شناسهٔ خبر: 64614225 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

گام‌نخست ایران در جام ملت‌ها، امشب برداشته می‌شود؛

آغاز رویاپردازی برای شکستن طلسم‌ ۴۸ ساله

تیم‌ملی ایران در نخستین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا امشب برابر فلسطین قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -
آغاز رویاپردازی برای شکستن طلسم‌ ۴۸ ساله

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین: هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از امشب برای تیم‌ملی ایران آغاز خواهد شد و شاگردان امیر قلعه‌نویی از ساعت ۲۱ در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی مقابل فلسطین قرار خواهند گرفت.

تیم‌ملی ایران درحالی امشب در نخستین بازی خود در جام‌ ملت‌ها برابر فلسطین صف‌آرایی خواهد کرد که در گروه C این رقابت‌ها با تیم‌‌های شو هنگ‌کنگ نیز هم‌گروه است و با قرعه چندان دشواری روبه‌رو نیست. بدون‌تردید شاگردان قلعه‌نویی از شانس‌های اصلی فتح جام محسوب می‌شوند و قطر، می‌تواند پایانی برای شکستن طلسم ۴۸ ساله فوتبال ایران در کسب چهارمین عنوان قهرمانی در قاره کهن باشد.

اگرچه یوزهای ایرانی در این راه دشوار، رقبای سرسختی چون ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا را در پیش خواهند داشت و تیم‌های قطر و ازبکستان نیز می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند، اما قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها، بهترین و آخرین فرصت برای نسلی است که تاکنون در کسب دستاورد ملی ناکام بوده است.

ترکیب احتمالی

پیش‌بینی ۱۱ مرد منتخب امیر برای جدال با فلسطین کار دشواری نیست؛ با بررسی ترکیب تیم‌ملی در دیدارهای دوستانه اخیر و شرایط امروز بازیکنان، می‌توان دریافت که چالش اصلی کادرفنی در انتخاب بهترین بازیکنان خود برای شروعی مقتدرانه در قطر، در بخش تهاجمی تیم‌ملی است. درون دروازه، علیرضا بیرانوند انتخاب اولِ امیر خواهد بود و بعید است با شگفتانه‌ای در قفس‌توری تیم‌ملی روبه‌رو شویم. قلبِ خط‌دفاعی هم به احتمال بسیار با زوج سیدمجید حسینی و شجاع خلیل‌زاده شکل خواهد گرفت، هر چند محمدحسین کنعانی‌زادگان نیز شانس بازی برابر فلسطین را خواهد داشت.

در سمت راست خط دفاعی، رامین رضاییان پس از سپری کردن دوران مصدومیت به شرایط بازی رسیده و انتخاب اول کادرفنی است، البته اگر قرار به استراحت او باشد انتظار می‌رود صادق محرمی در ترکیب اصلی حضور پیدا کند. در سمت مقابل اما کادرفنی دو انتخاب خواهد داشت؛ احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی. البته باتوجه به نمایش‌های اخیر تیم‌ملی، کاپیتان شانس بیشتری برای حضور در ترکیب ابتدایی تیم دارد. تک‌ هافبک تدافعی تیم‌ملی در بازی امشب نیز سعید عزت‌اللهی است، آن‌هم در شرایطی که روزبه چشمی نیز در این پست در دسترس کادرفنی خواهد بود، از طرفی نبض بازی در میانه‌میدان به سامان قدوس سپرده خواهد شد؛ بازیکن مورد علاقه قلعه‌نویی که امشب وظیفه خلق موقعیت در خط هافبک را برعهده دارد.

پس از تکذیب مصدومیت علیرضا جهانبخش، او برای پست وینگر راست انتخاب اول کادرفنی خواهد بود، در جناح چپ نیز محمد محبی بیشترین شانس را دارد اما درخشش مهدی قایدی و دبل او برابر اندوزی، «باشو» را می‌تواند به ترکیب اصلی برساند. ابهام بزرگ ترکیب اما زوج مهدی طارمی در خط حمله خواهد بود، سردار دیرتر از بقیه بازیکنان به اردوی تیم‌ملی اضافه شده و خستگی سفر به قطر می‌تواند کادرفنی را مجبور به استفاده از شهریار مغانلو کند، البته ستاره جالوروسی دو جلسه با تیم‌ملی تمرین کرده و حالا باید دید امیر بین مهاجم سرحال سپاهان و سردار باتجربه از کدام‌یک بهره خواهد برد.

در انتظار یک بازی بسته

دیدار امشب ایران و فلسطین نخستین تقابل این دو تیم در تاریخ جام ملت‌های آسیا است، آن‌هم در شرایطی که آن‌ها ۶ بار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که ۳ برد سهم تیم‌ملی ایران بوده و ۳ دیدار دیگر هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. فلسطینی‌ها برخلاف تصور در دو دیدار دوستانه اخیر خود نتایج مطلوبی کسب کرده‌اند؛ توقف عربستانِ روبرتو مانچینی و شکست یک‌‌گله مقابل ازبکستان نشان می‌دهد ایران کار چندان آسانی برابر فلسطین ندارد و انتظار می‌رود امشب شاگردان قلعه‌نویی با بازی بستۀ نودونهمین تیمِ رده‌بندی فیفا روبه‌رو شوند. از طرفی آن‌ها از انگیزه مضاعفی هم برابر ایران برخوردارند و در نهایت باید دید این بازی حساس با چه نتیجه‌ای به پایان خواهد رسید.

نظر شما