداد نخواهد شد و این یک تحول اساسی است.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که شورای عالی امنیت ملی و مجلس در بررسی این قطعنامه دارای چه اختیاراتی هستند، گفت: درباره این که هر کدام از این دو نهاد تا چهحدی و سطحی وارد این قضیه میشوند باید تصمیم گیری شود و من نمیتوانم اظهارنظری کنم.
وی گفت: هر کدام که مسئول طی این روند قانونی شوند میتوانند این توافق را در کلّیت رد یا تأیید کنند. این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تأیید شود و یا این که اصلاحاتی در بخشی از آن صورت بگیرد، بلکه باید کلیت آن یا رد و یا مورد تأیید قرار بگیرد، مثلاً اگر کلیت آن رد شود ما باید دوباره به میز مذاکره برگردیم و برای آن مذاکره کنیم و این که این توافق با اصلاحاتی تصویب شود مقدور نیست.
عراقچی گفت: قطعنامه جدیدی که در شورای امنیت امروز به تصویب میرسد در کلیات از فصل هفت منشور ملل متحد خارج میشود و در آن به بند 41 اشاره میکند، البته در چند پاراگراف مشخص در جاهایی که شورای امنیت میخواهد یک موضوع الزام آور را بیان کند به فصل هفت اشاره شده است.
عضو تیم مذاکره کننده هستهای اظهار داشت: قطعنامه شورای امنیت که تأیید برجام را در بر دارد، یک نقشه راه را تعریف میکند. طبق این نقشه راه همه موارد و اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند مشخص شده و در محدوده مشخص زمانی این قطعنامه نیز لغو خواهد شد.
وی افزود: این اولین و آخرین قطعنامهای است که درباره ایران در شورای امنیت مطرح میشود، مگر آنکه نقضی آشکار پیش آید. این قطعنامه با نقشه راهی که در خود دارد از ابتدا تا انتهای مسیری را که در چارچوب برجام باید طی شود مشخص میکند. برنامه برجام ضمیمه این قطعنامه است و به تأیید آن میرسد و اساساً بخشی از قطعنامه میشود.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه این قطعنامه برنامه غنی سازی ایران را مورد تأیید قرار میدهد، گفت : در تاریخ شورای امنیت بیسابقه است که برنامه غنی سازی یک کشور که برنامهای ویژه و خاص برای کشورها است توسط این شورا تأیید شود. این در حالی است که همه قطعنامههای قبلی علیه ایران در شورای امنیت خواستار توقف فوری فعالیتهای غنی سازی ایران شده بود اما در این قطعنامه فعالیتهای غنی سازی ایران مورد پذیرش و حتی ادامه و استمرار آن مورد تأیید قرار میگیرد.
عراقچی گفت: در چارچوب قطعنامه مذکور تمامی شش قطعنامهای که علیه ایران در گذشته در شورای امنیت صادر شده یکجا لغو میشود. قطعنامههای قبلی همگی در چارچوب فصل 7 منشور ملل متحد بوده است ولی در قطعنامه مذکور این شمولیت وجود ندارد.
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تاریخ اثرگذاری لغو قطعنامههای قبلی از زمانی است که برجام اجرایی شود.
عضو تیم مذاکره کننده هستهای ویژگی دیگر قطعنامه شورای امنیت در تأیید برنامه جامع اقدام مشترک را از بین رفتن رژیم تحریمها و کمیته تحریم شورای امنیت عنوان کرد و افزود: تمامی ساختارهای شکل گرفته در رابطه با تحریمها در شورای امنیت و کمیته مربوط به اجرای تحریمها بر اساس این قطعنامه از بین خواهد رفت و دیگر به رسمیت شناخته نمیشوند.
عراقچی با اشاره به برخی محدودیتهای اشاره شده در قطعنامه شورای امنیت گفت: محدودیتهایی که در قطعنامه مذکور به آنها اشاره شده است بهعنوان تحریم شناخته نمیشوند. یکی از این موارد کالاهای دومنظوره است که ممکن است این کالاها در صنعت نظامی هستهای کاربرد داشته باشند که فروش آنها به ایران بر اساس قطعنامههای قبلی ممنوع بوده است اما در قطعنامه جدید از طریق یک کانال جدید که تعیین شده است میتواند این کالاها برای مصارف صنعتی خریداری شود.
وی افزود: همچنین در زمینه تسلیحات محدودیتهایی قید شده است. قطعنامههای قبلی شورای امنیت خرید و فروش تسلیحات از سوی ایران و از سوی کشورهای دیگر به ایران را ممنوع کرده بود و بهویژه خرید تسلیحات کلان ممنوع شده بود. این قطعنامه ممنوعیت را به محدودیت 5ساله تبدیل میکند که اگر خرید و فروشی باشد از طریق کسب اجازه مورد به مورد توسط شورای امنیت صورت میگیرد.
معاون وزیر امور خارجه در رابطه با محدودیتها بر سر فعالیت موشکی ایران گفت: بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 فعالیتهای موشکی ایران بهطور کامل ممنوع شده است و حتی اجازه میداد به کشورها که علیه ایران به زور متوسل شوند ولی الآن شورای امنیت در قطعنامه مذکور میخواهد فعالیتهای موشکی که برای حمل کلاهک هستهای طراحی شده یا میشود انجام نگیرد، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساساً در برنامهاش فعالیت موشکی مرتبط با هستهای ندارد.
وی گفت: شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیتهای موشکی را نه تحت ماده 41 و نه فصل هفت بیان نمیکند و فقط بهعنوان یک خواسته آن را مطرح میکند. این قطعنامه با همه مواردی که در آن است و محدودیتهایش، مرزبندی مشخصی با توافق دارد. اگر مواردی در قطعنامه باشد که در توافق نباشد نقض آنها توسط ایران نقض توافق به حساب نمیآید.
عراقچی تأکید کرد: ما به همه سیاستهای خود در چارچوب برنامههای موشکی و تسلیحاتی ادامه میدهیم. در بحث موشکی نقضی نخواهد بود و در بحث تسلیحاتی اگر نقضی باشد نقض قطعنامه است نه توافق. همانطور که رهبر انقلاب گفتند سیاستهای منطقهای، دفاعی و تسلیحاتی ما متأثر از قطعنامه شورای امنیت نخواهد بود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای گفت: پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت بیانیهای از سوی ایران صادر میشود و تأکید میکنیم که همچنان مشروعیت تحریمها را که در قبل گذاشته شده بود به رسمیت نمیشناسیم و این سیاست ما در آینده نیز خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه درباره بازگشت پذیری تحریمها در قطعنامه شورای امنیت و برجام اظهار داشت: موضوع بازگشت پذیری برای هر دو طرف است. اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند بلافاصله ما به برنامه هستهای خود برمیگردیم. این امکان برای طرف مقابل نیز وجود دارد، در قطعنامه هم پیشبینی شده اگر نقضی هم از سوی ایران و هم کشورهای دیگر صورت گیرد میتوانند مراجعه کنند. البته برای این کار یک پروسه 60روزه در نظر گرفته شده است و این حق برای هر دو طرف است.
عراقچی در مورد الزامآور بودن تعهدات مورد پذیرش در برجام و قطعنامه شورای امنیت گفت: از نظر حقوق بین الملل الزام آور است اما طبعاً حقوق داخل کشورها بر حقوق بین الملل تفوق دارد. از نظر ما تا وقتی روال قانونی برای اجرایی شدن توافق در کشورها طی نشود، توافق وین یا برجام قابل اجرایی شدن و عمل نیست و برای آمریکا و یا برخی کشورهای اروپایی هم همین طور است.
وی افزود: در یک فاصله 90روزه کشورها باید این برنامه را در روال قانونی خود بررسی و تأیید کنند. در ایران نیز مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت ملی این مرحله را باید طی کنند تا برجام به یک قانون تبدیل شود.
انتهای پیام/*