تا سال گذشته هر بار که صحبت از گرانی بلیتهای هواپیما به میان میآمد، انگشت اتهام به سمت بلیتهای چارتری میرفت. البته برای مدتی بلیتهای چارتری کنار گذاشته شدند اما دوباره در لیست خرید و فروش قرار گرفتند. حالا این روزها قیمت بلیت هواپیماهای مسافربریتبدیل بهمعضلی شده که علیرغم اخبارمنتشرشده ازسوی وزارت راه و شهرسازی، نارضایتیهای مردمی را نیز به همراه داشته است. علیرغم واردات هواپیما به کشور، نگاهی به سایتهای فروش بلیت، خبر از نبود بلیت پرواز روز و گرانی قیمتها میدهد.
شناورسازی، گرانی را رقم زد
دولت دوازدهم به منظور ساماندهی بازار بلیت هواپیما اقدام به شناورسازی نرخ کرد. درواقع نرخ مصوبی را در نظر گرفت و 30درصد بالاتر و 30درصد پایینتر درموارد پرتقاضا و کم تقاضا اجرا شد اما درهمان زمان هم این رویه به درستی اجرا نشدوافزایش قیمتها بیش ازمیزان تعیین شده وقانونی بود. این موضوع منتقدان زیادی داشت. به عقیده بسیاری از کارشناسان، هزینههایی که مسافران برای دریافت خدمات پرداخت میکردند ناعادلانه بوده و نباید شرکتها هر قیمتی که مد نظر دارند را از متقاضیان دریافت کنند. در دولت سیزدهم این روند تغییرکرد. به همین سبب تعیین نرخ قیمت بلیت به ستاد تنظیم بازار واگذار و در همین راستا با بسیاری از شرکتهای هواپیمایی به دلیل گرانفروشی برخورد شد.
حذف یارانه جواب نداد!
نیمه سال1400، وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را برای کنترل قیمت پرواز هواپیماها انجام داد. یکی از این اقدامات، تعیین نرخ بلیتها بر اساس نرخ ارز بود. به همین سبب یارانهای که برای مسافران خارجی در نظر گرفته میشد، حذف شد تا دسترسی ایرانیها به پروازهای داخلی تسهیل شود. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی دراینباره گفته بود: اساسا دلیلی ندارد که به مسافران خارجی یارانهای که به مسافران ایرانی داده میشود، پرداخت شود. با این حال اما هنوز مشکلات دسترسی ایرانیها به پروازهای داخلی پابرجا بوده و چهبسا در روزهای عادی نیز شاهد نبود بلیت پروازهای داخلی هستیم!
سایتهای فروش بلیت چه میگویند؟
عملکرد سایتهای فروش بلیت هواپیما موجد نابسامانی حوزه مسافربری هوایی است. نگاهی به برخی سایتهای پرتقاضای خرید و فروش بلیت هواپیما نشان میدهد برای مسیر تهران-مشهد طی روزهای 19و20 دی ماه 1402 به صورت سیستمی و بهصورت چارتری پروازی وجود ندارد و کاربران با پیام «متاسفانه هیچ پروازی مطابق فیلترهای مدنظر شما پیدا نشد» مواجه میشوند.برای پرواز به شهرهای دیگر اینگونه مشکلات مطرح است. برای مسیر تهران-کیش درتاریخ 19دی1402، تمام پروازهای شرکتهای هواپیمایی کاسپین، قشمایر، آسمان، چابهار، وارش، کیشایر، ایرانایر و... تکمیل بوده و ظرفیتی برای ارائه خدمات وجود ندارد. البته برای روز پنجشنبه 21 دی ماه، ظرفیت خالی برای شرکت هواپیمایی چابهار وجود دارد اما تقریبا 1.3میلیون تومان گرانتر از قیمت مصوب عرضه میشود در حالی که قیمت مصوب یک میلیون و 700هزار تومان است. برای مسیر تهران-شیراز نیز پروازی برای تاریخ 20دی ماه موجوداست که با قیمت دومیلیون و 10هزارتومان به فروش میرسد که حدود 700هزارتومان با نرخ مصوب تفاوت دارد. برای مسیر تهران-اهواز نیز تا روز شنبه 23 دی ماه1402، پروازی موجود نیست. البته هواپیمایی کارون بلیت این پرواز را برای روز یکشنبه 24 دی ماه با قیمتی گرانتر از قیمت مصوب عرضه کرده است. برای مسیرهای دیگری همچون تبریز-کیش و کیش-تبریز نیز تا اطلاع ثانوی پروازی برای ارائه وجود ندارد. این مشاهدات نشان میدهد که برخلاف ادعاهای مسئولان نه تنها تغییری در روند خدمترسانی شرکتهای هواپیمایی به مردم صورت نگرفته، بلکه شرکتهای هواپیمایی با خیالی آسوده در حال گرانفروشی پروازهای داخلی هستند. این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریور امسال درخصوص نظارتها بر نحوه عرضه بلیت گفته بود: سازمان تعزیرات، دادستانی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی کل کشور در قالب یک گروه از تمام شرکتها و سایتهای فروش بلیت بهصورت روزانه نحوه عرضه و نمایش فروش بلیت را بررسی و بازرسی میکنند.
چرا واردات تاثیر نداشت؟
یکی ازاظهاراتی که همواره ازسوی وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم مطرح میشود، ورودهواپیماهای متعدد به کشور و الحاق آنها به ناوگان هوایی است. اوایل شهریور امسال محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور از افزایش تعداد هواپیماهای فعال به 250 فروند تا پایان سال جاری خبر داده و گفته بود: درطول 20ماه گذشته 60 فروند هواپیما به کشور وارد و 30 فروند از آنها تاکنون عملیاتی شده است.همچنین این مقام مسئول درآذر ماه امسال نیزاعلام کرد: از ابتدای دولت سیزدهم 70هواپیما و هلیکوپتر کارکرده واردکشورشده اما باتوجه به وضعیت تحریمی تا قبل ازورودهواپیما، آن را رسانهای نمیکنیمموضوع قابل تأمل دراینخصوص، میزان تاثیرورودهواپیماهای جدید به ناوگان هوایی مسافری کشور است؛ چراکه طی دو سال اخیر خرید بلیت هواپیما با دشواری انجام شده و بعضا خبری از فروش بلیت با قیمتهای مصوب نیست.
شناورسازی، گرانی را رقم زد
دولت دوازدهم به منظور ساماندهی بازار بلیت هواپیما اقدام به شناورسازی نرخ کرد. درواقع نرخ مصوبی را در نظر گرفت و 30درصد بالاتر و 30درصد پایینتر درموارد پرتقاضا و کم تقاضا اجرا شد اما درهمان زمان هم این رویه به درستی اجرا نشدوافزایش قیمتها بیش ازمیزان تعیین شده وقانونی بود. این موضوع منتقدان زیادی داشت. به عقیده بسیاری از کارشناسان، هزینههایی که مسافران برای دریافت خدمات پرداخت میکردند ناعادلانه بوده و نباید شرکتها هر قیمتی که مد نظر دارند را از متقاضیان دریافت کنند. در دولت سیزدهم این روند تغییرکرد. به همین سبب تعیین نرخ قیمت بلیت به ستاد تنظیم بازار واگذار و در همین راستا با بسیاری از شرکتهای هواپیمایی به دلیل گرانفروشی برخورد شد.
حذف یارانه جواب نداد!
نیمه سال1400، وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را برای کنترل قیمت پرواز هواپیماها انجام داد. یکی از این اقدامات، تعیین نرخ بلیتها بر اساس نرخ ارز بود. به همین سبب یارانهای که برای مسافران خارجی در نظر گرفته میشد، حذف شد تا دسترسی ایرانیها به پروازهای داخلی تسهیل شود. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی دراینباره گفته بود: اساسا دلیلی ندارد که به مسافران خارجی یارانهای که به مسافران ایرانی داده میشود، پرداخت شود. با این حال اما هنوز مشکلات دسترسی ایرانیها به پروازهای داخلی پابرجا بوده و چهبسا در روزهای عادی نیز شاهد نبود بلیت پروازهای داخلی هستیم!
سایتهای فروش بلیت چه میگویند؟
عملکرد سایتهای فروش بلیت هواپیما موجد نابسامانی حوزه مسافربری هوایی است. نگاهی به برخی سایتهای پرتقاضای خرید و فروش بلیت هواپیما نشان میدهد برای مسیر تهران-مشهد طی روزهای 19و20 دی ماه 1402 به صورت سیستمی و بهصورت چارتری پروازی وجود ندارد و کاربران با پیام «متاسفانه هیچ پروازی مطابق فیلترهای مدنظر شما پیدا نشد» مواجه میشوند.برای پرواز به شهرهای دیگر اینگونه مشکلات مطرح است. برای مسیر تهران-کیش درتاریخ 19دی1402، تمام پروازهای شرکتهای هواپیمایی کاسپین، قشمایر، آسمان، چابهار، وارش، کیشایر، ایرانایر و... تکمیل بوده و ظرفیتی برای ارائه خدمات وجود ندارد. البته برای روز پنجشنبه 21 دی ماه، ظرفیت خالی برای شرکت هواپیمایی چابهار وجود دارد اما تقریبا 1.3میلیون تومان گرانتر از قیمت مصوب عرضه میشود در حالی که قیمت مصوب یک میلیون و 700هزار تومان است. برای مسیر تهران-شیراز نیز پروازی برای تاریخ 20دی ماه موجوداست که با قیمت دومیلیون و 10هزارتومان به فروش میرسد که حدود 700هزارتومان با نرخ مصوب تفاوت دارد. برای مسیر تهران-اهواز نیز تا روز شنبه 23 دی ماه1402، پروازی موجود نیست. البته هواپیمایی کارون بلیت این پرواز را برای روز یکشنبه 24 دی ماه با قیمتی گرانتر از قیمت مصوب عرضه کرده است. برای مسیرهای دیگری همچون تبریز-کیش و کیش-تبریز نیز تا اطلاع ثانوی پروازی برای ارائه وجود ندارد. این مشاهدات نشان میدهد که برخلاف ادعاهای مسئولان نه تنها تغییری در روند خدمترسانی شرکتهای هواپیمایی به مردم صورت نگرفته، بلکه شرکتهای هواپیمایی با خیالی آسوده در حال گرانفروشی پروازهای داخلی هستند. این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریور امسال درخصوص نظارتها بر نحوه عرضه بلیت گفته بود: سازمان تعزیرات، دادستانی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی کل کشور در قالب یک گروه از تمام شرکتها و سایتهای فروش بلیت بهصورت روزانه نحوه عرضه و نمایش فروش بلیت را بررسی و بازرسی میکنند.
چرا واردات تاثیر نداشت؟
یکی ازاظهاراتی که همواره ازسوی وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم مطرح میشود، ورودهواپیماهای متعدد به کشور و الحاق آنها به ناوگان هوایی است. اوایل شهریور امسال محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور از افزایش تعداد هواپیماهای فعال به 250 فروند تا پایان سال جاری خبر داده و گفته بود: درطول 20ماه گذشته 60 فروند هواپیما به کشور وارد و 30 فروند از آنها تاکنون عملیاتی شده است.همچنین این مقام مسئول درآذر ماه امسال نیزاعلام کرد: از ابتدای دولت سیزدهم 70هواپیما و هلیکوپتر کارکرده واردکشورشده اما باتوجه به وضعیت تحریمی تا قبل ازورودهواپیما، آن را رسانهای نمیکنیمموضوع قابل تأمل دراینخصوص، میزان تاثیرورودهواپیماهای جدید به ناوگان هوایی مسافری کشور است؛ چراکه طی دو سال اخیر خرید بلیت هواپیما با دشواری انجام شده و بعضا خبری از فروش بلیت با قیمتهای مصوب نیست.