شناسهٔ خبر: 64736792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

درگیری‌های دریای سرخ احتمالا قیمت نفت برنت را به بشکه ای 85 دلار خواهد رساند!/ گزارش اسپوتنیک

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- اسپوتنیک در گزارشی درباره تنش‌های اخیر دریای سرخ نوشت: حملات مداوم حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری غربی باعث شده که سیل تانکرهایی که از دریای سرخ می‌گذشتند، مسیر خود را منحرف کرده و از این منطقه دور شوند. این خبرگزاری هم‌چنین پرسیده که آیا در بحبوحه درگیری کنونی آمریکا و حوثی‌ها در منطقه شاهد ادامه این روند خواهیم بود؟!

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ حوثی‌های یمنی گفته‌اند تا زمانی که اسرائیل عملیات نظامی خود را در نوار غزه متوقف نکند، به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل حمله خواهند کرد.

این تهدیدها که باعث شد لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده از انجام یک عملیات چندملیتی با هدف تضمین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ خبر دهد؛ در نهایت در اوایل ماه جاری به حملات عظیم نیروهای ایالات متحده و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها منجر شد- تا از این طریق توانایی رزمندگان یمنی برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری کاهش یابد. تنش‌ها اما بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش و فروکش کردن ادامه دارند.

چرا دریای سرخ برای بازار جهانی نفت حیاتی است؟

کانال سوئز و تنگه باب‌المندب در دو انتهای دریای سرخ مسیرهای اصلی انتقال دریایی انرژی به شمار می‌آیند. نفتکش‌هایی که از کشورهای حوزه خلیج فارس- مانند عراق و عربستان سعودی- می‌آیند، برای رسیدن به اروپا از دریای سرخ رد می‌شوند.

سابق بر این روزانه بین 7 تا 8 میلیون بشکه نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی از طریق دریای سرخ حمل‌ونقل می‌شد. به گفته موسسه ارائه‌کننده داده‌های کپلر؛ بیش از 12 درصد از صادرات جهانی نفت خام و بین 14 تا 15 درصد از صادرات محصولات نفتی از قبیل بنزین و گازوئیل معمولاً از طریق دریای سرخ منتقل می‌شود.

بر اساس ارزیابی تخمینی گلدمن ساکس؛ جایگزین اصلی دریای سرخ از طریق دماغه امید نیک از آفریقا رد می‌شود- که حدود دو هفته به زمان سفرها اضافه کرده و به طور بالقوه نیز هزینه حمل و نقل را تا 1 دلار برای هر بشکه نفت خام و 4 دلار برای هر بشکه محصولات تصفیه‌شده افزایش می‌دهد.

قیمت نفت چگونه تغییر کرد؟

از زمان آغاز تنش‌های دریای سرخ؛ قیمت هر بشکه نفت خام برنت و وست‌تگزاس اینترمدیت- به عنوان معیارهای نفت جهان و نفت آمریکا- تغییر زیادی نکرده است.

در حال حاضر نفت خام آمریکا حدود 73 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و این در حالی است که در سال 2023 میانگین قیمت آن 82.49 دلار در هر بشکه بود. معاملات آتی نفت خام برنت نیز با 1.4 درصد کاهش به قیمت 77.21 دلار برای هر بشکه انجام می‌شود و البته معاملات آتی نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1.0 درصد کاهش به مبلغ 71.69 دلار صورت می‌گیرد.

یکی از تحلیلگران ارشد نفتی در موسسه کپلر به سی‌ان‌ان می‌گوید که «از این روی که فعالان بازار نفت متوجه این موضوع شده‌اند که اغلب تنش‌های سیاسی و حتی نظامی الزاما قرار نیست به کاهش تولید نفت منجر شوند؛ بنابراین بازار نفت اساساً مانند گذشته هیجان‌زده نمی‌شود». این تحلیلگر نفتی هم‌زمان ادعا می‌کند که «بحران دریای سرخ ماه‌ها ادامه خواهد داشت و می‌تواند قیمت نفت برنت را در آینده نزدیک به بیش از ۸۰ دلار برای هر بشکه برساند». این تحلیلگر البته کتمان نمی‌کند که «ممکن است تا چند هفته دیگر قیمت نفت برنت تا 85 دلار برای هر بشکه نیز افزایش یابد و افزایش بیشتر تنها در صورت تشدید تنش‌های خاورمیانه ممکن خواهد بود».

برای مطالعه متن کامل خبر به اسپوتنیک مراجعه کنید

 

 

نظر شما