شناسهٔ خبر: 64581368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش تحلیلی جمله از حمله آمریکا و انگلیس به حوثی‌ها و پیامدهای آن در منطقه و جهان؛

وضعیت قرمز در دریای سرخ

رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترکی آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی جمله – رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترکی آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند.
به گزارش جمله خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش داد که پایگاه‌هایی در شهر الحدیده یمن هدف حملات هوایی قرار گرفتند. منابع خبری از وقوع انفجارهایی در الحدیده و صنعا یمن نیز خبر دادند. دقایقی بعد، شبکه الحدث به نقل از منابع خود گزارش داد که عملیات نظامی آمریکا و انگلیس علیه انصارالله یمن آغاز شده است.
سپس یک مسئول در پنتاگون به اسکای نیوز عربی گفت: تقریبا ۱۰ هدف حوثی‌ها(انصارالله) را مورد اصابت قرار دادیم.
شبکه الجزیره نیز به نقل از یک مقام ارشد انصارلله گزارش داد که چهار شهر صنعا، الحدیده، صعده و ذمار مورد هدف قرار گرفتند.
خبرگزاری رسمی سباء در صنعا هم حمله هوایی به چهار شهر یمنی را تایید کرد.
یک مسئول دفاعی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: با استفاده از کشتی، جنگنده و زیردریایی حمله علیه پایگاه‌های حوثی‌ها(انصارالله یمن) را آغاز کردیم.
یک مسئول آمریکایی دیگر در گفت‌وگو با شبکه سی ان‌ان اعلام کرد که ارتش آمریکا در حمله به پایگاه‌های انصارالله علاوه بر جنگنده از موشک‌های تاماهاوک نیز استفاده کرد.
این آغازی بود برای افزایش بی‌سابقه تنش در دریای سرخ که نبرد غزه و اسرائیل را نیز وارد فاز تازه‌ای می‌کند. بعد از آغاز تهاجم اسرائیل به نوار غزه، حوثی‌ها از نخستین گروه‌هایی بودند که به آن واکنش نشان داده و عملا دریای سرخ و باب المندب را به جهنم ناوگان تجاری اسرائیل بدل کردند.
بعد از بارها تهدید توسط ناتو و آمریکا حوثی‌ها نه‌تنها از حملات خود کم نکردند بلکه آن را از نظر کمی و کیفی افزایش دادند به طوریکه درآخرین حمله جدی خود ترکیبی از چندین پهباد و موشک کروز را به سمت دریای سرخ روانه کردند که بر اساس ادعای ائتلاف به رهبری آمریکا، هیچ خسارتی در پی نداشت. اما حوثی‌ها همین حالا نیز حداقل یک کشتی را در اختیار خود گرفته‌اند و در یک تهاجم ناکام نیز تعدادی از افراد خود را در نبرد با بالگردهای ایالات متحده از دست دادند.
به گزارش جمله ساعاتی پس از این حمله عضو ارشد انصارالله یمن در نخستین واکنش به بمباران یمن توسط آمریکا و انگلیس اعلام کرد:« جنگ شدیدی در راه است.»
«علی القحوم»، از اعضای ارشد انصارالله یمن در نخستین واکنش به بمباران اهدافی در کشورش توسط ائتلاف آمریکایی و انگلیسی اعلام کرد: جنگ شدید در دریای سرخ و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا و انگلیس و اقدامات بزرگ‌تر علیه متجاوزان در راه است.
این نبرد تازه با واکنش‌های فراوانی در سراسر جهان مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن تهاجم شبانه به صنعا و چند شهر دیگر تحت کنترل حوثی‌ها آن را به شدت محکوم کرد گ روشی برای انحراف افکار عمومی از آنچه در غزه می‌گذرد دانست. کشورهای عرب منطقه نیز همگی خواهان کاهش تنش‌ها شدند و حتی عربستان سعودی متحد آمریکا که در ائتلافی عربی سالها با حوثی‌ها جنگیده و بیش از بیست هزار نفر را قتل عام کرد از ابراز رضایت خودداری نمود.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در نطقی پاسخ آمریکا و انگلیس به حملات حوثی‌ها را نامتوازن دانست و روسیه که خود درگیر جنگ در اوکراین است، مدعی شد که مسکو بارها از «حوثی‌ها» خواسته است که هدف قرار دادن کشتی‌ها را متوقف کنند.
حالا همه نگاه‌ها به ایران است. جمهوری اسلامی یکی از حامیان جدی حوثی‌ها در جهان است که غربی ها مدعی هستند یکی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی است، اما ایران همواره این ادعا را تکذیب کرده و حوثی‌ها را گروهی مستقل نامیده است.
کارشناسان وضعیت منطقه را به شدت ناآرام ارزیابی می‌کنند و معتقدند یک اشتباه راهبردی کوچک می‌توان حکم جرقه‌ای را داشته باشد که انبار باروت خاورمیانه و بخشی از آفریقا را منفجر کرده و عملا همچون سونامی بزرگی اقتصاد جهان را که نیازمند تردد صلح آمیز کشتی‌ها در دریای سرخ است تحت تاثیر قرار دهد. چندانکه همین امروز قیمت نفت با افزایشی ۴ دلاری به بشکه‌ای بیش از ۸۰ دلار رسید. این وضعیت به هیچ عنوان دلخواه بایدن که باید به زودی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شرکت کند نیست و ریشی سوناک نخست وزیر محافظه کار بریتانیا نیز وضعیت خود را به شدت مخاطره آمیز می‌بیند. با اینحال به نظر می‌رسد ابن دو کشور زیان عدم تهاجم به حوثی‌ها را بیشتر از حمله ارزیابی کرده‌اند و معتقدند برای عادی سازی شرایط دریای سرخ چاره دیگری نداشته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما