شناسهٔ خبر: 64605944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان: مصوبه «کاهش مدت سربازی» به مجلس بازگردانده شد/ موافقت شورا با متناسب سازی حقوق بازنشستگان/ «افزایش سن بازنشستگی» تایید شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی شورای نگهبان از موافقت شورا با همسان سازی حقوق بازنشستگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار شفقنا دکتر هادی طحان نظیف در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص لایحه برنامه هفتم اظهار داشت: لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در جلسات متعدد شورای نگهبان بررسی شد که ۲۸۰ صفحه بود و نسبت‌به برنامه قبلی حدود ۱۰۰ صفحه بیشتر بود. برای بررسی این لایحه میزبان رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه و تعدادی از مسئولان عالی قضایی، وزرا و معاونین رئیس جمهور در صحن شورای نگهبان بودیم که نکات خودشان را بیان کردند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این لایحه ابهامات، ایرادات و تذکرهایی را به دنبال داشت. شورای نگهبان عمدتا با اصل احکام مشکلی نداشت ولی نسبت‌ به اجزاء قیودی باید ذکر می‌شد و نکاتی باید در مصوبات پیش‌بینی می‌شد لذا با تأکید براین‌که اصل موضوع مورد پذیرش است ولی نسبت‌به اجزاء آن ابهامات و اشکالاتی مطرح شد که ان‌شاءالله با اصلاحاتی که مجلس انجام می‌دهد این مصوبه کامل و به قانون تبدیل شود.

وی در خصوص کاهش مدت سربازی گفت: این مصوبه با توجه به ابهامات، برای رفع ابهام به مجلس برگردانده شد.

طحان نظیف همچنین از موافقت شورای نگهبان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: حکم برنامه هفتم توسعه برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف سه سال باید اجرا شود.

وی همچنین درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: برخی از ابهامات این لایحه باقی مانده است که اگر مجلس اصلاح کند، ما مصوبات را مجدداً بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک، گفت: شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها بنا به پیشنهاد وزارت کشور موافقت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره بحث تحقیقات محلی محققین شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: اصل تحقیقات محلی در قانون پیش‌بینی‌شده و این کار براساس بندهای قانونی است و برای احراز شرایط قانونی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: محققینی که این کار را انجام می‌دهند آموزش‌هایی را دراین‌باره می‌بینند و طبیعتاً تحقیقات برای افرادی شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که نسبت‌به آن‌ها اطلاع و آگاهی و شناختی وجود ندارد. البته در کنار مدارک، مستندات و استعلامات به تحقیقات توجه می‌شود و در فرض تعارض با استعلامات رسمی کنار گذاشته می‌شود. طبیعتاً بر کار این افراد (محققین) هم نظارت حتماً انجام خواهد شد.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره اینکه برخی‌ها «انتقاد» را عامل رد صلاحیت خود می‌دانند، چیست؟ گفت: انتقاد دلیل رد صلاحیت نیست. نه انتقاد از دولت، نه انتقاد از نهادها و نه انتقاد از شورای نگهبان تاثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد. در میان افراد تأیید صلاحیت شده افرادی هستند که بیشترین انتقادات را به شورای نگهبان داشته‌اند. لذا انتقاد دلیلی بر رد صلاحیت افراد نبود و الان هم نیست در قانون هم چنین چیزی پیش‌بینی نشده است.

وی افزود: اگر کسی چنین ادعایی دارد باید ادعای خود را مستند و مستدل بیان کند که مثلاً به‌خاطر نقد فلان دستگاه رد صلاحیت شده‌ است. الحمدلله همه جریان‌های سیاسی در عرصه انتخابات حضور دارند و تعداد تأیید شده‌ها بالا است البته هنوز کار تمام شده نیست و ان‌شاءالله به این تعداد افزوده می‌شود و رویه شورای نگهبان این بود که با بررسی‌هایی که انجام می‌شود این امکان وجود دارد که به این تعداد هم اضافه شود.

طحان نظیف گفت: تحقیقات محلی در فرایند بررسی صلاحیت‌ها پیش‌بینی قانون است و در کنار مستندات و استعلامات دیده می‌شود که البته برای افراد شناخته شده نیست. انتقاد از دولت و شورای نگهبان هیچ‌گاه دلیل رد صلاحیت نیست.

وی ادامه داد: در دوره گذشته ۴۵۰۰ نفر عدم احراز صلاحیت شدند که در این دوره با وجود افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها، این عدد به زیر ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرد. عدم احرازها در مرحله بررسی شورای نگهبان باز هم کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: این مصوبه خلاف قانون و موازین شرع شناخته نشد.

طحان نظیف همچنین در خصوص میانگین سنی کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: ۳هزار و ۷۰۰ نفر متولدین دهه ۶۰ ،۴۰۰ نفر از متولدین دهه ۷۰ و ۴ هزار نفر نیز از متولدین دهه ۴۰ در انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند.

وی با اشاره به آزمون انتخابات مجلس خبرگان، گفت: آزمون کتبی و شفاهی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان به پایان رسیده و الان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها هستیم.

وی افزود: نتایج اولیه بررسی صلاحیت خبرگان، ۴ بهمن اعلام می‌شود که بعد از آن حق اعتراض وجود دارد. در حوزه‌هایی که انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود، انتخابات خبرگان هم الکترونیکی خواهد بود.

 

نظر شما