شناسهٔ خبر: 64623686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

اذعان فارن‌افرز به قدرت مقاومت یمن؛

آمریکا چاره‌ای جز مماشات با انصارالله ندارد

از اواسط نوامبر حوثی‌ها بیش از 20 حمله به کشتی‌های تجاری درحال حرکت در دریای سرخ انجام داده‌اند،در دریای سرخ تنگه راهبردی بسیار مهمی است که 15 درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند.

صاحب‌خبر -
آمریکا چاره‌ای جز مماشات با انصارالله ندارد

سجاد عطازاده، مترجم: آلکساندار استارک، پژوهشگر موسسه رند ایالات‌متحده در مقاله‌ای با عنوان «حوثی‌ها را بمباران نکنید، دیپلماسی دقیق می‌تواند مانع حملات جاری در دریای سرخ شود» که در وب‌سایت فارن‌افرز منتشر شده، به بررسی عملیات‌های قهرمانانه مقاومت یمن علیه کشتی‌های تجاری عازم به رژیم‌صهیونیستی در دریای سرخ پرداخته است. در این مقاله نکات بسیاری مهمی مانند فراتر بودن انصارالله از یک گروه زیدی صرف، ناتوانی متحدان آمریکا در شکست این گروه در نبردهای پیشین و البته حمایت میدانی و عملی ایالات‌متحده از عربستان‌سعودی در جریان تجاوز به خاک یمن وجود دارد اما مهم‌ترین نکته مطرح‌شده در آن ناتوانی آمریکا در مقابله با گروه انصارالله از طریق حملات نظامی و همچنین افزایش محبوبیت داخلی و منطقه‌ای این گروه پس از حمله به رژیم‌صهیونیستی است.
درگیری بین ایالات‌متحده و حوثی‌ها در دریای سرخ به‌طور پیوسته درحال افزایش است. در 31 دسامبر چند قایق کوچک حوثی‌ها تلاش کردند به یک کشتی تجاری حمله کنند. بالگردهای نیروی دریایی ایالات‌متحده در پاسخ به این حمله حوثی‌ها- یک گروه شورشی که 80 درصد از جمعیت یمن در قلمرو تحت‌کنترل آنان زندگی می‌کنند- به آنها شلیک کردند و درنتیجه سه قایق حوثی‌ها غرق شده و 10 خدمه آنها نیز جان خود ر از دست دادند، سپس در 9 ژانویه، حوثی‌ها یکی از بزرگ‌ترین حملات خود را در دریای سرخ انجام دادند که شامل پرتاب 18 پهپاد، دو موشک کروز ضدکشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی بود که البته از سوی نیروهای آمریکایی و بریتانیایی رهگیری شدند.
این درگیری آخرین مورد از مجموعه‌ای از حملات در دریای سرخ به‌شمار می‌رود. از اواسط نوامبر حوثی‌ها بیش از 20 حمله به کشتی‌های تجاری درحال حرکت در دریای سرخ انجام داده‌اند،در دریای سرخ تنگه راهبردی بسیار مهمی است که 15 درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند. آنها که این حملات را پاسخی به جنگ اسرائیل و حماس می‌دانند، موشک‌ها و پهپادهایی را نیز به‌سمت جنوب اسرائیل شلیک کردند. حملات دریای سرخ برخی شرکت‌های کشتیرانی را مجبور کرده به‌طور موقت حرکت از طریق کانال سوئز را متوقف و در عوض از آب‌های شاخ آفریقا عبور کنند، تغییری که حدود 10 روز به طول سفر کشتی‌ها اضافه می‌کند. این حملات هنوز به اختلال قابل‌توجهی در تجارت جهانی منجر نشده اما در دراز مدت هزینه‌های حمل‌ونقل، احتمالا قیمت نفت و هزینه کالاهای مصرفی را در سراسر جهان افزایش خواهد داد.
ایالات‌متحده در پاسخ، شرکای بین‌المللی خود را بسیج و در اواسط دسامبر یک ابتکار چندملیتی را با هدف حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ آغاز کرده است. در 3 ژانویه، این شرکا بیانیه مشترکی صادر کردند که به‌گفته مقامات آمریکایی باید آخرین هشدار به حوثی‌ها قبل از اقدام شدیدتر واشنگتن درنظر گرفته شود. مقامات آمریکایی اکنون درحال بررسی حملات نظامی مستقیم به اهداف حوثی‌ها هستند.
از آنجا که حملات حوثی‌ها می‌تواند عواقبی جدی برای تجارت جهانی داشته باشد، ایالات‌متحده برای پاسخ نظامی تحت‌فشار قابل‌توجهی قرار دارد اما به‌جای حملات تلافی‌جویانه، ایالات‌متحده باید از رویکرد دیپلماتیک حمایت کند. ممکن است حوثی‌ها اخیرا وارد تیترهای روزنامه‌های بین‌المللی شده باشند اما آنها دو دهه است که ایالات‌متحده و شرکای خلیج‌فارسی آن را به‌چالش کشیده‌اند. استفاده از زور علیه حوثی‌ها در گذشته، چه توسط رژیم علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق و چه با تلاش عربستان برای بازگرداندن دولتی که حوثی‌ها در اواسط دهه 2010 آن را سرنگون کردند، صرفا به این گروه فرصت داده توانایی‌های نظامی خود را بهبود ببخشد، خود را به‌عنوان یک جنبش مقاومت قهرمان نشان دهد و مشروعیت‌شان را در داخل کشور تقویت کنند.
درواقع این گروه نیاز به تقویت داشت، زیرا قبل از 7 اکتبر با مقاومت داخلی فزاینده‌ای روبه‌رو شده بود اما اکنون به‌نظر می‌رسد واکنش آن به عملیات اسرائیل در غزه سبب جلب حمایت از آن در یمن و در سراسر منطقه شده است. حملات تلافی‌جویانه همچنین احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حماس به سراسر منطقه و از سرگیری جنگ داخلی در یمن را افزایش می‌دهد. طی یک‌سال و نیم گذشته آتش‌بسی که با میانجی‌گری سازمان ملل حاصل شده، درگیری‌های شدید در یمن را متوقف کرده است اما حملات مستقیم ایالات‌متحده به اهداف حوثی‌ها می‌تواند آتش جنگ داخلی را دوباره شعله‌ور کند. ایالات‌متحده گزینه‌های خوب زیادی برای پاسخ به حملات حوثی‌ها ندارد اما تلاش دیپلماتیک برای برقراری صلح پایدار در جنگ یمن و درعین‌حال ادامه تلاش‌ها درکنار شرکای بین‌المللی برای جلوگیری از حملات حوثی‌ها، کم‌ضررترین این گزینه‌هاست.

ادامه مطلب را می‌توانید اینجا بخوانید

نظر شما