شناسهٔ خبر: 64572839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

دیشب در یمن چه گذشت؟

حمله هوایی آمریکا و انگلیس به اهدافی در یمن/ سخنگوی انصارالله: ملت یمن در حمایت از آرمان فلسطین کوتاه نخواهد آمد/ اعتراض نمایندگان آمریکایی به حمله دیشب

منابع یمنی از حمله هوایی مشترک آمریکا و انگلیس به مناطقی در صنعاء، الحدیده و صعده خبر دادند که در مقابل از جانب یمنی‌ها بی‌جواب نماند.

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل-رجانیوز: شب گذشته با آغاز حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن اتفاقات تازه‌ای در منطقه رخ داد. این اقدام مستکبران اما نتوانست به جایی برسد و حالا یمنی‌ها بیش از پیش پای آرمان‌های خود و دفاع از فلسطین ایستاده‌اند. شواهد حاکی از آن است که تنها چند ساعت پس از حمله آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، یمنی‌ها این اقدام را بی‌جواب نذاشته و حالا موشک‌ها خود را روانه آسمان این مناطق کرده است.
 
به گزارش رجانیوز، آمریکا و انگلیس بامداد امروز جمعه، حملات هوایی به اهدافی در یمن انجام دادند که پیامدهای مختلفی را به همراه داشت.
 
به‌گفته منابع یمنی، مستکبران فرودگاه بین‌المللی صنعاء و شهر تعز هفت نوبت هدف حمله قرار گفته‌اند. شهر الحدیده نیز شاهد وقوع انفجار بوده است. همزمان با انتشار تصاویری از شهر صنعاء، خبرگزاری رویترز به‌نقل از چهار مقام آمریکا گزارش داد که آمریکا و انگلیس حملات هوایی خود علیه یمن را آغاز کرده‌اند.
 
پنتاگون از حمله به ۱۰ هدف در یمن خبر داد
رسانه‌‌های یمن نیز گزارش می‌دهند که استان‌های صعده، صنعاء، ذمار و الحدیده هدف حمله هوایی آمریکا و انگلیس قرار گرفته‌اند. همچنین سی ان‌ان نیز در این باره گزارش داد که دولت بایدن قبل از حمله هوایی به یمن، کنگره آمریکا را در جریان این حمله قرار داده بود.
 
 
این شبکه همچنین گزارش داد که آنتونی بلینکن در سفر اخیر خود به منطقه به سران کشورهای منطقه گفته است که حمله به مواضع انصارالله دفاعی است و به‌قصد تشدید تنش انجام نمی‌شود.
 
بیشتر بخوانید
 
اعتراض نمایندگان آمریکایی به حمله دیشب در یمن
برخی از نمایندگان و اعضای کنگره آمریکا با انتقاد از اقدام دولت بایدن در حمله نظامی به یمن گفتند که بایدن روند قانونی را طی نکرده است و او باید شخصاً در کنگره قبل از تصمیم به حمله نظامی حضور پیدا می‌کرد و اعضا را در جریان این تصمیم قرار می‌داد و کنگره باید در این باره تصمیم نهایی را می‌گرفت.
 
گفتنی است نیویورک تایمز به نقل از منابع نظامی در آمریکا نوشت که حمله هوایی بامدادی آمریکا و انگلیس به اهدافی در یمن از پایگا‌ه‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا و ناو آیزنهاور صورت گرفته است. به‌گفته رسانه‌ها و منابع مطلع، آمریکا از موشک‌های Tomahawk در این حمله استفاده کرده است.
 
ارتش یمن ناوهای آمریکا و انگلیس را هدف قرار داد
ارتش یمن در واکنش به حملات هوایی آمریکا و انگلیس و چند کشور به اهدافی در یمن، موشک‌هایی به‌سمت ناوها و کشتی‌های متجاوزان در دریای سرخ شلیک کرد. همزمان با انتشار گزارش‌هایی از اصابت موشک زمین به زمین ارتش یمن به یک هدف آمریکایی در دریای سرخ، «علی القحلوم» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت که نیروهای مسلح این کشور با قدرت در حال پاسخ تلافی‌جویانه به ناوها و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ است.
 
آمریکا و انگلیس از ساعتی پیش در حمایت از جنایت‌های رژیم اسرائیل به اهدافی در استان‌های صنعاء، الحدیده، صعده و حجه حمله هوایی کرده‌اند. گفتنی است حمله هوایی امشب آمریکا و انگلیس به یمن منجر به افزایش ۲.۵ درصدی قیمت جهانی نفت شد.
 
یک مقام آمریکایی به شبکه الجزیره با ادعای اینکه حملات هوایی امشب به یمن پایان یافته است، گفت استرالیا، کانادا، هلند و بحرین به این حمله کمک کردند.
 
 
عبدالسلام: ملت یمن در حمایت از آرمان فلسطین کوتاه نخواهد آمد
رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا هدف از حملات بامداد امروز به یمن را حمایت آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی و بازداشتن مردم یمن از حمایت همه جانبه آن‌ها از آرمان فلسطین دانست و تاکید کرد این حملات فقط به قدرت و اقتدار یمنی‌ها منجر خواهد شد.
 
 «محمد عبدالسلام»، رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا تاکید کرد  تجاوز آشکار و حملات بامداد امروز آمریکا و انگلیس به جمهوری یمن ، با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی و متوقف کردن عملیات یمنی‌ها  در حمایت از مردم غزه، صورت گرفت.
 
محمد عبدالسلام گفت: متجاوزان آمریکایی-انگلیسی با این تجاوز خائنانه مرتکب حماقت شدند و اگر تصور می‌کنند می توانند جلوی یمنی‌ها را در حمایت از فلسطین و غزه بگیرند؛ سخت در اشتباهند.
 
این مقام بلندپایه یمنی تصریح کرد: یمن به موضعگیری‌های دینی و انسانی خود ادامه خواهد داد و با هر آنچه در توان دارد در کنار غزه خواهد ماند و این تجاوز  فقط و فقط  بر قدرت و اقتدار آنها خواهد افزود.
 
رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا خاطر نشان کرد: تجاوز به یمن مطلقا و به هیچ وجه توجیه پذیر نیست  زیرا هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ و دریای  عرب وجود نداشته است و حملات ما متوجه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی است  که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند و این حملات ادامه خواهد داشت.
 
سخنگوی انصارالله یمن: این پاسخ اولیه بود/ دامنه حملات را گسترش می‌دهیم
محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصار الله یمن پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس به خاک یمن را پاسخی اولیه خواند و  تاکید کرد: نیروهای مسلح یمنی تنها  پاسخ اولیه ‌ای به این حملات دادند و ما بزودی  حملات و پاسخ خود را گسترش خواهیم داد.
 
 
وی افزود: یمنی‌ها  به هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها اراضی فلسطین اشغالی باشد، ادامه خواهند داد.
 
سخنگوی رسمی انصارالله که با شبکه الجزیره گفت‌وگو می کرد، افزود: ما به همه کشورها اعلام می کنیم اسرائیل اراضی مسلمین را اشغال کرده است.  ما تاکید می کنیم به جز رژیم اسرائیل هیچ کشوری را هدف قرار نداده‌ایم
 
عبدالسلام گفت: به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی هایی که به سمت فلسطین اشغالی بروند، تا پایان جنگ غزه ادامه خواهیم داد.
 
وی تاکید کرد هیچ خبری از وجود  ائتلاف دریایی در دریای سرخ نیست  و تنها چیز تجاوز آمریکایی-انگلیسی به یمن  بوده است.
 
انتهای پیام/

 

نظر شما