شناسهٔ خبر: 64682744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تهدید پاکستان علیه ایران واقعیت دارد؟/ تاکید ایران بر تمامیت ارضی پاکستان

ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه با روابط طولانی بر روابط دوستانه دو کشور تاکید دارند.

صاحب‌خبر -

جیش الظلم به عنوان یک گروه تروریستی در سالهای اخیر اقدامات و عملیات های تروریستی فراوانی علیه ملت ایران انجام داده است.

همین اقدامات باعث شد تا ایران پاسخ تندی به تحرکات این گروه تروریستی بدهد و دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم در خاک پاکستان هدف قرار گرفت. این مقرها توسط موشک و پهپاد منهدم د که بازتاب بسیاری داشت.

از سوی دیگر روز گذشته خبر رسید که پاسدار حسینعلی جاودان فر در جاده خاش زاهدان مورد اصابت گلوله تروریستهای مسلح قرار گرفت.

گروهک تروریستی جیش‌الظلم  با صدور یک بیانیه، مسولیت تیراندازی به یک خودروی نظامی را پذیرفت.

این گروهک در بیانیه خود این حمله تروریستی را «یک عملیات اطلاعاتی دقیق و برنامه ریزی شده» خواند البته در متن بیانیه حتی سمت سرهنگ جاودان‌فر را اشتباه قید کرد. 

پلیس مرزبانی ایران روز گذشته یک تیم تروریستی را هنگام ورود به خاک ایران از مرز‌های کشور پاکستان منهدم کرد و یک تن را به هلاکت رساند. 

تله انفجاری، نارنجک دستی، مواد منفجره و سلاح‌های سنگینی همچون آرپی‌جی بخشی از مهمات کشف شده از تروریست‌ها بود.

همین موضوع و کارنامه جیش الظلم سراسر سیاهی و ایجاد نا امنی و به شهادت رساندن ایرانی ها است و این گروهک تروریستی نا امنی های بسیاری را به وجود آورده است.

حمله ایران به مواضع گروهک تروریستی جیش الظلم با بازتاب های فراوانی روبرو شد اما در این میان تلاش زیادی صورت گرفت که حمله ایران به مقر گروهک تروریستی جیش الظلم را باعث اختلاف میان ایران و پاکستان عنوان کنند.

هرچند وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور روز چهارشنبه سفیر خود را از ایران فراخوانده است و ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: نقض بی‌دلیل و آشکار حاکمیت پاکستان توسط ایران در شب گذشته نقض قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل است.

اما  باید دانست که منطقه کوه سبز مقر اصلی جیشالظلم که در عملیات پهپادی و موشکی ایران در پاکستان هدف قرار گرفت در ایالت بلوچستان پاکستان واقع شده و اسلام آباد کنترل کاملی بر آن ندارد، لذا تروریست‌ها از این خلأ برای ایجاد پایگاه‌های آموزشی تدارکاتی و ساخت تجهیزات تروریستی استفاده می‌کنند.

تهدید پاکستان علیه ایران/ پرواز پهپادهای ایران

 

گفت و گوی وزرای خارجه ایران و پاکستان

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان که در اجلاس داووس در سوئیس حضور دارد دیروز ۲۷ دی ماه با همتای پاکستانی تلفنی گفت‌وگو کرد.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این تماس ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور، اهمیت تداوم همکاری‌ها و ارتباط نزدیک مسؤولان دو کشور در حوزه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد.

امیرعبداللهیان با تأکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو، امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت که جریان موسوم به جیش‌ العدل، گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک ایران و پاکستان اقدام می‌کند. 

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد که امنیت ایران بارها توسط این گروهک تروریستی از خاک پاکستان مورد تهدید قرار گرفته و این گروهک بارها مسؤولیت اقدامات تروریستی در خاک ایران را به عهده گرفته است. 

وی درباره عملیات ضد تروریستی اخیر بیان کرد که عملیات ضد تروریستی روز گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، علیه این گروهک تروریستی بوده و هیچ یک از اتباع پاکستانی در این عملیات مورد حمله قرار نگرفته‌اند. 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی تداوم گفت‌وگو، اتفاق نظر و همکاری طرفین در موضوعات دوجانبه، از جمله موضوع گروه‌های تروریستی را مهم ارزیابی و با اشاره به گفت‌وگوهای  صورت گرفته بین مسؤولان نظامی و امنیتی دو کشور، ابراز امیدواری کرد که تبادل نظرها در مسیر درست روابط دو کشور و در راستای همکاری‌های قوی‌تر امنیتی تداوم یابد. 

تاکید وزیر خارجه پاکستان بر آرمان های مشترک دو کشور

جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این تماس تلفنی با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و نیز مبارزه با تروریسم، امنیت ایران را امنیت پاکستان خواند و افزود: هرگاه تهدیدی در خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، دولت پاکستان علیه آن اقدام کرده است. 

وی همچنین حوزه‌های فراوان همکاری دو کشور را مورد اشاره قرار داد و از طرف ایرانی خواست تا اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان را در راستای همکاری‌های مشترک دو کشور در اختیار پاکستان قرار دهد.

وزیر خارجه پاکستان در پایان گفت که این کشور انتظار دارد مقابله با گروه‌های تروریستی در پاکستان توسط نیروهای پاکستان انجام شود.

مطمئنا روابط پاکستان و ایران با ماجرای حمله اخیر کشورمان به مواضع جیش الظلم دو موضوع متفاوت است.

پاکستانی ها نیز با به دنبال اطلاعاتی از جیش الظلم هستند و جریان غربی به دنبال ایجاد اختلاف میان پاکستان و ایران و گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند.

نکته مهم در این میان این است که جمهوری اسلامی بارها بر دوستی و برادری دو کشور تاکید داشته و ثبات و امنیت پاکستان برای ایران مهم است.

اقدام اخیر ایران در مقابل گروهک تروریستی جیش الظلم دفاعی مشروع در برابر اقدامات تروریستی این گروهک بوده است.

 

نظر شما