شناسهٔ خبر: 64641679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دعوت عجیب ترامپ از مردم برای شرکت در انتخابات:

مثل سگ هم مریض بودید بیایید و رأی دهید!

صاحب‌خبر -
 
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حامیانش خواست حتی اگر مثل «سگ» مریض شدند نیز در پای صندوق‌های رای در ایالت آیووا حاضرشوند.
5 نوامبر 2024 (سه‌شنبه 15 آبان 1403) انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است برگزار شود. انتخابات این دوره به گفته کارشناسان در شرایط بسیار حساسی برگزار خواهد شد. کابوس بازگشت ترامپ دموکرات‌ها در داخل این کشور و اتحادیه اروپا و ناتو و حتی متحدین سنتی آمریکا مثل انگلیس و کانادا را هم به وحشت انداخته است. دموکرات‌ها می‌گویند اگر ترامپ دوباره به قدرت بازگردد از ارتش برای برقراری دیکتاتوری استفاده کرده و مهر پایانی بر دموکراسی آمریکا خواهد زد. از سوی دیگر در جبهه دموکرات‌ها نیز بایدن وضعیت وحشتناکی دارد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که وی در کمترین میزان محبوبیت مردمی قرار دارد. همچنین اکثریت مردم آمریکا وی را فاقد توانایی ذهنی کافی برای اداره کشور می‌دانند. جدیدترین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۶۹ درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که جو بایدن آمادگی ذهنی لازم برای کار مؤثر به عنوان رئیس‌جمهور را ندارد. در حزب دموکرات همچنین نگرانی‌ها از تک دوره‌ای شدن بایدن بالا گرفته است به طوری که اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز اعلام خطر کرده است.
از سوی دیگر انتخابات مقدماتی در ایالت‌ها برای تعیین نامزد اصلی دو حزب از دیروز شروع شده است. در همین راستا انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه دیروز در ایالت آیووا برگزار شد «دونالد ترامپ» چهره پیشتاز این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پیش از شروع رأی‌گیری حامیانش در این ایالت را تشویق کرده است تا به هر قیمتی که شده در میعادگاه‌های انتخاباتی شرکت کنند. به گزارش ایسنا، در حال حاضر دمای هوا در ایالت آیووا به منفی ۲۵ درجه رسیده است و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اشاره به هوای سرد این ایالت به شوخی به حامیانش گفت: «حتی اگر رای‌ بدهید و سپس بمیرید، ارزشش را دارد که در آن شرکت کنید»! طبق گزارش پایگاه خبری هیل، سرمای هوا در ایالت آیووا به قدری شدید است که طی چند روز گذشته دونالد ترامپ مجبور شد سه تا از چهار رویداد حضوری خود را به دلیل برودت هوا، سرما و بارش برف لغو کند. گفته شده است که امروز در بخش‌هایی از این ایالت، دمای هوا حتی به منفی ۴۰ درجه می‌رسد.
او در تجمعی در روز یکشنبه گفت: «شما نمی‌توانید در منزل بنشینید. حتی اگر مثل سگ مریض بشوید، باید بگویید که عزیزم، من می‌توانم و موفق می‌شوم! حتی اگر رای بدهید و سپس بمیرد، یادتان باشد که ارزشش را دارد!» وی افزود: اگر می‌خواهید آمریکا را از دست جو بایدنِ فاسد نجات دهید، باید در قدم اول رای بدهید.
 بر اساس این گزارش انتظار می‌رود که وضعیت سردی هوا در آیووا رو به وخامت پیش برود اما تحلیلگران سیاسی مطمئن نیستند که شرایط سردی هوا تا چه اندازه بر روی نتایج انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواهان در ایالت آیووا تاثیر خواهد گذاشت. دونالد ترامپ تاکنون چهره پیشتاز حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ است و طبق تازه‌ترین نظرسنجی در دِموین، مرکز ایالت آیووا، ۴۸ درصد از ترامپ، ۲۰ درصد از «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و ۱۶ درصد از «ران دی‌سانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا حمایت می‌کنند.

 

نظر شما