شناسهٔ خبر: 64817593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

شرایط فرش دستباف ایران مطلوب نیست| نقش شناسه‌دار کردن قالی ایرانی در صادرات

اصفهان - حنیفی؛ معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران گفت: شناسه دار کردن قالی های ایرانی به گسترش فرهنگ، تایید اصالت و بازگشت فرش ایرانی به جایگاه اصلی خود در دنیا و صادرات آن کمک می ‌کند.

صاحب‌خبر -

یاسر حنیفی در حاشیه اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای کمک به بخش خصوصی در زمینه شرایط تجارت و تولید فرش دستباف ایرانی، اظهار کرد: مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی فرش دستباف، در کنار فعالان این بخش قرار دارد.

وی افزود: اجرای این جشنواره ملی از دو سال گذشته به پیشنهاد استانداری، اتاق بازرگانی و اداره کل صمت اصفهان به این استان واگذار شد که به حق نخستین دوره آن به صورت مستقل و مطلوب برگزار شد.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران گفت: دومین دوره نیز هم زمان با نمایشگاه بزرگ فرش دستباف برگزار خواهد شد. برگزاری چنین جشنواره‌ای نمونه بارز معرفی و فعالیت بخش خصوصی برای اجرای یک کار فاخر ملی به شمار می رود.

دولت در کنار بخش خصوصی برای حمایت از فرش دستباف

وی ادامه داد: تمام ارکان تولید، تجارت و فرهنگ فرش دستباف از گذشته در بخش خصوصی وجود داشته و دولت در جایگاه حمایتی در کنار بخش خصوصی قرار گرفته است.

حنیفی اضافه کرد: این پروژه ملی در اصفهان به خوبی برگزار شده و در حال رسیدن به هویت اصلی خود به عنوان یک جشنواره و نشان دهنده قالی فاخر ایرانی با خصوصیات ویژه آن است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر این جشنواره مسیر تولید و تجارت فرش دستباف در ایران را نشان می ‌دهد و کمک می کند قالی ایرانی را به عنوان نماد فرهنگ، هنر و تمدن خود با ارائه آثار فاخر معرفی کنیم.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران تصریح کرد: در این جشنواره اصالت و نوآوری توسط داوران مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم راه قالی ایرانی از این مسیر به درستی طی و پیگیری‌ لازم در حوزه حمایت های دولتی انجام شود.

وی با بیان اینکه وزارت صمت متولی حوزه فرش دستباف است، گفت: این وزارتخانه وظیفه دارد اقدامات لازم را برای حمایت‌ و پیگیری قوانین انجام دهد. امیدواریم با اقدامات انجام شده شاهد شکوفایی و اعتلای فرش دستباف ایرانی باشیم و برنامه ‌های بزرگتری در اصفهان انجام شود؛ ما هم همچنان از این هنر صنعت حمایت خواهیم کرد.

امروز شرایط تجارت و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر فرهنگ و صنعت بومی ایران می ‌رود؛ هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی جزو بدیهیات زندگی مردم شده و شاید به همین دلیل کمی مورد بی ‌مهری و کم توجهی قرار گرفته است

حنیفی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به اجرایی شدن و فعالیت کارگزاری‌های فرش و صدور شناسنامه فرش در کشور اظهار کرد: پیشنهاد شناسنامه دار کردن قالی‌ هایی که در نمایشگاه نمایش داده می شود به گسترش فرهنگ، تایید اصالت و بازگشت فرش ایرانی به جایگاه خود کمک می ‌کند؛ امروز یکی از بهترین کارگزاری‌های صدور شناسنامه در اصفهان قرار داد.

شرایط فرش دستباف ایران مطلوب نیست

وی ادامه داد: امروز شرایط تجارت و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر فرهنگ و صنعت بومی ایران می ‌رود. هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی جزو بدیهیات زندگی مردم شده و شاید به همین دلیل کمی مورد بی ‌مهری و کم توجهی قرار گرفته است.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران گفت: شرایط فرش دستباف ایران مطلوب نیست به همین دلیل بخش دولتی با کمک بخش بزرگ خصوصی فعال، برای حمایت و کمک به این بخش تلاش می کنند.

نظر شما